Nieuws

Informatief DPC Marktcafé bij Vostermans

Met de organisatie van het marktcafé bij Vostermans Ventilation B.V. in Venlo is de aftrap voor een nieuwe serie bijeenkomsten voor leden van het DPC gegeven. Een flinke groep belangstellenden kwamen op woensdag 11 oktober samen in de recentelijk geopende nieuwe kantine van het internationaal opererende familiebedrijf.

Directeur Henk Vostermans schetste in zijn welkomstwoord de geschiedenis en de huidige omvang van de onderneming Vostermans Companies. Zijn vader begon in 1952 met het bedrijf en het groeide uit tot een van de grootste fabrikanten van ventilatoren in de wereld. Naast het bedrijf in Venlo heeft Vostermans Companies intussen vestigingen in de Verenigde Staten, Maleisië en China. Gezamenlijk bedienen zij klanten in meer dan 75 landen met ventilatieoplossingen. Elke markt heeft zijn eigen specificaties en wensen en getracht wordt alle klanten tevreden te stellen. “We hebben daadoor door de jaren heen geleerd om het credo ‘Think global but act local’ inhoud te geven”, zo zegt Henk. Hij stelde daarna zijn zoon Joris voor om iets meer over het bedrijf en de toekomst te vertellen.

Groeien met de markt mee

Joris is sinds enige tijd sales director van de onderneming en vertelt dat de ambities van het bedrijf groot zijn. De groei zit er al een paar jaar goed in en het doel is om in 2020 een jaaromzet van €100 miljoen te realiseren. Daartoe volgen ze de ontwikkelingen in de markt op de voet en zien daarbij dat de trend naar steeds grotere stallen internationaal doorzet. Dit vraagt om ventilatoren die grote hoeveelheden lucht kunnen verplaatsen, maar ook verfijnd de lucht stroom kunnen sturen. Dit vraagt om complexe systemen die ook nog eens zeer energie zuinig moeten zijn. Omdat Vostermans zelf de motoren en schoepen voor de ventilatoren maakt en daartoe een stevig onderzoek- en testteam in huis heeft weet het zich internationaal steeds meer als belangrijke speler in de ventilatoren markt te profileren. Bijzonder is de keuze die Vostermans jaren geleden heeft gemaakt om al hun ventilatoren te voorzien van kunststof schoepbladen. De keuze voor een speciale kunststofsamenstelling is al meer dan 50 jaar gelden gemaakt en het heeft zijn waarde bewezen. De huidige thermoplasts, een combinatie van polypropyleen en fiberglas, zijn ijzersterk en worden in de lucht en ruimtevaart als ook in de automobiel industrie uitgebreid toegepast. Hun geringe gewicht zorgt voor een lage belasting van de motor en daarmee een lang gebruiksgemak.

Na de inleidende woorden volgde een uitgebreide rondleiding door de fabriek, waarbij een goede indruk werd verkregen wat er bij de samenstelling van ventilatoren komt kijken en hoe groot het producten pakket van Vostermans is.

Nieuwe relatiemanager

Vooraf aan de introducties wees Jan Wolleswinkel in zijn welkomstwoord de aanwezigen op de Pluimveerelatiedag op dinsdag 17 oktober, een jaarlijks evenement georganiseerd door LTO/NOP en Pluimveehouderij, gehouden in het Poultry Expertise Centre in Barneveld. Ook verwelkomde de voorzitter de gespecialiseerde pluimvee dierenartsenpraktijk AviVet in Lunteren, met Roland Bronneberg als directeur, als nieuw lid van het DPC.

Tevens werd Jan Hulzebosch voorgesteld als nieuwe relatiebeheerder van het DPC. Jan is jaren verbonden geweest aan de praktijkschool in Barneveld en de afgelopen 9 jaar was hij werkzaam voor de Duitse stalsysteembouwer Salmet. Sinds 1 oktober is hij als zelfstandig consultant werkzaam en kan dat goed combineren met het werk als relatiebeheerder.

Het marktcafé werd traditie getrouw afgesloten et een netwerkborrel, waarvan met graagte gebruik werd gemaakt.

Meeting met Chinese gasten

DPC organiseerde eind september een meeting met een delegatie van Chinese bedrijven in het pluimvee museum in Barneveld. Van de speciale gelegenheid voor DPC leden om deze mensen te ontmoeten maakten een 15 tal bedrijven gebruik.  

Het werd een zeer geanimeerde bijeenkomst. Er waren diverse rondes voor éen op éen gesprekken. Daar werd volgens diverse leden een goede kern gelegd voor vervolg contacten.  
De groep was in het bijzonder geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen op het gebied van de vleeskuiken sector en de wijze waarop wordt ingespeeld op consumenten wensen en trends in de markt.  
Kennis speelt dan een zeer grote rol. Dat was ook het item dat in diverse gesprekken naar voren kwam. Het werd ook zeer praktisch gedemonstreerd door de heer Jaap Brokking van BBS. Hij presenteerde diverse vleeshapjes die zijn bedrijf maakt, inspelende op de consumentenwensen. 

Eerder op de dag had men bij Eares Training Centre (voorheen PTC+) kennis gemaakt met de training van vakbekwaam personeel. Dit als basis om steeds weer in te kunnen spelen op veranderingen in wensen van afnemers en productieverbeteringen. Ook de experimentele stal met nieuwe huisvestingsvormen voor vleeskuikens en leghennen werd daar bekeken. 

chinese delegatie sept2017 2

chinese delegatie sept2017 1 

 

 

Nieuwe samenwerking tussen Marel Poultry en Costco

Mega greenfield voor Amerikaanse supermarktgigant

In de afgelopen drie jaar heeft het Marel Poultry team, samen met de mensen van Costco, hard gewerkt aan een state-of-the-art greenfield pluimveeverwerkingsfabriek in Fremont Nebraska, USA. Hiertoe heeft de Amerikaanse Costco Wholesale supermarktreus een nieuw bedrijf voor pluimveeverwerking in het leven geroepen, Lincoln Premium Poultry.

Deze samenwerking met Costco betekent de grootste order ooit voor Marel. Het is zelfs de grootste machine-order tot op heden in de pluimveeverwerkende industrie wereldwijd! In samenwerking met haar klanten spant Marel Poultry zich altijd in om geavanceerde innovaties door te voeren in de voedselverwerkende industrie. Het streven is om op een duurzame manier betaalbaar en hoogwaardig voedsel te leveren.

Nieuwste technologieën

Marel Poultry is gekozen om Lincoln Premium Poultry uit te rusten met de nieuwste technologieën in de industrie; van het ATLAS live bird aanvoersysteem met Stork CAS SmootFlow verdoving tot gerobotiseerd verpakken. Daartussen worden ook alle processtadia door Marel Poultry geleverd:  scalders, plukkers, eviscerators, koeltunnels, opdeellijnen en ontbeenlijnen tot en met SensorX inspectie. Alle systemen worden gemonitord door Innova food processing software om volledige traceerbaarheid te bereiken en de efficiëntie te verhogen.

2 miljoen kippen

Costco heeft 167 hectare aangekocht in Fremont en op die plek zal een kippenbroederij, mengvoederfabriek en verwerkingsfabriek worden gebouwd. De volledige supply chain wordt geconcentreerd in een straal van 150 km. Costco is van plan om 2 miljoen kippen per week te verwerken. De Lincoln Premium Poultry vestiging zal ongeveer een derde van de kipproducten produceren, die in de landelijke Costco winkels worden verkocht. Plan is dat Marel Poultry de totale installatie eind 2018 aflevert.Meer informatie: marel.com/poultry

Walt Shafer, projectleider Lincoln Premium Poultry en Larry Campbell, VP Sales Marel Poultry US, schudden elkaar de hand. Ook afgebeeld, Scott Thompson (Lincoln Premium Poultry), Ray Collison and Matt Brass (beide Marel Poultry).

Kansen in Afghanistan

Wageningen Livestock Research voert een inventarisatie uit naar de contacten op het gebied van de pluimveehouderij tussen Afghanistan en Nederland. Pluimvee is in Afghanistan een belangrijk onderdeel van de veehouderij en de sector groeit sterk, ondanks de moeilijke veiligheidssituatie die er nog heerst in diverse delen van het land.

De pluimveeketen is nog onvoldoende ontwikkeld in het land. Er is een tekort aan eendagskuikens, de voer voorziening is onregelmatig (kwantiteit en kwaliteit)  en de pluimvee gezondheidszorg laat nog veel te wensen over. Er is grote behoefte aan kennis en professionele materialen om de situatie te verbeteren.

De inventarisatie wordt gemaakt om een goede Nederlandse strategie te kunnen bepalen voor een verdere betrokkenheid bij de ontwikkeling van de pluimveesector in Afghanistan en te bepalen welke rol Nederlandse spelers uit de pluimveeketen kunnen spelen.

Als uw bedrijf contacten heeft met de pluimveesector in Afghanistan, vragen wij u dat door te  geven aan Adriaan Vernooij van Wageningen Livestock Research  adriaan.vernooij@wur.nl 

Meyn profiteert van de groeiende vraag naar kip

Meyn behoort tot de grootste fabrikanten van pluimveeslachtlijnen wereldwijd. Het bedrijf specialiseert zich in wall-to-wall-oplossingen waarbij hele opstellingen worden neergezet. Doel is niet de goedkoopste, maar wel de beste te zijn.

