Nieuws - Dutch Poultry Centre

Minister Staghouwer ontvangt Poultry NL

Na een rondleiding over het innovatieplatform HubOranje op VIV Europe werd Landbouwminister Henk Staghouwer door het DPC ontvangen. In zijn korte toespraak sprak hij zijn bewondering uit over de vele initiatieven op het gebied van duurzaamheid die zorgen voor een korte voedselketen en emissiereductie. DPC voorzitter Jan Wolleswinkel sprak zijn waardering uit voor de komst van de Minister en drong er bij hem op aan om in zijn beleid te zorgen voor een goede toekomst van de pluimveesector in Nederlandse. De Nederlandse pluimveehouders behoren tot de beste in de wereld en produceren gezond eten tegen een acceptabele prijs voor miljoenen consumenten in West Europa. Dit is mogelijk dankzij een schaalgrootte die zowel de pluimveehouders als de toeleverende industrie uitdaagt om het beste uit zichzelf en hun houderijsystemen te halen. Dat niveau stimuleert de toeleverende industrie om innovatief te zijn en zich te richten op het ontwikkelen van duurzame en circulaire productietechnieken.

Als blijk van de welwillendheid van de sector om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen heeft het DPC een glossy brochure met de naam Poultry NL uitgebracht waarin een inkijk wordt gegeven in het wereldje van Nederlandse bedrijven die met hun innovatieve producten een voorbeeld zijn voor de internationale pluimveeindustrie. Deze rijke geïllustreerde brochure met veel praktische verhalen van gebruikers, tot ver in het buitenland, werd door Wolleswinkel overhandigd aan de Minister om hem inzage te geven in het belang van een gezonde pluimveehouderij en aanpalende industrie voor de Nederlandse werkgelegenheid en economie.

Aansluitend bood DPC ambassadeur Piet Simons de minister het speciaal voor de Afrikaanse markt geschreven boek ‘Broeiler Signals’ aan. Daarmee benadrukte hij de rol die de Nederlandse pluimveeindustrie speelt bij de ontwikkeling van de pluimveehouderij in Afrika.

Download Poulry NL hier

 Minister of Agriculture at VIV Europe 24

 

VIV laat haar sterke kant zien

Ook al is de VIV maar één keer in de vier jaar het laat in de na-Covid tijd noch steeds haar sterke kant zien door veel buitenlanders te trekken en te tonen dat de pluimveeindustrie niet stil heeft gezeten. Het was weer een show met veel hoogte punten die inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland ver daar buiten.

VIV Europe 2022, de vakbeurs voor de internationale pluimvee sector, trok ook dit jaar weer veel buitenlandse deelnemers (bijna 600) en bezoekers.  Covid liet wel haar sporen na. Het aantal exposanten en de grootte van hun stands was wat lager dan we van de VIV gewend zijn. Niettemin waren de grote spelers op de internationale markt present en lieten op uiteenlopende wijze zien dat ze in die Covid periode hun best hebben gedaan om aan de wensen van de markt te blijven voldoen. Veel aandacht werd besteed aan de politieke druk vanuit met name Duitsland om het doden van ééndags kuikens (haantjes) in de legbroederijen te verbieden. Een aantal bedrijven zijn er in geslaagd om in samenwerking met wetenschappelijke instituten, of bedrijven, ‘In Ovo Sexing’ systemen te ontwikkelen die het mogelijk maakt om reeds in de laatste fase van het broedproces haantjes in broedeieren te detecteren. Door deze eieren te verwijderen en dus niet te laten uitbroeden is het doden van haantjes te voorkomen. Dit is ethisch een mooie oplossing, maar elimineert daarmee ook de markt van dit bijproduct van het broedproces. Valkeniers en dierentuinen moeten daardoor opzoek naar alternatief voer voor hun dieren en overwegen speciale kweekbedrijven voor muizen en ratten op te zetten om een tekort van speciaal voer voor vogels en reptielen te voorkomen.

Uitdagingen aangaan

Naast dierwelzijn spelen duurzaamheid, milieu en energie in toenemende mate een rol in de ontwikkeling van nieuw voer en houderijsystemen. Op de meest uiteenlopende wijze lieten bedrijven zien welke oplossingen zij aandragen voor zowel de Europese als niet Europese markt. Zeker met de oorlog in Oekraïne en de Russische blokkade van de havens in de Zwarte Zee is de internationale graanmarkt kompleet verstoort en moeten veel bedrijven op zoek naar andere veevoergrondstoffen. Veel alternatieven zijn er niet en dat zorgt er voor dat niet voor de handliggende grondstoffen worden ingezet. Om aan de eisen van de verteerbaarheid en voedingswaarde te kunnen voldoen spelen diverse bedrijven, gespecialiseerd in veevoederadditieven, daar op in. Dat bleek niet alleen op de beursvloer maar ook uit de onderwerpen van diverse lezingen.

