Van 23 tot en met 27 mei 2016 organiseert de Netherlands African Business Council (NABC) in nauwe samenwerking met de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Nairobi, Dutch Poultry Centre en de Africa Agribusiness Academy een handelsmissie naar Kenia, gericht op pluimvee. Een deel van deze handelsmissie zal plaatsvinden op de AIPEX in Nairobi. O.a. een matchmakingsessie, een receptie, bedrijfsbezoeken en een seminar maken deel uit van het programma.

Het doel van deze handelsmissie is om Nederlandse bedrijven te introduceren in de Keniaanse pluimveesector en nieuwe handelsrelaties te leggen. Er is eveneens gelegenheid om deel te nemen aan het Holland Paviljoen op de pluimveevakbeurs AIPEX. Onderaan deze pagina vindt u het voorlopige programma.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE KENIAANSE PLUIMVEESECTOR EN HET PROGRAMMA VAN DE HANDELSMISSIE.

KORTING VOOR DPC-LEDEN

Het standaardtarief voor deelname aan de missie is 1.750 euro. DPC leden ontvangen 300 euro korting en betalen 1.450 euro. Dutch - Africa Poultry Partners (DAPP) betalen 1.500 euro (korting 250 euro). Is uw bedrijf lid van beide organisaties, dan ontvangt u 550 euro korting en betaalt u 1.200 euro.

Inclusief bij deelname aan de handelsmissie:

Deelname aan seminar en een toegangsbewijs voor bezoek aan de AIPEX, alle programma-onderdelen, matchmaking sessies, vervoer op locatie en coördinatie van de missie.

Exclusief:

Kosten voor de vliegreis, een stand op de AIPEX, out-of-pocket kosten (lunches/diners) en hotel.

 

DEELNAME HOLLAND PAVILJOEN OP AIPEX

Wilt u met een stand deelnemen aan het Holland Paviljoen op de Africa International Poultry EXPO (AIPEX 2016), dan betaalt u 892.50 euro

 

Organisatie

 

 

 

 

Twinpack Special Products gaat samenwerken met Ovotrack uit Leersum, dat een traceerbaarheidssysteem voor eierpakstations heeft ontwikkeld. Het systeem biedt volledige tracking en tracing maar ook voorraadbeheer van eieren en eierverpakkingen. Daarnaast controleert en beheert de software van het Leersumse bedrijf alle geprinte etiketten voor eierdozen en pallets.

Twinpack is wereldwijd leverancier van het EggsCargoSystem, een verpakkingssysteem voor transport van consumptie-eieren. Dit systeem is uitgerust met kunststof pallets, die zijn voorzien van zogenoemde RFID-chips. Jaco Wagelaar van Twinpack Special Products: "Er zijn talloze mogelijkheden om data vanuit de RFID-chip automatisch te koppelen aan bestaande programmatuur van klanten. Naast het digitaal in- en uitlezen van informatie over de eieren die op de pallet staan, biedt het programma ook de mogelijkheid om de emballage perfect te registreren en te volgen." Twinpack Special Products en Ovotrack gaan samenwerken om klantspecifieke oplossingen te leveren. 

Op 24 maart 2016 organiseerde Dutch Poultry Centre het “Poultry India Business Event”.  Deze bijeenkomst, die werd gehouden in het Pluimveemuseum in Barneveld, werd door ruim dertig geïnteresseerden bezocht. Nadat Ruwan Berculo de aanwezigen  had verwelkomd, kwamen achtereenvolgens aan het woord:

  • K.V. Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India
  • Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • Willem Boumans, China Project Development

[ONDERAAN DEZE PAGINA KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN!]

Kansen in Quick Service

K.V. Rajeevan schetste een beeld van de Indiase markt.  In India zijn de Quick Service Restaurants in opkomst. Dit betekent kansen voor de pluimveesector. India wordt gekenschetst door “te” weinig concurrentie. Op vele terreinen zijn er maar enkele aanbieders, vaak is het er zelfs maar één. Het is belangrijk dat de concurrentie toeneemt, zodat de consument meer keuzemogelijkheden heeft. Het aantal vegetariërs in India is erg hoog en groeit nog steeds. Wel worden er eieren gegeten, maar veel minder dan in andere landen. Vegetariër is men veelal thuis. In de restaurants wordt wel vlees gegeten. Op een vraag hoe het staat met de voedselveiligheid, antwoordde Rajeevan dat dat heel belangrijk is. Met name jongeren eten steeds vaker “processed chicken”.  Voor het grootste deel wordt echter verse kip gegeten.   

Geduld nodig

Bouke Hamminga vertelde dat zakendoen in India veel geduld vergt. De pluimveesector groeit zeker, maar is nog geen goede ketenintegratie. Broederijen zijn niet compatible met andere bedrijven. De toenemende concurrentie is belangrijk. Processing is de sleutel tot succes. India is het enige land waar eieren per stuk worden afgerekend en niet per kilo. De groei van de middenklasse in India biedt vele kansen. De consumptie van kippenvlees is erg laag. Op dit moment is het nog 3 kilo per jaar per hoofd van de bevolking, maar dit zal naar verwachting snel groeien naar 6 kilo. Wereldwijd is de consumptie van kippenvlees 12 kilo. Hamminga stelde dat het maken van afspraken lastig is. De echte waarheid is anders dan de relatieve waarheid. Achteraf wil men altijd onderhandelen over de overeengekomen voorwaarden. Tenslotte merkt hij op dat het aan kennis niet ontbreekt in India en dat het duur is om een activiteit op te starten.