Het is zo’n typisch voorbeeld van een relatief kleine maar uiterst succesvolle multinational in de Nederlandse agri- en foodindustrie: Meyn Poultry Processing Solutions, een bedrijf dat van onder de rook van Amsterdam wist uit te groeien tot één van de grootste producenten van slachtlijnen voor pluimveeverwerkers. Jaarlijks worden wereldwijd meer dan 8,5 miljard vleeskuikens verwerkt met Meyn-apparatuur. Alleen het Nederlands-IJslandse Marel is nog groter. De groei is er wat topman Erik Blom betreft nog niet uit, want de markt voor kippenvlees groeit en in ontwikkelingslanden worden slachthuizen gemoderniseerd.

De markt voor pluimveeverwerkingsapparatuur is gesegmenteerd: het doden en ontveren, het oogsten van de organen, het delen, uitbenen, marineren en tuimelen. Meyn maakt machines voor het hele proces tot aan het marineren en tuimelen. Het meeste geld zit in het doden en ontveren. Klanten hebben verschillende wensen: sommigen willen een hele kip en weer andere willen het dier opgedeeld. In alle gevallen begint het proces met het doden en ontveren, wat in euro’s dan ook het grootste segment is.

Middelgrote multinational

De onderneming realiseert een jaaromzet van tussen € 275 miljoen en € 300 miljoen. De onderneming is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2011 zette het bedrijf nog een kleine € 200 miljoen om. Het bedrijf wordt al sinds de oprichting in 1959 geleid vanuit Oostzaan. Lang hield het bedrijf midden in het dorp in een klein gebouw kantoor, maar uit haar voegen gebarsten betrok het bedrijf in 2011 aan de rand van Amsterdam-Noord een nieuw en fors groter pand.

Op in totaal 17 locaties werken circa 1.000 mensen. Het bedrijf produceert in Oostzaan, Polen en in de Amerikaanse staat Georgia. Daarnaast heeft het bedrijf 14 verkoop- en servicekantoren in onder meer de VS, Brazilië, Mexico, Canada, China, India, Thailand en Rusland. Om het wereldwijde karakter van de onderneming aan te geven: minder dan 5% van de omzet wordt in de Benelux gerealiseerd. Iets minder dan de helft van de omzet zit in de VS, wat voor Meyn ook de meest winstgevende markt is.

Profijt van megatrends

Meyn profiteert van enkele grote megatrends die de hele pluimveehouderij omhoog stuwen, aldus Blom. “De bevolking groeit, kan steeds vaker vlees betalen en pluimveevlees kan tegen een lagere kostprijs worden geproduceerd dan varkensvlees en rundvlees. De CO2-afdruk, in feite de voer-tot-vleesconversie, is ook voordeliger dan bij varkensvlees en rundvlees. Het is bovendien een product dat relatief weinig vet bevat. De wereldbevolking woont bovendien steeds vaker in steden en zal steeds meer industrieel verwerkt vlees eten.”

De wereldwijde consumptie van kippenvlees groeit al jaren harder dan de consumptie van varkensvlees en rundvlees. “Het helpt daarbij dat kip geen religieuze beperkingen kent. Blom denkt dat de markt voor pluimveeverwerkingsapparatuur tussen 2015 en 2020 met gemiddeld 4,7% per jaar zal groeien. De markt zal volgens deze verwachting in 2020 € 4 miljard bedragen. Er zijn ups en downs. Een uitbraak van vogelgriep raakt de afzet, evenals handelsembargo’s en politieke en economische frictie – zoals nu in het Midden-Oosten. De onderneming volgt met bovengemiddelde belangstelling de Braziliaanse economische problemen, corruptieperikelen en het bedorven vleesschandaal: als het slecht gaat met de Braziliaanse slachters, is dat een probleem.

Paar contracten bepalen succes

De bedrijven in de business vechten met elkaar om een relatief klein aantal grote contracten. Een relatief kleine groep vleesreuzen domineert de vleesmarkt. Het gaat dan om de zogeheten ‘Big Ten’ met spelers als JBS en BRF uit Brazilië, Tyson en Perdue uit de VS, Acolid uit Saoedi-Arabië en CP International uit Thailand. “Eén of twee contracten kunnen je jaar maken of breken”, stelt Blom vast.

Meyn realiseert in een gemiddeld jaar zo’n 30 projecten met een waarde van € 1 miljoen en daarnaast enkele projecten van € 8 miljoen of meer. In het laatste geval gaat het om wall-to-wall-projecten waarbij met partners binnen een gebouw een complete slachterij wordt neergezet. Een specialiteit die maar een paar bedrijven wereldwijd beheersen. Systemen worden modulair opgebouwd, wat betekent dat bij opschaling of modernisering een onderdeel van de slachtlijn eenvoudig kan worden vervangen.

Een groot deel van het geld dat voor producenten van slachtlijnen wordt verdiend met service, zoals het vervangen van onderdelen. Als voorbeeld noemt Blom de Rapid-machine die het borstvlees van het bot schraapt. “De machine combineert snelheid en kwaliteit en is daardoor complex. Door de Rapid kan een slachterij uit met veel minder werknemers, maar het is wel een machine die veel aandacht vraagt: afstellen, onderhoud en delen die relatief snel slijten. Dat laatste is voor ons niet ongunstig. In de kern gaat het erom een machine te ontwerpen die de klant een groot kostenvoordeel oplevert.”

Semi-automatisch werken

Profiteren van de groei in het pluimveesegment is volgens Blom niet eenvoudig. De markt is sterk aan verandering onderhevig. “China importeert bijvoorbeeld nu nog veel pluimveevlees. Als ik kijk naar de grote investeringen die Chinese slachterijen al dan niet met steun van de overheid doen, denk ik dat veel grote nieuwe projecten daar en niet in de landen die veel kippenvlees exporteren, zoals Brazilië en Thailand, zullen zitten. Bij zo’n ontwikkeling moet je dus aanwezig zijn en dat is met een groot land als China niet altijd eenvoudig.”

Een deel van de groei zal ook zitten in landen in Afrika maar ook in India en Pakistan, waar tot 90% van het vlees komt van dieren die voor de ogen van de consument worden geslacht. De eerste ketens worden gevormd en kleine slachthuizen zetten een voorzichtige stap naar automatisering. “In India zetten we machines neer die 600 tot 2.000 kippen per uur aankunnen. Dan praat je eigenlijk over semi-automatisch.”

Klanten in dergelijke landen kunnen meestal niet direct een complete, hypermoderne slachtlijn betalen. Of de arbeid is zo goedkoop dat de noodzaak tot het automatiseren van alle onderdelen van de slachtlijn ontbreekt. “Het is aan ons om ook bij die kleine, traditionele slachterijen aan te sluiten en met de klant te bepalen wanneer de tijd rijp is voor een stap voorwaarts. Meegroeien met de klant is het devies.”

 

Druk bezochte BBQ

Op 21 juni 2017 vond de jaarlijkse BBQ van DPC plaats. Dat deze bijeenkomst niet meer is weg te denken, bleek uit het grote aantal bezoekers. Meer dan 100 mensen gaven gehoor aan de uitnodiging.

Namens DPC heette Jan Wolleswinkel, voorzitter , iedereen van harte welkom. Een bijzonder woord van welkom was er voor  een groep vertegenwoordigers uit Afrika, die aansluitend aan de Afrika bijeenkomst eerder die middag, de BBQ bezochten .

Vervolgens kreeg Camille Janssen van Proagrica het woord. Op vrijdag 17 november aanstaande organiseert Proagrica de Agri & Food Carrière Dag (www.agrifoodcarrieredag.nl) in de Jaarbeurs in Utrecht.

Zij doen dit vanuit de overtuiging dat de Food&Agri sector een belangrijke sector is om carrière te maken. Zij werken samen met een aantal “groene” opleiders in NL en brengen daarmee (jonge) talenten en werkgevers/ opleiders bij elkaar. Er wordt tijdens een carrière- markt aan de jongeren een inhoudelijk programma aangeboden waarbij ze inspiratie kunnen opdoen in het Open Theater en het Innovatie theater. Verder kunnen ze hun CV laten pimpen en een Linkedin foto laten maken en gebruik maken van een coach waarvoor ze zich van te voren kunnen aanmelden.  Inmiddels hebben verschillende onderwijsinstellingen bevestigd dat zij het initiatief ondersteunen: WUR,  Wellant College en de HAS in Den Bosch.

DPC leden die op zoek zijn  naar (jong) talent en geïnteresseerd zijn in de Agri & Food Carrière Dag kunnen contact opnemen met Camille Janssen via het telefoonnummer: 06-10232916 of per email: camille.janssen@proagrica.com

Na Camille was het de beurt aan Eric Hubers, voorzitter NOP/LTO om iets te vertellen over een van de vervolgstappen naar aanleiding van het DPC Rapport. Hij benadrukte dat samenwerken van levensbelang is. Het is uitermate belangrijk dat alle belanghebbenden in de sector hetzelfde verhaal vertellen. Avined en LTO staan voor een toonaangevende Pluimveesector.  Als je dat wilt zijn en blijven,  is er een sterke en verbonden sector nodig. Er zijn maatschappelijk krachten aan het werk die er voor zorgen dat de Pluimveesector bij de politiek onvoldoende aandacht krijgt en derhalve een imago probleem heeft.

Er is steun nodig voor de primaire sector om het imago probleem te verbeteren. Het is goed dat er initiatieven zijn om te komen met oplossingen voor het fijnstof probleem. Ook is de steun van de industrie nodig.

Jan Wolleswinkel bedankt de sprekers en nodigde iedereen uit om gebruik te maken van de BBQ. De gasten genoten van het eten en drinken en daarnaast was er volop ruimte om te netwerken.