De druk op de eiwit markt neemt al enkele jaren toe waardoor nieuwe eiwitbronnen worden gezocht. Veel aandacht was er dit jaar op de inzet van insecten. Deze kunnen direct worden ingezet voor humane consumptie als ook als toevoeging in het veevoer. Pluimvee lijkt bij uitstek een aantrekkelijke doelgroep te zijn omdat eerste indicaties positieve effecten tonen op de aantrekkelijkheid (smaak en geur) van het voer als ook op de prestaties van het dier.

VIV Europe heeft de internationale pluimveewereld laten zien wat de industrie zoal te bieden heeft, maar nog meer wat er zoal gebeurt op het gebied van bescherming van het dier, de omgeving van de bedrijven, de natuur en het milieu, alles om te zorgen voor een gezonde toekomst van de producenten en consumenten.

unnamed 2

 

 

unnamed 4

unnamed 5

BBQ 2022 6 juli 2022

Op 6 juli 2022 is het weer zover, dan organiseert Dutch Poultry Centre de jaarlijkse BBQ. Wij nodigen u van harte uit om op deze bijeenkomst aanwezig te zijn, die de afgelopen jaren een groot succes was.
U zult worden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen en kunnen wij met trots het DPC Magazine presenteren.

Er is veel ruimte om te netwerken en contacten te onderhouden, dit alles onder het genot van wat de kok ons voorschotelt en natuurlijk het bijbehorende drankje. U bent welkom in het Pluimveemuseum in Barneveld vanaf 16.30 uur en de avond zal om ca. 20.00 uur worden afgerond.

Vanwege de voorbereidingen is het van belang dat we tijdig weten hoeveel personen er komen. U wordt daarom verzocht om u uiterlijk 3 juli 2022 aan te melden via deze link: 

https://fd8.formdesk.com/dutchpoultrycentre/bbq2022

Datum & Plaats 
6 juli 2022
16.30 - 20.00 uur
Pluimveemuseum   
Hessenweg 2A
3771 RB Barneveld

Marktcafé MS Schippers BV 16 maart 2022

Op 16 maart 2022 vond het DPC  Marktcafé plaats bij MS Schippers in Hapert.

Al 50 jaar heeft MS Schippers een enorme “Passion for Farming”. Met de slogan "Passion for farming" maakt de familie Schippers duidelijk waarvoor het bedrijf staat. Het bedrijf dient de veehouder. Continu ontwikkelt het bedrijf producten en diensten waarmee de boer “beter kan boeren”. Het resultaat is dat Schippers zich met 350 medewerkers, 15.000 producten en 12 kantoren steeds sterker positioneert in een internationale markt. 

Het huidige succes van Schippers is te verklaren door haar innovatieve en flexibele werkhouding en het voortdurend bezig zijn met het verbeteren en ontwikkelen van benodigdheden voor de dagelijkse praktijk. De organisatie is jong en dynamisch met een gemiddelde werknemersleeftijd van 35 jaar. Schippers onderging een hele evolutie, zowel in producten als in werk- en denkwijze. De 'manager' van nu is niet meer de 'boer' van toen. Schippers heeft zich volledig aan weten te passen aan de alsmaar toenemende kennisbehoefte van de veehouder. Door innovatie en flexibiliteit heeft Schippers altijd voorop gelopen in de sector, dit maakt het bedrijf slagvaardig. Interne, korte communicatielijnen en een platte organisatiestructuur maken deel uit van de kracht van Schippers. Er wordt momenteel veel in kennis geïnvesteerd. Dit door het werven en aannemen van hoogopgeleide mensen met een veehouderij opleiding/achtergrond. Mensen in het veld, de adviseurs, maar ook de binnendienst worden frequent bijgeschoold in diverse belangrijke onderwerpen met als hoofddoel de klant nog beter te bedienen.

Sinds 1996 is Schippers ook actief buiten Nederland en België. Een vergrote afzetmarkt levert immers direct kostprijsverlaging, daarmee blijft Schippers ook prijstechnisch een zeer sterke speler. Middels eigen dochterondernemingen en de Export afdeling staat Schippers haar buitenlandse klanten te woord. Binnen de landen Nederland, België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Rusland, Engeland, Canada, Brazilie en Denemarken werkt Schippers met eigen verkoopkantoren.

Op 16 maart konden we kennis maken met dit uniek bedrijf.

Wij kijken terug op een geslaagde bijeenkomst.

(bron: www.schippers.nl)

unnamed

unnamed 3

unnamed 1

unnamed 2

unnamed 4

Volg ons op

Contact


© 2021 Dutch Poultry Centre