Broeden en dieren
Vlees en eieren
Voer en additieven
Gezondheid
Huisvesting
Productverwerking
Dienstverlening

Nieuws - Dutch Poultry Centre

International Poultry Fair Morocco 25-27 October

Dear entrepreneur in the Poultry sector,
 
After a hold of two years because of COVID crisis, Morocco is now organizing the international trade fair for the poultry sector, Dawajine. The Moroccan poultry sector is more keen than ever to organize their annual fair to cover all the developments and new technologies in this very important sector, with a large presence of participants from Europe, Maghreb and African countries. The Dawajine trade fair will take place in October 25 till 27th. in Casablanca. For more details please visit the official website: https://www.salondawajine.ma/.

In order to assist Dutch companies in finding and enlarging their presence in the Moroccan market, the Agricultural Office of the Netherlands Embassy in Rabat, has published a poultry identification study for your convenience: https://www.agroberichtenbuitenland.nl/landeninformatie/marokko/nieuws/2022/07/13/marokkaanse-pluimveehouderij-in-ontwikkeling.
 
The Embassy in Rabat plans to organize a Dutch pavilion at this fair if there is enough interest among the Dutch poultry supply sector. The participation of Dutch companies in this pavilion may be financially supported by the Dutch Embassy. More details on the participation regarding costs and logistics will be shared once the number of participants is completed.

So in order to ensure your company’s spot in the Dutch pavilion, please confirm  to us your interest by replying to this email not later than September 9th to the following email address : RAB-LNV@minbuza.nl.
For further information, please don’t hesitate to contact us.
 
Looking forward to meet you at Dawajine!

Poultry NL - het nieuwe DPC glossy magazine

Op woensdag 1 juni 2022 tijdens de netwerkbijeenkomst op VIV Europe 2022 is de nieuwe glossy van DPC “Poultry NL” gepresenteerd.
Het nieuwe magazine werd feestelijk overhandigd aan de Minister van Landbouw, de heer Henk Staghouwer, door de voorzitter van Dutch Poultry Centre Jan Wolleswinkel.

De voorzitter benadrukte in zijn speech hoe belangrijk de Nederlandse pluimveesector is voor de Nederlandse economie. De minister bevestigde in een korte toespraak deze opvatting en wenste DPC en haar leden een goede beurs toe.

Het idee voor het magazine is ontstaan vanuit de gedachte dat veel buitenlandse investeerders in de pluimveehouderij zaken doen met bedrijven (vaak DPC lid) uit Nederland.

Daarnaast is bekend dat de vertegenwoordigers van deze Nederlandse bedrijven vaak te weinig gebruik maken van de mogelijkheden elkaar te ontmoeten tijdens de door DPC geplande bijeenkomsten.

Het bestuur hecht hieraan grote waarde om de leden van DPC met elkaar in contact te brengen en onze functie als netwerkorganisatie nog beter te benutten.

Met het nieuwe magazine “Poultry NL” wil Dutch Poultry Centre al haar leden en de innovatieve vooruitstrevende Nederlandse pluimveesector in Nederland en in het buitenland promoten. In “Poultry NL” worden alle leden van DPC gepresenteerd. Daarnaast bevat het magazine interessante artikelen over de leden en projecten die zij hebben gedaan. Ook vindt u het magazine tips en tricks over het houden van  kippen, heerlijke recepten met kippenvlees en eieren en veel meer.

Dutch Poultry Centre gaat de komende tijd het magazine actief verspreiden in binnenland en buitenland.


De digitale versie van het magazine is gratis te downloaden via de website van Dutch Poultry Centre.

De hardcopy kunt u aanvragen via info@poulrycentre.nl.

Minister of Agriculture at VIV Europe 24

Minister Staghouwer ontvangt Poultry NL

Na een rondleiding over het innovatieplatform HubOranje op VIV Europe werd Landbouwminister Henk Staghouwer door het DPC ontvangen. In zijn korte toespraak sprak hij zijn bewondering uit over de vele initiatieven op het gebied van duurzaamheid die zorgen voor een korte voedselketen en emissiereductie. DPC voorzitter Jan Wolleswinkel sprak zijn waardering uit voor de komst van de Minister en drong er bij hem op aan om in zijn beleid te zorgen voor een goede toekomst van de pluimveesector in Nederlandse. De Nederlandse pluimveehouders behoren tot de beste in de wereld en produceren gezond eten tegen een acceptabele prijs voor miljoenen consumenten in West Europa. Dit is mogelijk dankzij een schaalgrootte die zowel de pluimveehouders als de toeleverende industrie uitdaagt om het beste uit zichzelf en hun houderijsystemen te halen. Dat niveau stimuleert de toeleverende industrie om innovatief te zijn en zich te richten op het ontwikkelen van duurzame en circulaire productietechnieken.