 

Afrika – een continent met uitdagingen

Op woensdag 21 juni 2017 organiseerden DPC, NABC en de VIV onder het motto “Poultry in East Africa “ een bijeenkomst over de kansen en uitdagingen voor de Pluimveesector in Oost Afrika. Bijna 100 deelnemers waren op  deze meeting aanwezig. 

Ruwan Berculo van DPC en VIV  Worldwide  verwelkomde de gasten en sprekers. Afrika is een belangrijk continent  voor de Pluimveesector en biedt vele mogelijkheden. In het najaar zal in Kigali, hoofdstad van Rwanda door o.a.  de NABC een special event worden georganiseerd onder de titel Poultry Africa 2017.

Na de opening was het woord aan de ambassadeur  van Uganda, H.E. Mrs. Blaak Sow.

Uganda heeft een heel strategische ligging in de regio met goede klimatologische omstandigheden. Het land zelf heeft 35 miljoen inwoners, maar samen met de buurlanden is er een marktpotentie van 160 miljoen mensen. Er is een volledig open economie en een goed investeringsklimaat.

De Agro sector heeft een hoge prioriteit.  De pluimveesector wordt gekenmerkt door kleine bedrijven en er is behoefte aan investeringen in de sector.  Er liggen zeer goede mogelijkheden voor de pluimveebranche . Er is een grote vraag naar Poultry producten. De kansen voor Nederlandse bedrijven liggen vooral op het gebied van kennis en management. Er moet wel worden gewerkt aan de infrastructuur en de logistiek. Er zijn gunstige fiscale-  en import regelingen voor investeringen .

De ambassadeur van Rwanda, Mr. J.P. Karabaranga,  was de volgende spreker.  Rwanda is een land met veel heuvels en meren.  Er is een regering, die een “zero tollerance” beleid op het gebied van corruptie voert. Ook in Rwanda zijn er gunstige regelingen voor investeerders uit het buitenland . Zij willen met name groeien in de agrarische sector. Daarom worden initiatieven extra gefaciliteerd. Dit geldt ook voor de Pluimveesector.

Na de ambassadeur van Rwanda was het de beurt aan Ruwan Berculo om de toehoorders te wijzen op: Poultry Africa 2017. Deze bijeenkomst zal op 4 en 5 oktober 2017 worden gehouden in Kigali, hoofdstad van  Rwanda, het Singapore van Afrika. Afrika is zich sterk aan het ontwikkelen en biedt vele kansen voor de Nederlandse Poultry industrie. Op deze bijeenkomst worden 100.000 bezoekers verwacht .

Door de NABC, VIV en DPC wordt een Poultry Trade Mission georganiseerd naar Rwanda en Uganda. Er hebben zich al 16 deelnemers gemeld. Voor bedrijven die zaken doen met Afrika of plannen hebben in die richting is deze reis een “must”. Deze reis zal plaatsvinden in oktober 2017 rond de bijeenkomst POULTRY Africa 2017.

Adriaan Vernooij  van de Wageningen Universiteit deed vervolgens verslag van een studie die is gedaan over de Pluimvee ontwikkelingen in Oost Afrika. Doel van de studie is om de vooruitzichten van de sector in kaart te brengen in dit deel van Afrika en de mogelijkheden te onderzoeken voor Nederlandse bedrijven, die hun activiteiten willen richten op deze regio.

Geconcludeerd kan worden dat er veel potentie is voor de groei van de Pluimveesector in al zijn facetten..

Tenslotte werden de drie beste agrarische ondernemers uit Uganda voorgesteld. Opvallend is dat het drie vrouwen zijn, die voorstelden  aan de bezoekers en vertelden over hun activiteiten.

Zij gaven een aantal problemen aan, die deze onderneemsters tegen komen. Dit betreft de geringe omvang van de bedrijven, het gebrek aan kennis en de hoge import prijzen. Vooral het veevoer zorgt voor problemen. Zij willen graag weten of Nederlandse ondernemers  een oplossing kunnen bieden voor deze vraagstukken. Er is behoefte aan de import van producten tegen redelijk prijzen. Daarnaast is een efficiëntere productie en de verlaging van de kosten een grote uitdaging.

Uitbreiding van het aantal bedrijven en individuele groei zullen ongetwijfeld een goede invloed hebben op de resultaten.

Ruwan  bedankte iedereen voor hun aanwezigheid en inbreng en benadrukte nogmaals  dat er voor Nederlandse ondernemers, maar ook voor de Pluimveesector in Afrika veel kansen en mogelijkheden liggen.

De beelden die bij de presentaties zijn gebruikt kunt u terug zien op de site van Dutch Poultry Centre. 

 

Welkom nieuw lid Cagemax BV

DPC heet Cagemax BV welkom als nieuw lid!

Sinds 1997 is Cagemax een handelsbedrijf dat actief is in de in- en verkoop van hoogwaardige dierlijke eiwitten en vetten. Cagemax heeft deze handel succesvol opgezet en uitgebouwd door grote hoeveelheden te leveren aan verschillende grotere en kleinere pet food producenten. Naast de initiële focus op de pet food sector is Cagemax inmiddels ook actief in het leveren van dierlijke bijproducten, biologische bijproducten en afvalproducten in sectoren als de aqua feed, mengvoederindustrie, kunstmestindustrie en de energiesector.

Cagemax is zowel in staat om zijn producten direct vanaf de producent te leveren, als om dit te doen vanaf één van onze opslag- of overslagpanden welke zijn gelegen in de omgeving van het kantoor in Zaltbommel. Met de kennis, ervaring en uitgebreide en wereldwijde netwerk kan Cagemax niet alleen verschillende producten en kwaliteiten aanleveren, maar ook adviseren over marktontwikkelingen, veranderende wetgeving en andere ontwikkelingen binnen de sector.

Cagemax is en blijft een stabiel partner in de dynamische markt van de dierlijke bijproducten.

 

 

Pluimveecongres 2017 roept op tot samenwerking

“Nederland pluimveeland, de proeftuin van de wereld?!!” was het thema van het Nationaal Pluimveecongres 2017. Het congres vond op 10 mei plaats in de Jaarbeurs in Utrecht en trok ruime belangstelling. Door belichting van zowel trends in de producenten- en consumentenmarkt werd gekeken naar de toekomst van de Nederlandse pluimveehouderij en werd de conclusie getrokken dat intensieve samenwerking nodig is om onze voortrekkersrol te behouden.

 Door Wiebe van der Sluis,Rooster45

Waar gaan we met de pluimveehouderij naar toe? Dat is een boeiende vraag voor velen. Als we de berichtgeving in Trouw mogen geloven, zo begon DPC voorzitter Jan Wolleswinkel  in zijn openingswoord van het Nationaal Pluimveecongres 2017, dan gaat het op dit punt bij de huidige kabinetsformatie alleen maar over maximalisering van aantallen dieren per bedrijf. Voor sommige partijen is dat een breekpunt, en terecht zo benadrukte Eric Hubers, voorzitter LTO/NOP, in de discussie aan het slot van het congres. Het moet volgens hem niet gaan over aantallen maar over emissie en CO2. Doen we dat niet dan komt het voortbestaan van veel bedrijven in gevaar.

Proeftuin van de wereld

De pluimveesector is reeds geruime tijd actief om een emissie arme sector te worden en daarvoor is binnen de sector een breed draagvlak. Hubers zou graag zien dat de politiek nou eens een keer het economisch belang van de sector erkent en de inzet om tot gezonde productiemethoden te komen beloont.

De Nederlandse pluimveesector is als het om duurzame (productie)technologie gaat  een proeftuin en de innovatiemotor van de wereldwijde pluimvee-industrie. Die voortrekkersrol vraagt om een kritische massa en die staat door de huidige politieke opstelling onder druk. Het mag volgens Hubers best eens worden onderkend t dat onze totale pluimveesector goed is voor een omzet van 5,4 miljard euro per jaar. Daarom moeten we volgens hem er voor zorgen dat het publiek, de politiek en maatschappelijke groeperingen dat weten, wellicht dat ze dan anders gaan acteren. Hubers pleit er dan ook voor om gezamenlijk op te trekken in de discussie over fijnstof en geur. Dan zijn verdere innovaties voor de sector mogelijk  en is voldoende omzet voor de toekomst zeker te stellen.

Uitdagingen

Een belangrijke rol in de ontwikkelingen van pluimveehouderij is toebedeeld aan voerleverancier “De Heus”. CEO van Koninklijke De Heus, Co de Heus liet in zijn presentatie zien dat de Nederlandse voedingsbodem tot internationaal succes kan leiden. Zijn beschouwing over wereldwijde trends en ontwikkelingen in de slachtkuikensector liet zien hoe belangrijk pluimveevlees en eieren zijn in de voorziening van dierlijk eiwit voor de humane voedselketen.

Internationaal neemt volgens De Heus de vraag naar pluimveevlees de komende jaren sterk toe.  Gelijkertijd neemt de wereldbevolking toe en de  oppervlakte aan bruikbare landbouwgrond af. Dit zorgt voor uitdagingen van de pluimveesector, waarbij bijzondere eisen worden gesteld ten aanzien van efficiëntie.  Eisen die nog eens gecompliceerder worden door de zorgen van de consument en politiek over dierwelzijn en milieu.

