Van 16 tot en met 25 mei ontving Dutch Poultry Centre een pluimveedelegatie uit Oezbekistan. De delegatie bestond uit CEO’s van grote agroholdings, investeerders van “Uzbek Industrial and Construction Bank” en vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel van Tasjkent. Het doel van de handelsmissie was contacten te leggen met Nederlandse bedrijven die met name actief zijn in de pluimveesector. 

Op dinsdag 17 en woensdag 18 mei woonden de deelnemers aan de missie de Poultry Summit Europe 2016 bij in Utrecht. De Summit was een productie van VIV worldwide en had als centraal thema 'A world without antibiotics'. Een reeks prominente sprekers en trendwatchers belichtten het actuele onderwerp van diverse kanten.

Op 19 mei werd de groep ontvangen op het kantoor van DPC in Veenendaal. Piet Simons verzorgde een presentatie inclusief facts, figures en markttrends in de pluimveesector. Na de lunch vertrok het gezelschap naar PTC+, waar zij zowel een bedrijfspresentatie kregen als een tweetal trainingen met de onderwerpen 'Broiler Farm Management' en 'Analogic broiler production'.

Op vrijdag 20 mei was het de beurt aan HatchTech om de gasten een training te geven over de 'Latest Trends in Incubation Technologies' - en hoe de Dutch approach op dit gebied werkt. Na de lunch bracht de delegatie een bezoek aan legpluimveebedrijf "De Peppel" voor een rondleiding en een ontmoeting met eigenaar Theo Bos. Hij gaf de gasten inzicht in de wijze waarop Nederlandse pluimveehouders leven en werken. De middag werd afgesloten met een bezoek aan het Pluimveemuseum in Barneveld.

Op maandag 23 mei werd een bezoek gebracht aan vleeskuikenbedrijf Kees Koolen in Bergeijk.

Vervolgens werd de delegatie ontvangen bij VDL Agrotech in Eindhoven. VDL verzorgde een training 'Housing and climate systems for the intensive poultry sector'. En het bedrijf deed goede zaken: er werd een contract getekend met Imkon Broiler voor een order voor 4 turn-key broilerstallen in de Tasjkent regio. 

De tweede helft van de middag was Vencomatic Group gastheer. In Eersel vond een training 'Innovative solutions for housing, egg handling and climate control' plaats.

Op dinsdag 24 mei bracht de groep een bezoek aan het laboratorium van GD Animal Health in Deventer. Hier werden presentaties  verzorgd door Jan Willem de Vries van GD en Dawn Reinhoudt van Agraplan.

Op woensdag 25 mei werd het officiële programma afgesloten met een Nederlands-Oezbeeks Business Seminar getiteld 'Business Opportunities for Dutch companies in Uzbekistan'. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de Kamer van Koophandel van Tasjkent met ondersteuning van Dutch Poultry Centre. Klik hier voor een kort verslag van de bijeenkomst.

 

 

 

 

Op 18 mei jl. ontving Dutch Poultry Centre in het Pluimveemuseum in Barneveld een handelsdelegatie uit Iran. Doel van het bezoek was een kennismaking met DPC en de Nederlandse pluimvee-industrie. Het programma werd opgezet door Irina Tutert en georganiseerd door Kees Cornelissen. Piet Simons verzorgde een inhoudelijke presentatie inclusief facts, figures en markttrends. Aansluitend werd er met de Iraanse leden van de delegatie gesproken over hoe de Preferred Partners van DPC Iraanse pluimveebedrijven zouden kunnen helpen hun productieresultaten te verbeteren.

De bijeenkomst werd afgerond met een bezoek aan een pluimveeproductiebedrijf in Barneveld.

ABN Amro bank verwacht dat de omzet van de Nederlandse pluimveesector dit jaar licht groeit. „Het volume neemt mogelijk iets af, maar doordat meer pluimveehouders overschakelen naar hogere segmenten, zoals Freiland en bio in de legsector, neemt de omzet licht toe”, verwacht sectormanager Wilbert Hilkens van ABN Amro.

De pluimveehouderij kende volgens de bank een aantal goede jaren. Met name de vleeskuikenhouders hebben geprofiteerd van een toenemende consumptie van kippenvlees. Ook legpluimveehouders profiteerden vorig jaar van gunstige export, schrijft ABN Amro bank woensdag 11 mei in haar visie op de pluimveesector voor 2016

Vleeskuikenstapel toegenomen 

„De schaalvergroting in de pluimveehouderij zet al een aantal jaren door. Vorig jaar bereikte het aantal in Nederland gehouden kippen een hoogtepunt met ruim 106 miljoen dieren. Ten opzichte van 2014 is dit een toename van een kleine 4 procent”, schrijft de bank.  

„De verdeling tussen leg- en vleeskippen is ongeveer 45/55. Hierbij is de vleeskuikenstapel over de laatste tien jaar sneller toegenomen dan de leghennenstapel. Tegenover de groei van de pluimveestapel staat al jaren een krimp in het aantal bedrijven. In 2015 telde Nederland nog 2.048 pluimveebedrijven tegenover ruim 2.800 tien jaar eerder.”

