Skip to main content

Van gras tot glas: Marktcafé FrieslandCampina Innovation Centre

Melk bevat evenals eieren veel essentiële nutriënten. Het was daarom buitengewoon boeiend om tijdens het DPC Marktcafé te horen wat FrieslandCampina doet om die te gelde te maken. Vooral omdat deze zuivelreus alles in het werk stelt om dit op een zo duurzaam mogelijke manier te doen.

 

 

Het Marktcafé van september vond plaats in het FrieslandCampina Innovation Centre in Wageningen. Beperkingen aan de bezoekerscapaciteit van dit in 2013 door Koningin Maxima geopende onderzoekscentrum maakte dat alleen leden van het DPC waren uitgenodigd. Ondanks de ruime aanmelding maakten slechts iets meer dan twintig leden hun opwachting in dit imposante complex. Na een korte introductie door voorzitter Jan Wolleswinkel werd een uiteenzetting gegeven over het ontstaan van FrieslandCampina.

Ambities

Dr. Ger Willems, Director Scientific Affairs en Site Manager, schetste de geschiedenis en de structuur van het zuivelbedrijf. Het begon allemaal in 1871 met een paar boeren; anno 2015 is Friesland Campina met 19.054 leden-veehouders een van de grootste zuivelproducenten ter wereld. Door de export van een groeiend aantal producten naar meer dan 100 landen wordt een jaaromzet van ruim 11 miljard euro gegenereerd. De ledenraad beslist over belangrijke strategische plannen, maar de uitvoering ligt bij de directie van Royal FrieslandCampina NV. Ger Willems schetste de grote ambities van het bedrijf: “Friesland Campina wil niet persé de grootste zijn, maar wel de beste. Productkwaliteit en -veiligheid door de gehele productieketen heen staan hoog in het vaandel.” Door de samenvoeging van alle R&D afdelingen van het bedrijf in dit ultramoderne gebouw op de Campus in Wageningen – volledig ingericht op Het Nieuwe Werken - is ook de doelstelling van het centrum aangepast. Innovatie staat voorop en R&D is het gevolg. Daarmee is alles gericht op het ontwikkelen van nieuwe zuivelgerelateerde producten en hun verpakking. En dat was tijdens de rondleiding te zien.

 Van gras tot glas

“FrieslandCampina zet hoog in als het gaat om verduurzaming van de zuivelindustrie,” vertelde Manager Corporate Environmental affairs & Sustainability, Dr. Jaap Petraeus‎. Daarbij spelen dierwelzijn en bescherming van het milieu een grote rol. Door de groeiende wereldbevolking en toename van de inkomens in veel exportlanden heeft de zuivelindustrie een goede toekomst. Anderzijds heeft men te maken met een ouder wordende boerenstand en schaarste aan natuurlijke hulpmiddelen, zoals landbouwgrond, water en energie. “We zetten vooral in op het terugdringen van het antibioticagebruik, het verhogen van de leeftijd van de koe (door reductie van mastitis en klauwproblemen) en zichtbare zorg voor het landschap en natuur door toepassing van de kringloopwijzer”, benadrukte Petraeus, “Onze afnemers willen kunnen bouwen op een duurzame aanpak en dus moeten we dat garanderen.  Daarom gaan we voor verduurzaming van gras tot glas. Het kost evenwel tijd om met de ketenpartners tot overeenstemming te komen als het gaat om verduurzamen en de verdeling van de daaraan verbonden kosten.”

In dat opzicht verschilt de problematiek niet veel van die van de pluimveehouderij, maar de integrale aanpak is bijzonder. Is het een voorbeeld om te volgen? Die vraag blijft vooralsnog onbeantwoord. Maar het heeft de aanwezigen tot nadenken gezet, aldus Jan Wolleswinkel na afloop. Hij bedankte de heren van FrieslandCampina voor de inspirerende uiteenzettingen en de gelegenheid om een kijkje in hun keuken te mogen nemen.

Dr. Ger Willems laat zien welke producten en merken er zoal door FrieslandCampina op de markt worden gebracht.

Een kijkje in een uit elkaar spattende druppel melk en welke bestanddelen daarin zitten.

Jan Wolleswinkel bedankt de heren Willems and Petraeus voor de gastvrijheid en hun verhalen.

 

Dit bezoekverslag is geschreven door: Wiebe van der Sluis

Volg ons op

Contact

Dutch Poultry Centre
Landjuweel 15
3905 PG  Veenendaal
The Netherlands


Kamer van Koophandel 08132038


© 2023 Dutch Poultry Centre