De Heus levert wereldwijd jaarlijks ruim 6,5 miljoen ton diervoeders aan tevreden klanten. Meer dan 3,0 miljoen ton hiervan is bestemd voor de dagelijkse voeding van 175 miljoen vleeskuikens en 35 miljoen legkippen. Daartoe kiest het internationaal operend veevoerbedrijf voor samenwerking in de keten en niet voor een centraal door hen geregisseerde integratie. Zelfstandigheid van alle  schakels in de keten  zorgt er volgens De Heus voor dat iedere schakel  scherp, sterk en gezond blijft. Niettemin  gaat het bedrijf de komende jaren veel energie steken in ketenoptimalisatie door het gebruik van big-data. Voorwaarde daarbij is wel dat iedereen openheid van zaken betracht en elkaar als partner ziet en niet als concurrent. Transparantie en uitwisseling van informatie zorgt voor vertrouwen, een beter bedrijfsinzicht en voor verbeteringen in het productieproces.  Hier ligt, zo zegt De Heus, voor ons een mooie uitdaging om uit te groeien tot een Europese marktleider zoals Brasil Foods in  Zuid Amerika, Tyson in de VS en CP in Azië. We hebben in dat verband mee dat  de vraag naar pluimveevlees nog steeds toeneemt en dat we in Nederland zeer duurzaam produceren.  Dat laatste aspect blijft naar de mening van Co de Heus onderbelicht.

We mogen trots zijn

Ook Martijn Rol, sector specialist Food bij Rabobank Nederland, benadrukte dat we trots mogen zijn op onze voedingsmiddelen industrie en dan in het bijzonder de primaire sector.  Naar zijn zeggen draagt de Agro&Food sector 10% bij aan de nationale economie en werkgelegenheid. Mondiaal is deze sector zelfs een groeimarkt omdat de voedselbestedingen tot 2030 met 70% zullen groeien en de vraag naar voedsel tot 2050 met minimaal 60%. Die groei zal gepaard gaan met grote veranderingen in consumenten voorkeuren en koopgedrag.  

De traditionele keten staat onder druk, wat vooral zichtbaar is in het snel veranderende winkellandschap. De winkeltrouw neemt af en de consument is steeds minder voorspelbaar.  Daardoor is het middensegment van de retailers in de problemen geraakt. De consument kiest voor de dagelijkse behoeften voor goedkoop en voor bijzondere gelegenheden is die  bereid extra geld uit te geven voor een positieve beleving, zoals in het weekend duur uit eten.

Daarnaast zien we volgens Rol een duidelijke verschuiving naar gemak maximalisatie in de vorm van To Go, thuisbezorging en foodservice. Veel bedrijven trachten daarom door slim ondernemerschap een tegenreactie  in beleving in gang te zetten in de vorm van ‘blurring’. Dit zijn innovatieve concept combinaties tussen retail en horeca, waarbij de harde klassieke scheiding tussen deze twee vervaagt. Food is, zo zegt Rol, onderdeel van de lifestyle geworden. Daarbij is de macht aan het verschuiven van de traditionele keten naar big data en verandert ook het contact tussen consument en primaire producent. De consument vraagt om transparantie en onvoorwaardelijk vertrouwen in product veiligheid. Dat biedt mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe productconcepten zoals regionale producten, producten met toegevoegde waarde, premium producten, gezondheidsvoedsel, fast-food, etc. Zo’n ontwikkeling hoeft volgens de Rabobank deskundige niet ten koste van de standaard productie te gaan, maar het kan iets toevoegen aan een duurzame pluimveehouderij in Nederland.

Informatie-uitwisseling noodzakelijk

Voorbeelden van innoverend ondernemerschap in de pluimveehouderij zijn Erik Weel en Wim Thomassen. Zij gaven een presentatie over respectievelijk “De exploitatie van een bioscoop en het houden van vleeskuikens hebben veel gemeen” en “De kippen niet aan de wilgen hangen”.

Noord-Hollander Erik Weel ziet veel overeenkomsten tussen het runnen van een bioscoop en een vleeskuikenbedrijf. Er zijn in Nederland 629 vleeskuikenbedrijven en zo’n 250 bioscopen en ze zijn beide in sterke mate afhankelijk van de maïsprijs. Daarbij moet worden gezegd, zo begon  Weel zijn voordracht , dat de bruto marge van popcorn aanmerkelijk hoger ligt dan die van kip. In beide bedrijfstakken heeft hij voortdurende discussies over in- en verkoopprijzen. De uiteindelijke beslissingen worden bij beide genomen op basis van kengetallen, want de bottom line is – hou je er iets aan over en heb je plezier en een positieve beleving in je werk. Opmerkelijk in deze vergelijking is volgens Weel dat in de bioscoopwereld de informatie-uitwisseling op hoog peil staat. Ik weet bijvoorbeeld morgen al hoeveel mensen vanavond in de bioscoop van de buurman zijn geweest. In pluimveeland ligt het met de data uitwisseling nogal anders en moet er nog veel gebeuren. Je weet wellicht hoe je het zelf doet, maar je hebt geen vergelijking en je kunt daar niet van leren hoe je het beter kunt doen. Ik weet, zo ging Weel verder, dat we in pluimveeland door de vele regeltjes niet alles zelf in de hand hebben, maar we moeten meer feeling met de maatschappij hebben en de contacten met de overheid verbeteren. Daardoor weet je eerder wat er speelt en gaat gebeuren waardoor je er eerder op in kunt spelen. Onze sector is innovatief en omdat dat leuk is moeten we er ook van genieten.

Meerwaarde door samenwerking

Als eigenaar van biologische zorgboerderij “De Beleving” is Wim Thomassen nauw betrokken bij de coöperatieve vereniging “Biomeerwaarde Ei”, de grootste aanbieder van biologische eieren in Nederland.  De coöperatie is ontstaan toen steeds meer biologische eieren op de markt kwamen en er behoefte ontstond om voor deze eieren in een groeiende markt een beter prijs te bedingen. Verschillende aanbieders realiseerden zich toen dat ze samen meer zouden kunnen bereiken dan alleen. “Na de oprichting van een coöperatie zetten we nu ongeveer 25% van de Nederlandse biologische eieren af tegen een marktconforme prijs”, zo vertelde Thomassen. “Deze prijs is transparant en wordt inmiddels steeds meer gezien als een notering.”

Biomeerwaarde Ei stelt jaarlijks een uitbetalingprijs vast, maar geen prijs voor meerdere jaren. Dat laatste zit ons, zo zei Thomassen, nog al eens in de weg, want de banken willen van onze leden graag zekerheid voor meerdere jaren. En die kunnen ook wij niet geven, daarvoor is de consumenten- en grondstoffenmarkt te onvoorspelbaar en zijn we te afhankelijk van natuurlijke invloeden zoals het weer en diergezondheid (bijvoorbeeld vogelgriep). In dat kader werkt de coöperatie aan een verzekering tegen de gevolgen van dierziektes.

Thomassen ziet een goede toekomst voor Biomeerwaarde EI en hoopt op nog meer samenwerking zowel binnen de coöperatie als met andere partners in de keten. “We zullen meer werken aan de naamsbekendheid van Biomeerwaarde en moeten ons duidelijker onderscheiden richting de pluimveehouder en afnemer. We geloven in samenwerking en beseffen dat als we echt wat willen bereiken we minstens één stap buiten onze comfort zone moeten zetten”. Met deze woorden sloot Wim Thomassen niet allen zijn inleiding af maar gaf hij ook de kern van de boodschap van het congres weer.

Samen optrekken

Gedurende de afsluitende discussie werd benadrukt dat de kwetsbaarheid van de pluimveehouderij bij de primaire bedrijven ligt en dat alleen door samenwerking innovaties ingang kunnen worden gezet die tegemoet komen aan de snelveranderende maatschappelijke en consumenten voorkeuren. Evenwel moet het voor de regelgevers en NGO’s ook duidelijk zijn dat investeringen door nieuwe regels betaald moeten kunnen worden en dat die investeringen een zekere terugverdientijd vergen. Daarom moeten alle geledingen binnen de pluimveesector gezamenlijk optrekken om er voor te zorgen dat de primaire sector goed voor het voetlicht komt zodat een gezonde toekomst mogelijk wordt. Gert-Jan Oplaat van Nepluvi, nodigde daartoe tot slot alle belanghebbenden uit om gezamenlijk op te trekken in de promotie van de pluimveesector zoals de campagne KipinNederland.

Kijk hier een korte video impressie https://www.youtube.com/watch?v=b0AegIRkTKg

 

WPSA Conferentie van de Europese Federatie

Elke vier jaar is er een Conferentie van de Europese Federatie van de WPSA.

De volgende conferentie vindt plaats in 2018 in Kroatië (EPC2018). Daar wordt beslist over het land dat de conferentie in 2022 zal organiseren. Het aantal deelnemers aan de Europees Conferentie is meestal  tussen 1000 en 1500 personen. Dit betreft pluimveewetenschappers, maar ook vooraanstaande mensen uit het Europese pluimveebedrijfsleven in de breedste zin van het woord. De WPSA Nederland overweegt zich kandidaat te stellen voor de conferentie in 2022 (EPC2022).

Dat vereist een flinke inspanning, zowel fysiek als financieel. Het bestuur van de WPSA moet keiharde toezeggingen hebben vanuit het bedrijfsleven voor wat betreft interesse alsook financiële steun. Zonder die steun kan het bestuur dit evenement niet organiseren. 

Voor bedrijven en instanties die bij de pluimveehouderij betrokken zijn is het een unieke gelegenheid zich op internationaal niveau te presenteren.

Het bestuur van de WPSA wil de interesse en steun voor het organiseren van EPC2022 in Nederland graag peilen, alvorens zich definitief kandidaat te stellen.

Wij nodigen u daarom graag uit voor een bespreking op: dinsdag 13 juni 2017 om 14.00 uur in het Pluimveemuseum in Barneveld.

Graag vernemen wij vóór 1 juni 2017 of u aan deze bespreking wilt deelnemen.

