De eerste editie van VIV MEA, van 15 februari tot 17 februari 2016 in Abu-Dhabi, was een groot succes. Dutch Poulty Centre organiseerde de zeer druk bezochte Conference “Dutch approach for better performance of your poultry business”

 

HIERONDER KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN:

 

- Key facts for maximum broiler performance. Changing broiler requires a change of approach.
Ron de Zwarte, Jansen Poultry Equipment.

 

- Guarantee optimum water hygiene to reduce antibiotics in poultry.
Marc Spackler, Master in Science, Intracare.

 

What do eggs tell us about diseases?
Mw. Josje Hakker, Doctor of Veterinary Medicine, Kepro.

 

- Feed for the best results: latest trends in broiler nutrition. Eubiotic nutrition.
Ir. André Meeusen, Animal Nutritionist-Consultant, Framelco.

 

- Latest developments in poultry meat processing. A global outlook.
Ernst Kah, Bachelor of Science, Marel Stork.

 

 

Het project Dutch Future Egg, een nieuw open innovatieplatform voor de legpluimveesector, gaat van start. Het doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe productmarktcombinaties voor de legpluimveehouder door samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. De productmarktcombinaties moeten een nieuw bedrijfseconomisch perspectief voor de legpluimveehouder creëren met autonomie, ondernemerschap, transparantie en eerlijke marges als uitgangspunten.


Het project is ontstaan om op boerderijniveau meerwaarde aan het ei te geven. De schaalvergroting van afgelopen decennia heeft geleid tot producten en diensten met weinig variatie, schrijven de initiatiefnemers in een gezamenlijk persbericht. Noud Janssen, legpluimveehouder in het project: „De toegevoegde waarde in de legpluimveesector komt van de verwerkende bedrijven. De Nederlandse legpluimveehouder verdient te weinig en dat moet veranderen.” 

Door samenwerking van technologie en IT ontstaan slimme concepten voor innovatie op het pluimveebedrijf. Eric Borren Vencomatic Group en initiatiefnemer project: „Bijvoorbeeld een gerobotiseerde verwerkings-, verpakkings- en breekunit voor de legpluimveehouder en een online afstemming tussen regionale vraag en aanbod die binnen dit project worden ontwikkeld. Legpluimveehouders kunnen hiermee inspelen op de consumentenvraag naar gemaks-, genots-, streek- en versproducten.”

Voor dit project is een consortium opgericht met de projectpartners: Vencomatic Group, Nomar Holding, TU Eindhoven, HAS Hogeschool, Omnivoor, Dataleaf, Product Experience en Kokreateur.

Door de toezegging van subsidie door OPZuid, het Europees Innovatieprogramma voor Zuid Nederland en cofinanciering door Provincie Brabant met aanbeveling van AgriFood Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij kan het project, met een begroting van bijna 3 miljoen euro, starten.

Bron: Pluimveeweb, 5 februari 2016

PUM is op zoek naar Senior Experts die belangeloos hun kennis en expertise willen aanwenden voor landen en bevolkingsgroepen die minder bedeeld zijn en dringend hulp nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. PUM specialiseert zich op het gebied van land- en tuinbouw, water en industrieel ontwerp. Binnen de agrarische tak is PUM op zoek naar mensen uit de pluimveebranche.

De senior experts van PUM werken allen op vrijwillige basis. Zij geven zakelijke adviezen en technische ondersteuning aan organisaties en bedrijven in ontwikkelingslanden en opkomende markten, met het doel om duurzame groei te realiseren en faciliteren.

EXPERTISEGEBIEDEN

  • Alternative poultry production systems
  • Family poultry farming, organic
  • Farm buildings, equipment & systems (poultry farming)
  • Farm buildings, infrastructure (poultry farming)
  • Hatchery and hatching process
  • On-farm feed processing
  • On-farm poultry slaughtering and processing
  • Other poultry species: ducks, geese, pigeons, etc
  • Other small animal species: rabbits, guinea pigs, etc
  • Poultry breeding, rearing, growing
  • Poultry farm management and record keeping
  • Poultry feeding, healthcare
  • Poultry feeds formulation
  • Poultry health and veterinary care
  • Poultry manure handling, waste management
  • Poultry, operational management
  • Training, extension services (Poultry Farming)

PROFIEL

  • U heeft ongeveer 30 jaar werkervaring in het bedrijfsleven
  • U vindt het overdragen van uw kennis en ervaring een uitdaging
  • U spreekt goed Engels (Frans, Spaans is een pré)
  • U heeft affiniteit met ontwikkelingslanden en/of opkomende markten
  • U bent avontuurlijk, flexibel en ontmoet graag mensen uit verschillende culturen
  • U beschikt over het nodige improvisatievermogen

AANMELDEN

Bent u of kent u iemand die senior expert wil worden? Zo meldt u zich aan:

  1. ga naar www.pum.nl
  2. ga naar volunteer
  3. ga naar become a senior expert
  4. vul de gevraagde gegevens in
  5. procedure start

In de praktijk duurt de procedure enkele maanden. Indien u als senior expert bent ingeschreven kunt u te allen tijde zelf beslissen om al dan niet in te gaan op een aanbod voor een missie.