Als blijk van de welwillendheid van de sector om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen heeft het DPC een glossy brochure met de naam Poultry NL uitgebracht waarin een inkijk wordt gegeven in het wereldje van Nederlandse bedrijven die met hun innovatieve producten een voorbeeld zijn voor de internationale pluimveeindustrie. Deze rijke geïllustreerde brochure met veel praktische verhalen van gebruikers, tot ver in het buitenland, werd door Wolleswinkel overhandigd aan de Minister om hem inzage te geven in het belang van een gezonde pluimveehouderij en aanpalende industrie voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie.

Aansluitend bood DPC ambassadeur Piet Simons de minister het speciaal voor de Afrikaanse markt geschreven boek ‘Broeiler Signals’ aan. Daarmee benadrukte hij de rol die de Nederlandse pluimveeindustrie speelt bij de ontwikkeling van de pluimveehouderij in Afrika.

Download Poulry NL hier

 Minister of Agriculture at VIV Europe 24

 

VIV laat haar sterke kant zien

Ook al is de VIV maar één keer in de vier jaar het laat in de na-Covid tijd noch steeds haar sterke kant zien door veel buitenlanders te trekken en te tonen dat de pluimveeindustrie niet stil heeft gezeten. Het was weer een show met veel hoogte punten die inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland ver daar buiten.

VIV Europe 2022, de vakbeurs voor de internationale pluimvee sector, trok ook dit jaar weer veel buitenlandse deelnemers (bijna 600) en bezoekers.  Covid liet wel haar sporen na. Het aantal exposanten en de grootte van hun stands was wat lager dan we van de VIV gewend zijn. Niettemin waren de grote spelers op de internationale markt present en lieten op uiteenlopende wijze zien dat ze in die Covid periode hun best hebben gedaan om aan de wensen van de markt te blijven voldoen. Veel aandacht werd besteed aan de politieke druk vanuit met name Duitsland om het doden van ééndags kuikens (haantjes) in de legbroederijen te verbieden. Een aantal bedrijven zijn er in geslaagd om in samenwerking met wetenschappelijke instituten, of bedrijven, ‘In Ovo Sexing’ systemen te ontwikkelen die het mogelijk maakt om reeds in de laatste fase van het broedproces haantjes in broedeieren te detecteren. Door deze eieren te verwijderen en dus niet te laten uitbroeden is het doden van haantjes te voorkomen. Dit is ethisch een mooie oplossing, maar elimineert daarmee ook de markt van dit bijproduct van het broedproces. Valkeniers en dierentuinen moeten daardoor opzoek naar alternatief voer voor hun dieren en overwegen speciale kweekbedrijven voor muizen en ratten op te zetten om een tekort van speciaal voer voor vogels en reptielen te voorkomen.

Uitdagingen aangaan

Naast dierwelzijn spelen duurzaamheid, milieu en energie in toenemende mate een rol in de ontwikkeling van nieuw voer en houderijsystemen. Op de meest uiteenlopende wijze lieten bedrijven zien welke oplossingen zij aandragen voor zowel de Europese als niet Europese markt. Zeker met de oorlog in Oekraïne en de Russische blokkade van de havens in de Zwarte Zee is de internationale graanmarkt kompleet verstoort en moeten veel bedrijven op zoek naar andere veevoergrondstoffen. Veel alternatieven zijn er niet en dat zorgt er voor dat niet voor de handliggende grondstoffen worden ingezet. Om aan de eisen van de verteerbaarheid en voedingswaarde te kunnen voldoen spelen diverse bedrijven, gespecialiseerd in veevoederadditieven, daar op in. Dat bleek niet alleen op de beursvloer maar ook uit de onderwerpen van diverse lezingen.

De druk op de eiwit markt neemt al enkele jaren toe waardoor nieuwe eiwitbronnen worden gezocht. Veel aandacht was er dit jaar op de inzet van insecten. Deze kunnen direct worden ingezet voor humane consumptie als ook als toevoeging in het veevoer. Pluimvee lijkt bij uitstek een aantrekkelijke doelgroep te zijn omdat eerste indicaties positieve effecten tonen op de aantrekkelijkheid (smaak en geur) van het voer als ook op de prestaties van het dier.

VIV Europe heeft de internationale pluimveewereld laten zien wat de industrie zoal te bieden heeft, maar nog meer wat er zoal gebeurt op het gebied van bescherming van het dier, de omgeving van de bedrijven, de natuur en het milieu, alles om te zorgen voor een gezonde toekomst van de producenten en consumenten.

unnamed 2

 

 

unnamed 4

unnamed 5

Volg ons op

Contact


© 2021 Dutch Poultry Centre