Exportmarkten

In 2015 heeft de export van pluimveeproducten (vlees & eieren) zich positief ontwikkeld. De toenemende export voor vleeskuikens is een trend die al jaren doorzet en volgens ABN Amro de komende jaren licht zal afvlakken. 

Een positieve verrassing was de gegroeide eierenexport in 2015. Met name buiten de EU nam de exportwaarde fors toe met ruim 15 procent. Extra vraag vanuit de VS zorgden hier voor een forse opleving. Voor de komende jaren blijft de exportmarkt voor Nederlandse pluimveehouders van cruciaal belang vanwege de hoge zelfvoorzieningsgraad van Nederland. 

‘Positieve rendementsontwikkeling geen zekerheid’

„2015 was voor de pluimveehouderij een positief jaar. De gemiddelde rentabiliteit in de sector lag vorig jaar op 5,5 procent. Met name de legpluimveehouders kenden een goed jaar, met een rendement van 8 procent.” Deze sector kenmerkt zich echter door een grote volatiliteit, mede door de grote afhankelijkheid van exportmarkten. De groei van de afgelopen jaren lijkt langzaam voorbij te zijn, volgens ABN Amro. Voor de pluimveehouderij blijft kostprijsefficiency een belangrijk speerpunt om voldoende rendement te kunnen behalen.

Kip en ei weer kek

„Er wordt meer kip en ei gegeten door de veranderende samenstelling van de bevolking in Noordwest-Europa, het gezondheidsimago en de lage prijs in een tijd van beperkte koopkracht. Dit zorgt ervoor dat de kip- en eierconsumptie per hoofd van de bevolking in Europa stijgt met respectievelijk 1 en 0,6 procent per jaar. Door in te spelen op consumententrends ontstaan mogelijkheden voor verdere groei”, stelt de bank. 

Bron: Pluimveeweb 11 mei 2016 en ABN Amro Insights sectorrapport Pluimveesector

Op 25 en 26 mei 2016 vindt het Pluimvee Symposium plaats. Op woensdag 25 mei voor de vleessector en op donderdag 26 mei voor de legsector. Beide dagen worden gehouden op de Venco Campus aan de Meerheide 200 in Eersel. Op 25 mei vindt de uitreiking van de Pluimvee Innovatieprijs Vlees en op 26 mei de Pluimvee Innovatieprijs Leg plaats, beide door Ruud Zanders, lector gezonde pluimveehouderij aan CAH Vilentum. 

Het symposium wordt georganiseerd door Agrio(Pluimveeweb), Coppens Diervoeding en Vepymo. Het kent de partners: Belgabroed, Vitelia, Het Anker, Panagro, Swinkels All-Round Reiniging, Vencomatic Group, Pluimvee, Gezondheidsdienst voor dieren( GD), Lectoraat Gezonde Pluimveehouderij (CAH) en de Kennismaker Pluimvee van HAS Hogeschool.

 

Klik hier voor meer informatie en aanmelden

(bron: Pluimveeweb)

Van 23 tot en met 27 mei 2016 organiseert de Netherlands African Business Council (NABC) in nauwe samenwerking met de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Nairobi, Dutch Poultry Centre en de Africa Agribusiness Academy een handelsmissie naar Kenia, gericht op pluimvee. Een deel van deze handelsmissie zal plaatsvinden op de AIPEX in Nairobi. O.a. een matchmakingsessie, een receptie, bedrijfsbezoeken en een seminar maken deel uit van het programma.

Het doel van deze handelsmissie is om Nederlandse bedrijven te introduceren in de Keniaanse pluimveesector en nieuwe handelsrelaties te leggen. Er is eveneens gelegenheid om deel te nemen aan het Holland Paviljoen op de pluimveevakbeurs AIPEX. Onderaan deze pagina vindt u het voorlopige programma.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE KENIAANSE PLUIMVEESECTOR EN HET PROGRAMMA VAN DE HANDELSMISSIE.

KORTING VOOR DPC-LEDEN

Het standaardtarief voor deelname aan de missie is 1.750 euro. DPC leden ontvangen 300 euro korting en betalen 1.450 euro. Dutch - Africa Poultry Partners (DAPP) betalen 1.500 euro (korting 250 euro). Is uw bedrijf lid van beide organisaties, dan ontvangt u 550 euro korting en betaalt u 1.200 euro.

Inclusief bij deelname aan de handelsmissie:

Deelname aan seminar en een toegangsbewijs voor bezoek aan de AIPEX, alle programma-onderdelen, matchmaking sessies, vervoer op locatie en coördinatie van de missie.

Exclusief:

Kosten voor de vliegreis, een stand op de AIPEX, out-of-pocket kosten (lunches/diners) en hotel.

 

DEELNAME HOLLAND PAVILJOEN OP AIPEX

Wilt u met een stand deelnemen aan het Holland Paviljoen op de Africa International Poultry EXPO (AIPEX 2016), dan betaalt u 892.50 euro

 

Organisatie

 

 

 

 

©2015 Dutch Poultry Centre