U kunt dat laten weten per e-mail: secretariaat@wpsa.nl

 

Overname Scan-Air

Wilbert Boon en Puck Hendriks zijn de nieuwe eigenaren van Scan-Air BV uit het Brabantse Mill. Met terugwerkende kracht nemen ze vanaf 1 januari het stokje over van Jos en Jeanne van Gemert.

Jos van Gemert startte Scan-Air BV in 1992. Het bedrijf is gespecialiseerd in luchtinlaatventielen, daglichtoplossingen en uitloopschuiven. De onderneming ging recentelijk op zoek naar een geschikte overnamekandidaat. Met Puck Hendriks en Wilbert Boon staat er nu een ambitieus en energiek duo aan het roer.

Puck Hendriks is bovendien een goede bekende van Scan-Air. Jarenlang heeft hij ervaring in de ventilatie- en kunststoftechniek. Wilbert Boon is ondernemer en  heeft zijn achtergrond in de ventilatiesystemen en elektrotechniek.

Jos en Jeanne van Gemert blijven de komende maanden nog actief bij Scan-Air om zo een soepele overgang mogelijk te maken. De activiteiten en service van Scan-Air blijven ongewijzigd, zodoende zal er voor klanten zo min mogelijk veranderen.

Energiebesparing Vostermans Ventilation

Door klimaatverandering staat het terugdringen van CO2 uitstoot wereldwijd op de agenda. Motoren van ventilatoren worden gezien als een groot potentieel voor energiebesparing. Ook Vostermans Ventilation  voelt de verantwoordelijkheid om zijn ventilatoren energiezuiniger te maken. Niet alleen voor het omlaag brengen van de energiekosten van de klant, maar ook omdat het beter is voor het milieu.

ErP verordening

De EU heeft in 2010 een aantal doelen geformuleerd voor 2020. Eén van deze doelen is om voor 2020 20% minder energie te verbruiken ten opzichte van 1990. Een aantal maatregelen, waaronder de ErP verordening voor ventilatoren, moeten helpen om dit doel te bereiken. 

MultiFan Vplus

Om in te spelen op de behoefte aan energiezuinige ventilatoren voor agrarische toepassingen heeft Vostermans Ventilation  zijn Fiberglass Cone Fan met een nieuwe permanent magneet motor geïntroduceerd: De Vplus.  Een belangrijke stap in de richting van energiebesparing. De Fiberglass Cone Fan Vplus behoort tot de efficiëntste ventilatoren met de hoogste luchtcapaciteit van dit moment.

 

 

VIV Asia 2017 - een super beurs!

De tweejaarlijkse vakbeurs VIV Asia, gehouden van 15-17 maart in Bangkok, heeft ruim 45 duizend bezoekers getrokken. Meer dan 1000 bedrijven presenteerden daar hun service en producten in het prachtige vernieuwde BITEC complex. De loftuitingen over de organisatie en presentatie evenals over het aantal en niveau van de bezoekers deed de medewerkers van VNU Exhibitions (Jaarbeurs) zichtbaar goed. Veel DPC leden waren vertegenwoordigd op de beurs en lieten weten ook zeer tevreden te zijn met de resultaten.

Dutch Poultry Centre hield op de eerste dag van de beurs in samenwerking met FME (de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie) en het Ministerie van Economische Zaken een Holland seminar en een netwerkborrel voor de Nederlandse bedrijven. DPC presenteerde zich op VIV Asia samen met FME.  

The Dutch approach op Holland seminar.

Op de eerste dag van VIV Asia hield DPC in samenwerking met het FME en het Ministerie van Economische Zaken een Holland seminar met een zestal sprekers. De bijeenkomst stond onder voorzitterschap van DPC-voorzitter Jan Wolleswinkel en werd ingeleid door Dr. Aalt Dijkhuizen in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Dutch Topsector Agri&Food. Hij streeft naar een verbinding van business, wetenschap en overheid en promoot de Nederlandse Agri&food business in het buitenland.

Aalt Dijkhuizen benadrukte dat wij als klein land met kritische consumenten en veel productiebeperkingen te maken hebben en daardoor steeds weer naar oplossingen moeten zoeken om vooruit te komen. Die oplossingen kunnen voor veel landen een voorbeeld zijn om duurzame voedselproductiemethoden te implementeren.

Groeimarkten

In de komende twintig jaar zal wereldwijd de vraag naar vlees en eieren met 45% toenemen zo benadrukte Nan-Dirk Mulder van de Rabobank in zijn inleiding. Van die vraag zal 90% afkomstig zijn uit groeimarkten en 60% daarvan uit Azië, met China als grootste. Ondertussen bereiken steeds meer Aziatische landen een ontwikkelingsstadium waarin de consumenten kritischer worden op wat ze willen consumeren. Dit heeft gevolgen voor de samenstelling van hun voedselpakket als ook voor de eisen die aan de productie daarvan worden gesteld. Overal in Azië zien we dan ook volgens de Rabobank specialist een toename in de vraag en productie van pluimveevlees en eieren, met uitzondering van China. Hier hebben voedselschandalen en de vogelpest de vraag negatief beïnvloed. Dat is nu duidelijk merkbaar aan een dramatische daling van de import van ouderdieren. Toch voorziet Mulder dat de pluimveeindustrie in Zuid - Oost Azië van groeiende betekenis zal zijn voor de wereldwijde pluimveevlees consumptie en productie.

Een bedrijf dat daar een rol in speelt is De Heus. Azië manager Jan Cortenbach vertoeft al vele jaren in China en brengt de Nederlandse aanpak in dat land evenals in de buurlanden met succes in praktijk. Bij alle bedrijven waarbij zij betrokken zijn,  spelen voedselveiligheid, milieu en training van personeel een grote rol. Vooral dat laatste sluit goed aan op de lokale behoefte.

Werken op afstand

Management ondersteuning geeft ook de Britse pluimveedierenarts David Speller. Hij gebruikt Nederlandse technologie en monitored en begeleid op afstand dagelijks 3 miljoen kippen in de UK en 1,5 miljoen op bedrijven van Peru tot Australië. Dit biedt naar zijn zeggen grote voordelen omdat de kosten daarbij laag zijn en sneller kan worden ingegrepen als automatisch verkregen productiegegevens afwijkingen vertonen. In die zelfde lijn sprak ook Diederick Vetter van Hotraco. Zijn bedrijf heeft zich vooral toegelegd op het ontwikkelen van sturen en controle van productie op afstand. In zijn inleiding vestigde hij bovendien de aandacht op één van hun nieuwste ontwikkelingen: de rode mijt sensor en teller. Dit apparaat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Wageningen en laat via de computer zien waar en hoeveel rode mijten er in de stal aanwezig zijn. Dit maakt het mogelijk snel en adequaat maatregelen te treffen voordat grote schade wordt aangericht.

Duurzaam

Bouke Hamminga van Pas Reform zette in een korte presentatie uiteen dat zij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Dat komt tot uiting in de toepassing van energie en waterbesparing, het gebruik van zonne-energie, warmte wisselaars, enz. Veel aandacht besteedt het bedrijf aan traceability en data verwerking, waardoor  veel productiegegevens kunnen worden verwerkt om de efficiëntie van de broederij te vergroten. Om kuikens een goede start te geven,  hebben ze kunststof manden in gebruik genomen die de ontwikkeling van schimmels en bacteriën tegengaan. Bovendien verwacht Pas Reform later dit jaar met een voedingssupplement voor eendagskuikens te komen om kuikens direct na het uitkomen te voorzien van water en voer. Dit moet hen een betere start geven wat uitmondt in een hoge uniformiteit en een betere ontwikkeling van het maag-darmkanaal en immuniteit.

DPC ambassadeur Piet Simons kreeg tijdens het seminar de gelegenheid om zijn kijk op ontwikkelingen in de sector te delen met de aanwezigen. Daarbij concentreerde hij zich vooral op de eierensector, wat een mooie kans bood om in te gaan op de inhoud van het door hem geschreven en pas verschenen boek “Eisignalen”.

FRAmelco seminar

De dag voorafgaande aan VIV Asia hield FRAmelco een seminar over het onderwerp: “Viral Challenges in Monogastrics”. Om en nabij 100 belangstellenden uit allerlei Aziatische landen woonden de bijeenkomst bij. Naast Dr. John Carr (internationaal werkzame varkensdierenarts uit de UK) en Dr. Tanveer Ahmad Tabish (professor aan de Bakaddin Zakariya Universiteit in Multan, Pakistan) sprak Global Poultry Consultant Dr. Maarten van Gussem van Vetworks. Deze laatste gaf een uitgebreide uiteenzetting over “Viral Challenges in the Poultry industry”. De sprekers benadrukten de rol van voeding ter voorkoming van en de controle op virusinfecties. Vooral middenlange vetzuren (MCFA) zorgen naar zijn zeggen voor een goede darmgezondheid. Deze zuren stimuleren de opbouw van het immuunsysteem. Monochlyceriden zoals Alpha-monolaurin van FRAmelco, zijn volgens Van Gussem activer tegen pathogenen dan vrije vetzuren.

Tijdens de drukbezochte beurs kreeg FRAmelco veel aanloop en vervolgvragen op hun seminar.

Informatief marktcafé bij Trouw Nutrition

Ruim zestig belangstellenden ondernamen op woensdag 22 februari de regenachtige rit naar Putten voor een bezoek aan het DPC marktcafé bij Trouw Nutrition Benelux. Ze werden rijkelijk onthaald met een informatief verhaal.

