Skip to main content

Inspirerend Poultry India Business Event

Op 24 maart 2016 organiseerde Dutch Poultry Centre het “Poultry India Business Event”.  Deze bijeenkomst, die werd gehouden in het Pluimveemuseum in Barneveld, werd door ruim dertig geïnteresseerden bezocht. Nadat Ruwan Berculo de aanwezigen  had verwelkomd, kwamen achtereenvolgens aan het woord:

  • K.V. Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India
  • Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • Willem Boumans, China Project Development

[ONDERAAN DEZE PAGINA KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN!]

Kansen in Quick Service

K.V. Rajeevan schetste een beeld van de Indiase markt.  In India zijn de Quick Service Restaurants in opkomst. Dit betekent kansen voor de pluimveesector. India wordt gekenschetst door “te” weinig concurrentie. Op vele terreinen zijn er maar enkele aanbieders, vaak is het er zelfs maar één. Het is belangrijk dat de concurrentie toeneemt, zodat de consument meer keuzemogelijkheden heeft. Het aantal vegetariërs in India is erg hoog en groeit nog steeds. Wel worden er eieren gegeten, maar veel minder dan in andere landen. Vegetariër is men veelal thuis. In de restaurants wordt wel vlees gegeten. Op een vraag hoe het staat met de voedselveiligheid, antwoordde Rajeevan dat dat heel belangrijk is. Met name jongeren eten steeds vaker “processed chicken”.  Voor het grootste deel wordt echter verse kip gegeten.   

Geduld nodig

Bouke Hamminga vertelde dat zakendoen in India veel geduld vergt. De pluimveesector groeit zeker, maar is nog geen goede ketenintegratie. Broederijen zijn niet compatible met andere bedrijven. De toenemende concurrentie is belangrijk. Processing is de sleutel tot succes. India is het enige land waar eieren per stuk worden afgerekend en niet per kilo. De groei van de middenklasse in India biedt vele kansen. De consumptie van kippenvlees is erg laag. Op dit moment is het nog 3 kilo per jaar per hoofd van de bevolking, maar dit zal naar verwachting snel groeien naar 6 kilo. Wereldwijd is de consumptie van kippenvlees 12 kilo. Hamminga stelde dat het maken van afspraken lastig is. De echte waarheid is anders dan de relatieve waarheid. Achteraf wil men altijd onderhandelen over de overeengekomen voorwaarden. Tenslotte merkt hij op dat het aan kennis niet ontbreekt in India en dat het duur is om een activiteit op te starten.

Grote markt, nog weinig eierenconsumptie

Prekash Ramsingh heeft ter voorbereiding van deze middag  veel investeerders in India gesproken. India is de grootste markt voor eieren. De consumptie ligt echter relatief laag. Per hoofd van de bevolking worden 57 eieren geconsumeerd bij ons is dat 180 eieren. Dat betekent een enorme uitdaging voor de sector. Prekash Ramsingh heeft in India gewoond en was bijna vegetariër geworden. Dit had vooral te maken met de wijze waarop vlees wordt geproduceerd. Het slachten van kippen gebeurt vaak op straat en niet onder de beste omstandigheden. De vleesconsumptie groeit enorm, zo liet hij in zijn presentatie zien. Weinig mensen willen werken in de pluimveesector. Mechanisatie is daarom heel belangrijk.

Nog genoeg te winnen

Adriaan Vernooij bevestigde de opmerkingen van Bouke Hamminga over de echte waarheid en de relatieve waarheid. Overigens heeft de WUR geen klagen over het betalen door de Indiase bedrijven. Het land biedt volop kansen. Welzijn is een steeds belangrijker thema. De pluimveeindustrie is geconcentreerd in het zuiden van India. Dit biedt kansen voor de rest van het land, al zal dat niet meevallen. Ook de overdracht van de Nederlandse kennis biedt veel kansen.

Subsidie aanvragen

Willem Boumans tenslotte vertelde over de mogelijkheden van subsidie bij het opzetten van activiteiten in India. De deadline voor dit jaar komt er al snel aan. Op 6 april 2016 sluit de mogelijkheid.

 

DOWNLOAD PRESENTATIES

 

Volg ons op

Contact

Dutch Poultry Centre
Landjuweel 15
3905 PG  Veenendaal
The Netherlands


Kamer van Koophandel 08132038


© 2023 Dutch Poultry Centre