VRAGEN?

Jo Voet, Sector coordinator Poultry and Pig Farming
PUM Netherlands Senior Experts Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Tel.: +31 (0)70 349 05 55
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website: www.pum.nl

Het centrale thema van het druk bezochte Marktcafé van 4 november jl. was internationale handelsbevordering. De komende drie jaar staan China en Afrika centraal op de agenda van DPC. Daarnaast ontwikkelt DPC voor aanstormende landen zoals Indonesië en Iran een programma. Kansrijke markten als bijvoorbeeld Oezbekistan, Vietnam, Sri Lanka en de Verenigde Arabische Emiraten worden nader onderzocht.

Voorzitter Jan Wolleswinkel opende het Marktcafé op de Venco Campus in Eersel. In zijn speech benadrukte hij dat een geïntegreerde aanpak van het grootste belang is en blijft om internationaal succesvol te kunnen zijn. “Alleen op die manier kunnen we de Nederlandse pluimvee-industrie goed presenteren en wereldwijd het verschil maken."

Focuslanden

Ruwan Berculo zette helder en overzichtelijk uiteen hoe DPC te werk gaat om voet aan de grond te krijgen in de benoemde focuslanden. Voor alle focuslanden worden samenwerkingspartners geselecteerd en wordt een land- of regiocoördinator benoemd. "Met alles wat we doen in deze focuslanden is het uitgangspunt om open samenwerkingen aan te gaan. Zonder exclusiviteit, maar met commitment. Alleen dan kan DPC een goede begeleidende rol spelen," aldus Ruwan.

Prioriteit: op de kaart in China

NAFTC (Netherlands Agro, Food and Technology Centre) is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering in China. Arthur Vernooij: " China is in de vleeskuikensector de tweede speler in de wereldmarkt, voor leghennen zelfs de eerste speler. Er begint langzaam een verschuiving naar schaalvergroting te komen, om efficiënter te kunnen werken. Maar vlak ook niet uit dat er een groeiende aandacht vanuit de Chinese overheid is als het gaat om voedselveiligheid en milieu. Er komt meer aandacht voor de vraag hoe je een duurzame en veilige kip kunt produceren.” De vraag naar vooruitstrevende oplossingen zal daarom groeien en daar liggen kansen voor Nederlandse pluimveetoeleveranciers. Wel is het van belang dat China Nederland veel meer als een ‘high potential’ gaat zien. “Daar zijn we nog niet", waarschuwde Vernooij, “De Chinese draak kijkt nog te veel naar het Oosten en niet naar het Westen. Nederland staat niet in de Top 3 in de hoofden van de Chinees.” Door op zijn beurt samenwerkingen te zoeken met lokale partners kan NAFTC Nederland in China beter op de kaart zetten. Om dit te realiseren zijn samenwerkingen aangegaan met de CAAA (China Animal Agriculture Association) en de CMA (China Meat Association).

Promotie in China

De komende drie jaar staan diverse promotieactiviteiten op de agenda om de zichtbaarheid van Nederland te verhogen en als speler op de Chinese kaart te zetten. Zo organiseert in 2015 en 2016 NAFTC zogeheten Poultry Trails naar relaties in China, brengt Chinese delegaties naar de beurzen VIV MEA 2016 en Eurotier 2016. Er komen Holland Paviljoens op VIV China, CAHE en CIMIE. “Het is in China van belang dat je je als geheel presenteert. Als klein bedrijf val je weg in de massa. De kracht van NAFTC is dat zij toegang tot lokale netwerken geeft en als een associatie optreedt,” aldus Vernooij. 

Continuïteit

Oey Toen Ping van het Shunda China Project Centre en eveneens partner van DPC in China, zette uiteen waar de kansen liggen in China. "Door de beweging naar schaalvergroting wordt China steeds interessanter. Gekoppeld aan de ketenaanpak die wij vanuit Nederland bieden kan er een mooie match ontstaan. Hiervoor moeten we onderscheidend vermogen inzetten en dat betekent dat we onze kennis op een constructieve manier gaan overbrengen. We moeten hierbij een beweging maken van korte termijn opleiden naar continuïteit. Doen we dit niet, dan zal de handel zich beperken tot een eenmalige transactie."

Priority market: Afrika

NABC is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering met Afrika. Lars Kramer legde in zijn presentatie de werkwijze van NABC uit. NABC ondersteunt ondernemers in Nederland en Afrika met diverse activiteiten vanuit vier lokale kantoren in Algerije, Ethiopië, Ghana en Kenia. Lars Kramer: “Wij voorzien bedrijven van adequate marktinformatie. In Afrika promoten we het zakendoen met Nederlandse bedrijven. Daarnaast helpt NABC actief bij het leggen van lokale contacten. “Daarbij zetten we onze netwerken in Nederland en op lokaal niveau actief in, zowel op het gebied van de publieke als de private sector.” 