DPC voorzitter Jan Wolleswinkel was verheugd over de goede opkomst voor het marktcafé bij Trouw Nutrition. In zijn welkomstwoord wees hij op de activiteiten van DPC in de komende maanden, waaronder de deelname aan VIV Asia midden maart in Bangkok en de organisatie van het pluimveecongres op 10 mei in Utrecht. Hij bedankte Trouw voor de uitnodiging en introduceerde Gerard Schuttert, operation-manager bij dit internationaal bekende veevoerbedrijf.

Gerard schetste de ontwikkeling van het Puttens bedrijf. Hij gaf aan dat Trouw, een werkmaatschappij van Nutreco is en sinds 2015 onderdeel van SHV (Steenkolen Handels Vereniging). SHV is een familiebedrijf dat in 1896 is opgericht en haar hoofdkantoor heeft in Utrecht. Het is actief in 52 landen met 60.000 werknemers en een omzet van €15 miljard (1914).

Aandacht voor kwaliteit

Nutreco is met een omzet van €5,2 miljard een belangrijk onderdeel van SHV. De  veevoedingsproducten  worden verkocht in meer dan 80 landen en heeft 11.000 werknemers in dienst. Van deze werknemers is een kwart vrouwelijk en een derde is werkzaam voor de pluimveesector. De product portefeuille van Trouw bestaat uit jongdiervoeders (Sprayfo, milkwean, en Milkivit), voeradditieven (Selko), premixen (Trouw, Farmix), concentraten (Hendrix), boerenmineralen (Maxcare) en diergezondheid (Farm-O-San). Daarnaast biedt het bedrijf onder de labels Nutriopt, Lifestart en Masterlab services en veevoedermodellen/formuleringen aan.

Schuttert benadrukte in zijn introductie dat Trouw veel aandacht besteed aan een gegarandeerde product kwaliteit, maar ook aan de veiligheid en gezondheid van het personeel en het milieu. Flexibiliteit en leverperformance staan hoog in het vaandel geschreven. Door monitoring van de doorloopsnelheid en voorraaddagen wordt de efficiency gewaarborgd en daardoor kan de klant naar wens en op tijd worden bediend. De levering van producten geschiedt in bulk, bigbags, zakgoed, dozen en vaatjes.

Trouw heeft 380 leveranciers voor meer dan 600 artikelen, variërend van grondstoffen tot verpakkingsmateriaal.

Zorg voor veiligheid

Na deze uiteenzetting kregen de bezoekers de gelegenheid om een kijkje in het productiebedrijf te nemen. Daar kregen ze een goede indruk van de veelheid aan computergestuurde productspecifieke productie- en verpakkingslijnen. Veel aandacht wordt besteed aan hygiëne en fijnstofreductie. Dat laatste is, zo werd duidelijk gemaakt, in dit type bedrijf vaak een groot probleem en zorgt voor verhoogde risico's voor het personeel. Daardoor zijn voor hen extra veiligheidsmaatregelen getroffen, waaronder het dragen van gezichtsbedekkende stofmaskers.

Tijdens de nabespreking werd de vraag gesteld welke relatie er bestaat tussen ForFarmers en Trouw. Historisch gezien liggen er nauwe banden en in de markt wordt vaak gesuggereerd dat die banden nog steeds tot een voorkeursbehandeling voor ForFarmers leiden. Schuttert reageerde daarop door te zeggen dat de bedrijven commercieel geheel onafhankelijk van elkaar opereren, maar dat er wel een zakelijke overeenkomst voor kennisoverdracht bestaat. Er is geen sprake van een voorkeurspositie, welke kant dan ook maar op, zo benadrukte Gerard Schuttert tot slot.

Het geslaagde marktcafé bij Trouw werd afgesloten met een dankwoord van Jan Wolleswinkel , waarna het tijd was voor een gezellige nabeschouwing met en hapje en een drankje.

Marktcafé bij Trouw Nutrition BV

We zijn op 22 februari  2017  te gast bij Trouw Nutrition Benelux in Putten. Onze gastheer heeft een interessant programma samengesteld. Wij nodigen u van harte uit op deze bijeenkomst. U bent welkom vanaf 16.00 uur op het adres Nijverheidsweg 2, 3881 LA Putten.
 
Agenda:
16:00    Ontvangst met koffie
16.30    Welkom door J. Wolleswinkel, voorzitter DPC
16.35    Presentatie "Trouw Nutrition Benelux" door Gerard Schuttert, Operations Manager
17.00    Rondleiding door de fabriek
18.00    Tijd voor vragen en discussie
18.30    Informeel samenzijn onder het genot van hapje en drankje
19:30    Sluiting

In verband met de catering wordt u verzocht zich uiterlijk vrijdag 17 februari  2017 aan te melden via http://www.formdesk.com/dutchpoultrycentre/marktcafe22.02.2017 of k.cornelissen@poultrycentre.nl.

Stork Marel huisvest nieuwe WUR-leerstoel Pluimvee

Stork Marel Poultry in Boxmeer, fabrikant van kippenslachterijen, gaat in 2017 fors uitbreiden en biedt onderdak aan de nieuwe leerstoel Pluimvee & Vleesverwerking van Wageningen University & Research.

Dat meldt de Boxmeerse krant DeBok. De redactie sprak hierover met Ton de Weerd, algemeen directeur van Stork Marel Poultry. Een woordvoerder van Wageningen UR bevestigt de feiten, maar wil nog geen details prijsgeven.

Canadese professor
Professor Shai Barbut zal bij Stork Marel Poultry jaarlijks dertig dagen colleges verzorgen voor Wageningse studenten Dierwetenschappen. Barbut komt van de University of Guelph in Ontario, Canada.

De Weerd ziet de komst van de leerstoel als een belangrijke stap voorwaarts voor de pluimvee-industrie en daarbij betrokken bedrijven in de regio land van Cuijk, waaronder Nutreco, Hendrix Genetics, MSD Animal Health, Marel en vleesgroothandel Teeuwissen: „De brede kennis over pluimvee onderscheidt ons van andere regio’s.”

Bredere focus
Marel is één van de marktleiders op het gebied van pluimveeslachterijen en betrokken bij bijna de helft van de 80 miljard kippen die jaarlijks wereldwijd worden geslacht. Het wil de focus verbreden door verbinding te zoeken met de hele keten. Hierover lopen gesprekken met de ZLTO.

Vooruitlopend daarop gaat het bedrijf € 10 miljoen investeren in uitbreiding van de huidige vestiging. Enkele jaren geleden nog sloot Marel zijn activiteiten in Cuijk. Die krijgen nu een permanente plek in Boxmeer. Bovendien wordt de kantoorruimte gemoderniseerd. Ook komt er een nieuwe fabriekshal om ruimte te maken voor de R&D activiteiten van Pluimvee en Vlees die zijn samengevoegd. De verbouwingen beginnen al in het eerste kwartaal van 2017.

Bron: www.pluimveeweb.nl

Een nieuw jaar en een nieuw begin

Met een grote opkomst startte het DPC op 4 januari het nieuwe jaar. Samen met de VIV werd tijdens de traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst in Boerderij Mereveld in Utrecht melding gemaakt van enkele nieuwe initiatieven welke de Nederlandse pluimvee cluster nationaal en internationaal meer erkenning moet geven.

Door Wiebe van der Sluis

De aftrap voor het nieuwe DPC-jaar werd op woensdag 4 januari door voorzitter Jan Wolleswinkel gegeven. Meer dan 120 belangstellenden waren naar de traditionele DPC-VIV Nieuwjaarsbijeenkomst in de vertrouwde locatie, Boerderij Mereveld, in Utrecht gekomen om elkaar een goed nieuw jaar toe te wensen. Jan Wolleswinkel gaf in zijn welkomstwoord een korte terugblik op 2016 en een toelichting op de plannen voor 2017. Hij stond even stil bij de vogelpest griep problemen in menig land in West Europa. Hij zei dat door besmette trekvogels de omgeving vergeven is van het virus en daardoor moeilijk te beheersen. Pluimveehouders moeten alles uit de kast halen om hun bedrijf ziekte vrij te houden.

Lobbyen bij politieke partijen

De positie van de Nederlandse pluimveeketen op de internationale markt is in het geding, zo benadrukt de DPC-voorzitter. Beleidsmakers en politici geven dikwijls blijk van een geringe kennis van zaken over onze sector en daarom heeft het DPC bestuur in 2016 Bureau Berenschot opdracht gegeven de positie van de Nederlandse pluimveeketen in kaart te brengen. Het resultaat is een uitgebreide publicatie ‘Nederland, wereldleider in duurzame pluimveetechnologie’ welke laat zien dat Nederland tot de wereldtop behoort als het gaat om duurzame (productie)technologie in het wereldwijde pluimveecluster. Nu de komende maanden in politiek Den Haag alles in het teken van de verkiezingen staat is het duidelijk, zo benadrukt Wolleswinkel , dat we met zijn allen met de rapport in de hand bij de belangrijke partijen aan het lobbyen moeten om een beter beeld van de pluimveecluster bij de politici achter te laten. Daarbij wordt intensieve samenwerking met andere belanghebbenden in de sector gezocht.

Op naar 40 jaar VIV

Na Volgend op Jan Wolleswinkel zette Ruwan Berculo, Beursmanager bij VNU Exhibitions zette, in het kort nog even de plannen van de VIV uiteen. Daarbij ligt, zo zei hij, op korte termijn de focus op VIV Azië, van 15-17 maart gehouden in Bangkok. Het DPC zal zich ook daar weer manifesteren. Ook zijn er nieuwe VIV-initiatieven te verwachten, waaronder een evenement in Nairobi. Het jaar 2017 zal voor de VIV vooral het jaar zijn van de voorbereiding op VIV Europe in 2018. Dat wordt een belangrijk evenement in Utrecht waar de 40ste verjaardag van de beurs zal worden gevierd. Hij riep alle leden van het DPC op om actief mee te denken over de invulling van het programma.