Grote markt, nog weinig eierenconsumptie

Prekash Ramsingh heeft ter voorbereiding van deze middag  veel investeerders in India gesproken. India is de grootste markt voor eieren. De consumptie ligt echter relatief laag. Per hoofd van de bevolking worden 57 eieren geconsumeerd bij ons is dat 180 eieren. Dat betekent een enorme uitdaging voor de sector. Prekash Ramsingh heeft in India gewoond en was bijna vegetariër geworden. Dit had vooral te maken met de wijze waarop vlees wordt geproduceerd. Het slachten van kippen gebeurt vaak op straat en niet onder de beste omstandigheden. De vleesconsumptie groeit enorm, zo liet hij in zijn presentatie zien. Weinig mensen willen werken in de pluimveesector. Mechanisatie is daarom heel belangrijk.

Nog genoeg te winnen

Adriaan Vernooij bevestigde de opmerkingen van Bouke Hamminga over de echte waarheid en de relatieve waarheid. Overigens heeft de WUR geen klagen over het betalen door de Indiase bedrijven. Het land biedt volop kansen. Welzijn is een steeds belangrijker thema. De pluimveeindustrie is geconcentreerd in het zuiden van India. Dit biedt kansen voor de rest van het land, al zal dat niet meevallen. Ook de overdracht van de Nederlandse kennis biedt veel kansen.

Subsidie aanvragen

Willem Boumans tenslotte vertelde over de mogelijkheden van subsidie bij het opzetten van activiteiten in India. De deadline voor dit jaar komt er al snel aan. Op 6 april 2016 sluit de mogelijkheid.

 

DOWNLOAD PRESENTATIES

 

De eerste editie van VIV MEA, van 15 februari tot 17 februari 2016 in Abu-Dhabi, was een groot succes. Dutch Poulty Centre organiseerde de zeer druk bezochte Conference “Dutch approach for better performance of your poultry business”

 

HIERONDER KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN:

 

- Key facts for maximum broiler performance. Changing broiler requires a change of approach.
Ron de Zwarte, Jansen Poultry Equipment.

 

- Guarantee optimum water hygiene to reduce antibiotics in poultry.
Marc Spackler, Master in Science, Intracare.

 

What do eggs tell us about diseases?
Mw. Josje Hakker, Doctor of Veterinary Medicine, Kepro.

 

- Feed for the best results: latest trends in broiler nutrition. Eubiotic nutrition.
Ir. André Meeusen, Animal Nutritionist-Consultant, Framelco.

 

- Latest developments in poultry meat processing. A global outlook.
Ernst Kah, Bachelor of Science, Marel Stork.

 

 

Het project Dutch Future Egg, een nieuw open innovatieplatform voor de legpluimveesector, gaat van start. Het doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe productmarktcombinaties voor de legpluimveehouder door samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. De productmarktcombinaties moeten een nieuw bedrijfseconomisch perspectief voor de legpluimveehouder creëren met autonomie, ondernemerschap, transparantie en eerlijke marges als uitgangspunten.


Het project is ontstaan om op boerderijniveau meerwaarde aan het ei te geven. De schaalvergroting van afgelopen decennia heeft geleid tot producten en diensten met weinig variatie, schrijven de initiatiefnemers in een gezamenlijk persbericht. Noud Janssen, legpluimveehouder in het project: „De toegevoegde waarde in de legpluimveesector komt van de verwerkende bedrijven. De Nederlandse legpluimveehouder verdient te weinig en dat moet veranderen.” 

Door samenwerking van technologie en IT ontstaan slimme concepten voor innovatie op het pluimveebedrijf. Eric Borren Vencomatic Group en initiatiefnemer project: „Bijvoorbeeld een gerobotiseerde verwerkings-, verpakkings- en breekunit voor de legpluimveehouder en een online afstemming tussen regionale vraag en aanbod die binnen dit project worden ontwikkeld. Legpluimveehouders kunnen hiermee inspelen op de consumentenvraag naar gemaks-, genots-, streek- en versproducten.”

Voor dit project is een consortium opgericht met de projectpartners: Vencomatic Group, Nomar Holding, TU Eindhoven, HAS Hogeschool, Omnivoor, Dataleaf, Product Experience en Kokreateur.

Door de toezegging van subsidie door OPZuid, het Europees Innovatieprogramma voor Zuid Nederland en cofinanciering door Provincie Brabant met aanbeveling van AgriFood Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij kan het project, met een begroting van bijna 3 miljoen euro, starten.

Bron: Pluimveeweb, 5 februari 2016

©2015 Dutch Poultry Centre