Dutch Africa Poultry Platform

NABC heeft het Dutch Africa Poultry Platform opgericht, om de handelsbevordering voor de pluimveesector nog specifieker vorm te geven. Binnen het platform is er een expert-contact voor pluimveetoeleveranciers die willen starten in Afrika, dan wel hun activiteiten willen verdiepen. Lid worden van het platform heeft voordelen. Zo organiseert NABC handelsmissies en bedrijfsbezoeken, zorgt voor nieuws updates over Afrikaanse pluimveemarkten in Afrikaanse landen, deelt informatie over projecten en biedt toegang tot interessante netwerken. "In Ethiopië en Nigeria liggen momenteel de meeste kansen voor de pluimvee-industrie, gevolgd door Ghana en Kenia. Wees wel bewust dat door het orthodox-christelijke geloof er maanden en dagen geen dierlijk voedsel gegeten mag worden. Hier moet je rekening mee houden in productie(on)mogelijkheden".

Uit de praktijk in Afrika

Jan Kampschöer van De Heus deelde zijn ervaringen en wijze lessen over het zakendoen in Afrika. De Heus heeft een joint-venture in Ethiopië, Alema Koudijs Feed. In Egypte is er de joint-venture Koudijs Kapo Feed. "Belangrijk is om je bewust te zijn van de andere situaties in Afrikaanse landen. Dat geldt per land en gaat niet alleen om de economische, maar ook om politieke, en culturele situaties en de visie op milieu. Denk niet dat je dat als bedrijf kunt wijzigen. Zorg ervoor dat je je bedrijfsstrategie aanpast. Don't change the market, deal with it!” Het hebben van lokaal management hebben is essentieel, maar het is niet eenvoudig om goede mensen aan te trekken. Investeren in relaties met management en medewerkers is eveneens belangrijk. “Een vertrouwensband opbouwen is van groot belang, maar wees je ervan bewust dat er verschillen in inzicht bestaan tussen mensen. Zorg voor duidelijkheid in de communicatie.” Naast bedrijfsmatige zaken is ook de dagelijkse praktijk anders. Transport gaat anders en er wordt gewerkt met zakgoed. Huisvesting van dieren is ook anders. Ook voor dergelijke situaties adviseert Kampschöer om oplossingen en systemen te zoeken die passen bij de lokale behoeften. “Zorg altijd voor een plan B. Laat je niet verrassen."

Bertus Bronkhorst van PTC+ onderschreef de ervaringen van De Heus en benadrukte daarnaast de gelijkenissen. "Er zijn heel veel processen die wij ook kunnen implementeren. Hierbij is het onze kennis die het verschil kan maken. Het gaat erom dat ter plekke kennis wordt gedeeld met de lokale ondernemers, zodat zij kunnen werken met de geleverde productielijnen en wij samenwerkingen kunnen realiseren die aan beide kanten succesvol zijn op lange termijn."

 

 

DPC, VIV Worldwide en Sunsafa sloegen de handen ineen voor de Business Trade Mission 2015 naar Iran, van 29 oktober tot en met 2 november in Teheran. Het doel: een marktverkenning en nieuwe handelscontacten leggen tussen de Nederlandse en Iraanse pluimvee- en eierensector.

Iran is een aantrekkelijke markt, maar nog voor veel bedrijven onontgonnen terrein. Met de Iraanse specialist Sunsafa en ondersteuning van VIV Worldwide organiseerde DPC de Business Trade Mission 2015 naar Teheran.

Intensief programma

Het vierdaagse, door Sunsafa georganiseerde programma was een plezierige balans van business en pleasure. Op de aankomstdag 29 oktober werd een korte rondleiding door Teheran georganiseerd voor de gasten.

Op 30 oktober waren meetings georganiseerd op de stands van een aantal deelnemers van de vakbeurs PLEX 2015: o.a. Sabzdasht Co. (breeding), Sorooshe-e Roshd (feed), Iran Eggs House (table eggs), Toyouran Abzar (poultry equipment) and Razi Vaccine & Serum Research Institue (pharmceutical).

Op 31 oktober vonden Business Meetings plaats met producenten, investeerders, pluimveehouders (vlees-, leg- en vermeerderingssectoren), groothandels, retailers, machineleveranciers, leveranciers van diervoeders en additieven, veterinairen en beleidsmakers.  Toonaangevende organisaties als de Iran Layer Poultry Union, Iran Broiler Poultry Sector and Iran Veterinary Organization waren aanwezig, evenals een afvaardiging van het Ministerie van Landbouw.

De BTM werd afgesloten met een bezoek aan een aantal toeristische trekpleisters in Teheran, zoals het Golestan Palace, het Iran National Museum en de Milad Tower.

 

 

Sunsafa

Sunsafa is een succesvolle beursorganisator in Iran, met een specialisatie op de dierproductieketen. CEO is Habib Rahbarsafa, die de Business Trade Mission 2015 zelf leidde. Producties van Sunsafa zijn o.a. de Tabriz International Poultry Expo, Kish Poultry and Livestock Expo (een samenwerking met VIV) en de Food and Beverages Production Industry Expo. Naast beurzen organiseert Sunsafa eveneens Business Trade Missions.

©2015 Dutch Poultry Centre