 

Ei-signalen

Een bijzonder moment werd op deze Nieuwjaarsbijeenkomst ingeruimd voor de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek ‘Ei Signalen’ door de schrijver Piet Simons aan Ben Dellaert, voorzitter van de International Egg Commission. Dit boek is de nieuwe loot in de ‘Signalen’- serie uitgegeven door het DPC lid Uitgeverij Roodbont. Het boek beschrijft op een onderhoudende en goed geïllustreerde manier het ontstaan van het ei, het proces van de productie , vermarkten en verwerken tot voedingsmiddel, de voedingswaarde en wat je zoal meer met het ei en de bestanddelen er van kunt doen. Ook Jan Wolleswinkel en Ruwan Berculo kregen het boek aangereikt. In zijn toelichting op het boek benadrukte Piet Simons dat het ei, na moedermelk de beste eiwitbron voor de mens is. Het boek komt uit aan het begin van het Jaar van de Haan en, zo vervolgde Piet Simons, “Laten we hopen dat onder dat gesternte het boek een bestseller mag worden.”

Na de toost op het nieuwe boek en het nieuwe jaar was er ruimschoots de gelegenheid voor alle aanwezigen, onder het genot van een hapje en drankje, om elkaar een goed Nieuwjaar toe te wensen.

 

 

 

Uitgaande handelsmissie Zambia 25—30 april 2017

In opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland organiseert de Nederlandse Export Combinatie een uitgaande missie naar Zambia voor ondernemers in de zuivel– en pluimveesectoren. Belangrijk onderdeel van de missie is deelname aan het Holland Paviljoen op de grote regionale vakbeurs, de Agritech Expo Zambia 2017, 27-29 april 2017.

Deelname aan de missie is een goede mogelijkheid om bedrijven en organisaties in Zambia en de regio kennis te laten maken met Nederlandse kennis & technologieën in de zuivel– en pluimvee industrie. Recente markt scans laten zien dat er zowel in de pluimvee als de zuivel sector kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven aanwezig zijn.

Concept programma

25 april Aankomst en welkomstbriefing

26 april Bezoek aan autoriteiten en bedrijfsbezoeken Lusaka

27 & 29 april Deelname Agritech Expo Chisamba + matchmaking + bedrijfsbezoeken

30 april Opvolging opgedane contacten en terugreis

Kosten

Reis- en verblijfkosten zijn voor eigen rekening. De overige kosten in Zambia (transport, matchmaking, Holland paviljoen, organisatie programma, evt. tolken, e.d.) worden vergoed voor zover deze binnen het programma vallen.

Aanmelden / meer informatie

Direct aanmelden is mogelijk via info@nec.nl. Info via: Merit Temmink

Brits succes smaakt naar meer voor Jansen Poultry

Met groot succes heeft Jansen Poultry Equipment haar 'AviaView volièresysteem' gelanceerd. Het Barneveldse bedrijf kon voor haar jongste innovatie in eerste instantie vooral op belangstelling uit Groot-Brittannië rekenen, maar neemt inmiddels een kentering waar. ,,We hebben al verzoeken gehad uit België, Frankrijk, Australië en verwachten ook dat Amerikaanse pluimveehouders zich op korte termijn bij ons gaan melden", zegt Jasper Heerkens.

De pluimveespecialist legt uit dat de 'AviaView' een nieuwe systeem is voor leghennen. ,,Het systeem is zo ontwikkeld dat de pluimveehouder er bovenop, onder en naast kan lopen, waardoor het systeem heel makkelijk geïnspecteerd kan worden en de pluimveehouder een goed overzicht heeft over de dieren in de stal."

Daarnaast zijn volgens Heerkens de drinklijnen strategisch voor de nesten geplaatst, wat ervoor zorgt dat de hennen naar het nest gelokt worden om ongestoord hun ei te leggen. ,,Dit voorkomt dat de eieren elders in het systeem of op de grond gelegd worden. Grond- en systeemeieren zijn vaak vies of beschadigd en kunnen daardoor niet voor de maximale prijs verkocht worden. Bovendien kost het rapen van deze eieren ook nog eens veel arbeidsuren."

BESTE KIPPEN 

Jansen Poultry Equipment ontwikkelde de afgelopen twee jaar de AviaView, met name met het oog op de Britse markt. Daar was het marktaandeel van de Barneveldse wereldmarktleider nog niet zo groot. ,,De Britse sector was daarnaast ook niet altijd te spreken over het aanbod van concurrenten." Een half jaar geleden werd het eerste volièresysteem opgeleverd in het Engelse Ashill. ,,Het leidt inmiddels tot goede resultaten. De kippen in Ashill presteren als beste van alle Lohmann-brown kippen in Engeland", weet Heerkens.

Dat nieuws klinkt hem goed in de oren. ,,Inmiddels staan er meer stallen met de AviaView in Engeland, Wales en Schotland. Ook komen er verzoeken binnen vanuit Ierland", zegt Heerkens, die echter verwacht dat de innovatie in 2017 de rest van de wereld over zal gaan.,,In eerste instantie hebben we ons gericht op introductie in Groot-Brittannië, maar dat gaat nu veranderen. We willen dit jaar met AviaView ook aan de slag in Europa, Australië en Amerika."

Bron: Barneveldse Krant.nl

Vencomatic maakt Big Challenge internationaal

Door de deelname van onder andere twee Brazilianen en een Italiaan gaat Vencomatic op 1 juni 2017 een internationaal team, onder de vlag van Big Challenge, inzetten voor Alpe d'HuZes. Dit team gaat met zeker 18 andere Big Challenge teams meerdere malen de Alpe d'Huez in de Franse Alpen beklimmen om samen met een nog een paar duizend Nederlanders geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker. 

Naast geld ophalen voor onderzoek naar kanker wil BIG Challenge de trots en saamhorigheid van de agrarische sector vergroten en hun maatschappelijke betrokkenheid tonen aan een breed publiek. In de afgelopen 8 jaar haalde Big Challenge al € 6.471.455,- bij elkaar en is daarmee de tweede grootste fondsenwerver van het KWF Kankerbestrijding.

Van de ruim 160 deelnemende Big Challenge fietsers, runners en wandelaars heeft een belangrijk deel affiniteit met de pluimveesector. Enkele teams, net als Vencomatic, vertegenwoordigen bedrijven die lid zijn van het DPC. 

De inschrijving staat nog open voor teams en individuele deelnemers. Voor meer informatie, kijk op www.bigchallenge.eu of stuur een e-mail naar info@bigchallenge.eu 

 

 

Prioriteiten stellen op DPC eindejaarsbijeenkomst

De Nederlandse pluimveesector staat op hoog innovatief niveau en dat wordt internationaal onderschreven. Helaas is dat feit niet alom in de Nederlandse samenleving en bij de politiek bekend. Daar moet iets aan worden gedaan om deze innovatieve voorsprong te kunnen blijven behouden. Maar wat zijn dan de speerpunten en prioriteiten?

“Wereldleider in Duurzame Pluimveetechnologie” is de titel van een door adviesbureau Berenschot in opdracht van het DPC samenstelde publicatie waarin de Nederlandse pluimveecluster in vogelvlucht wordt beschreven. Tevens wordt daarin een blik op de toekomst van de Nederlandse pluimveesector geworpen. Tijdens de eindejaarsbijeenkomst van het DPC op woensdag 30 november op de Venco Campus in Eersel gaf Ruud Duijghuisen, manager business development van Wageningen UR en bestuurslid van het DPC een kort inhoudelijk overzicht van de publicatie. Vervolgens werd onder leiding van DPC voorzitter Jan Wolleswinkel de in de publicatie genoemde speerpunten besproken en prioriteiten benoemd.

Speerpunten uitwerken

In zijn openingswoord van deze bijeenkomst sprak Jan Wolleswinkel zijn blijdschap uit over de zakelijke berichtgeving van de recente vogelpestuitbraken. In het verleden was dit wel eens anders. Toch blijven de ziekte-uitbraken ons zorgen baren omdat het grote gevolgen voor onze export kan hebben. Wolleswinkel gaf daarnaast een korte terugblik op de geslaagde DPC activiteit tijdens Eurotier en op de presentatie van het Berenschot rapport op 13 oktober tijdens de Romijnlezing van de WPSA in Nieuwspoort - Den Haag aan twee leden van de vaste kamercommise voor landbouw. Deze kamerleden namen het rapport met genoegen in ontvangst, maar wezen er met nadruk op dat dit soort initiatieven meer impact zullen hebben wanneer deze sectorbreed uitgedragen worden en niet zoals nu met verschillende publicaties van drie verschillende sectoren uit de pluimveecluster.

Het DPC-rapport  bevestigt dat de Nederlandse pluimveehouderij nationaal en internationaal een belangrijke sector is. Maar, zo stelde Wolleswinkel, wij willen nu ook zo graag dat anderen in Nederland dat vinden. Om dat mogelijk te maken moet je met feiten komen en die staan in deze publicatie. Nu is het zaak om daar wat mee te doen en actieplannen te formuleren op basis van de in het rapport genoemde speerpunten:

  1. Dialoog met de maatschappij
  2. Samenwerken
  3. Eerlijke regegeving – levelplaying field
  4. Een stimulerings- en innovatieklimaat

De leden wordt gevraagd om een prioriteitenlijst te maken en aan te geven bij welke speerpunt zij zich willen inzetten.

Samenwerking geboden

Tijdens de discussie werd duidelijk dat iedereen er van overtuigd is dat er dringend actie geboden is. Als we eenmaal onze voorsprong kwijt zijn krijgen we die niet meer terug. Daarom moet de sector blijven streven naar een duurzame diervriendelijke en innovatieve pluimveehouderij. Die bied overlevingskansen voor zowel de primaire sector als de toeleverende en verwerkende industrie. Door het afschaffen van de productschappen is de geldstroom vanuit de sector vooronderzoek opgedroogd en er is geen alternatief voor gekomen ondanks de toezeggingen van de overheid. Ook initiatieven vanuit de sector hebben niet het gewenste resultaat gehad.

Een betere samenwerking inde sector is gewenst, zo is de algemene opvatting, pas dan kunnen er resultaten worden geboekt. Dan kunnen we weer met een betere voorlichting tot de consument doordringen en lesprogramma’s voor scholen maken. Want, zo werd gesteld, een continue push richting het onderwijs kan een tegenwicht bieden tegen de onderwijspakketten van Wakker Dier.

Vanuit de aanwezigen werd een oproep gedaan om een denktank samen te stellen die een duidelijke doelstelling en strategisch plan van aanpak gaat formuleren voor de gehele pluimveecluster. De sector moet de regie weer in handen krijgen om de zelf gekozen stip aan de horizon te bereiken. Jan Wolleswinkel pikte deze oproep op en gaf aan deze mee te nemen naar de bespreking die hij op 1 december met voorzitters uit andere geledingen van de pluimveecluster heeft. Daarmee werd een vruchtbare eindejaarsbijenkomst afgesloten en werd iedereen uitgenodigd voor de Nieuwejaarsreceptie op woensdag 4 januari.

Door Wiebe van der Sluis

 

Uitnodiging DPC-VIV Nieuwjaarsbijeenkomst 2017

Graag nodigen wij u uit voor de DPC-VIV Nieuwjaarsbijeenkomst, die op 4 januari a.s. plaatsvindt op de vertrouwde locatie Boerderij Mereveld in Utrecht.

Tijd & Plaats

4.01.2017, 15.30 - 20.00 uur

Mereveldseweg 9, 3585 LH Utrecht

Namens het Bestuur zal Jan Wolleswinkel een toelichting geven op de activiteiten van DPC in het afgelopen jaar en de plannen voor 2017. Ruwan Berculo geeft namens VIV worldwide een vooruitblik op VIV Asia 2017, die in maart a.s. plaatsvindt in Bangkok. DPC zal tijdens de beurs een activiteit organiseren. 

Een bijzonder moment is ingeruimd voor de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek ‘Ei Signalen’, van de hand van Piet Simons en een uitgave van Uitgeverij Roodbont, lid van Dutch Poultry Centre.

Vanzelfsprekend is er tijdens de bijeenkomst uitgebreid gelegenheid voor ontmoetingen en het uitwisselen van nieuwjaarswensen, onder het genot van een hapje en drankje.

In verband met de catering wordt u verzocht u aan te melden voor 30 december 2016 via http://fd2.formdesk.com/dutchpoultrycentre/nieuwjaarsreceptie2017.

 

DPC publicatie “Nederland, wereldleider in duurzame pluimveetechnologie”

Uit onze gesprekken met DPC deelnemers kwam vaak naar voren dat men zorgen heeft over negatieve berichtgeving rond de pluimveehouderij in de media. Ook getuigen opmerkingen van beleidsmakers en politici dikwijls van een geringe kennis van zaken over onze sector. Het bestuur van DPC heeft daarom Bureau Berenschot opdracht gegeven in een rapport de positie van de Nederlandse pluimveeketen in kaart te brengen.

Het resultaat mag er zijn: een uitgebreide publicatie ‘Nederland, wereldleider in duurzame pluimveetechnologie’. De publicatie laat zien dat Nederland tot de wereldtop behoort als het gaat om duurzame (productie)technologie in het wereldwijde pluimveecluster. Onze blik is gericht op de mondiale markt.  

Op 13 oktober 2016 is deze publicatie officieel gepresenteerd in Den Haag en overhandigd aan de Tweede Kamerleden Helma Lodders (VVD) en Jaco Geurts (CDA) die beiden voor hun partij woordvoerder zijn op het gebied van landbouw en tevens deel uitmaken van de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken. Kijk hier hoe het was https://www.youtube.com/watch?v=pGwK2oyvFL8&t=45s.

Op 30 november 2016 presenteerde het bestuur van DPC deze publicatie aan een groep DPC leden tijdens de Eindejaarsbijeenkomst op de Venco Campus in Eersel.

U kunt een gedrukte versie van de publicatie aanvragen via info@poultrycentre.nl.  Voor DPC leden is de publicatie kosteloos.

 

 

 

Druk bezochte Holland Avond tijdens EuroTier 2016

Op 16 november 2016 organiseerde Dutch Poultry Centre in samenwerking met de Nederlandse Ambassade en DLG de Holland Avond tijdens EuroTier. Het doel van de avond was om de Nederlandse deelnemers in contact met elkaar te brengen en de Nederlandse agri sector op de kaart te zetten in Duitsland. Het bezoekersaantal heeft alle verwachtingen ruim overtroffen: meer dan 200 deelnemers hebben de avond bezocht!

Ton van Arnhem van de Nederlandse Ambassade in Berlijn opende officieel de avond en verwelkomde alle gasten. Jan Wolleswinkel van Dutch Poultry Centre benadrukte  het belang van de Nederlandse agri sector en met name het belang van de innovatieve Nederlandse pluimvee industrie voor de Nederlandse economie. Peter Grothues, Managing Director van DLG, de organisator van EuroTier, toonde zijn blijdschap met zoveel Nederlandse deelnemers.

Vervolgens was er tijd voor informeel samenzijn en netwerken. 

Kijk hier hoe het was: https://www.youtube.com/watch?v=BNT15Rw5uzA

  

Chinese delegatie op bezoek bij DPC

Op 11 november 2016 ontving Dutch Poultry Centre in het Pluimveemuseum in Barneveld een handelsdelegatie uit China. De delegatie bestond uit CEO’s van Chinese agrarische bedrijven. Het doel van de handelsmissie was contacten leggen met Nederlandse bedrijven die actief zijn in de pluimveesector.  

Na een korte rondleiding door het Pluimveemuseum verzorgde de heer Andries de Vries, de DPC land coördinator China, een inhoudelijke presentatie over Dutch Poultry Centre en de Nederlandse pluimvee industrie.

 De DPC leden HatchTech, Kepro, Mavitec, Hato, AQUA Industrial Watertreatment, PPDA en Hendrix Genetics waren ook aanwezig op de meeting en hebben vervolgens hun bedrijven gepresenteerd aan de Chinese gasten.

Aansluitend werd met de Chinese leden van de delegatie gesproken over hoe de Preferred Partners van DPC Chinese pluimveebedrijven kunnen helpen hun productieresultaten te verbeteren.

Wij kijken terug op een geslaagde bijeenkomst.

 

 

Ondersteuning in Myanmar en Maleisië

Bent u op zoek naar manieren om uit te breiden en wilt u de potentie van Myanmar en Maleisië bestudeerd hebben? Kan uw bedrijf profiteren van een completer beeld van deze markten? Bent u op zoek naar lokale business partners, of loopt u door uw huidige activiteiten al tegen problemen aan in deze landen? Research Project Maastricht (RPM) kan de sleutel zijn tot uw succes. RPM is een non-profit academisch adviesbureau verbonden aan de Universiteit Maastricht. Van januari tot april 2017 zal een team van 12 studenten in Myanmar en Maleisië present zijn om bedrijfsspecifiek onderzoek te verrichten. U kunt denken aan marktonderzoeken, het opstellen van een short-list met potentiële klanten en agenten, en de wet- en regelgeving uitgezocht hebben. Ook andere vraagstukken kunnen worden bestudeerd. Voor meer informatie over het project kunt u kijken op onze website of de brochure, of middels het sturen van een mail naar d.wolters@researchproject.nl 

 

LTO/NOP & NVP presenteren nieuwe pluimveevisie

LTO/NOP-voorzitter Eric Hubers en NVP-voorzitter Hennie de Haan hebben dinsdag 25 oktober de nieuwe pluimveevisie aan staatssecretaris Martijn Van Dam aangeboden. Hierin is aandacht voor de concurrentiepositie van Nederlandse pluimveehouders. LTO/NOP en NVP willen dat er een eind komt aan oneerlijke concurrentie. Ze willen een gelijk speelveld voor Nederlandse pluimveehouders met dezelfde productievoorwaarden als hun buitenlandse collega’s.

In de pluimveevisie staan vier thema’s centraal: 

  1. Veelzijdig en marktgericht;
  2. Gezond voor mens en dier;
  3. Energie en milieu;
  4. Maatschappij en omgeving.

LTO/NOP en NVP willen een gelijk speelveld voor Nederlandse pluimveehouders met dezelfde productievoorwaarden. Import vanuit landen met lagere standaarden zetten verduurzaming onder stuk, volgens de belangenbehartigers. Nu worden in het buitenland gehouden en geslachte dieren, in Nederland verwerkt tot pluimveeproducten en vervolgens als EU of Nederlands pluimveevlees vermarkt. LTO/NOP en NVP willen dat hier een eind aan komt. „Wij willen naar een situatie waarbij Nederlandse pluimveeproducten zich kunnen onderscheiden. Etikettering met ‘land van herkomst’, zijnde het land waar het dier heeft geleefd, is daarvoor noodzakelijk. Eieren moeten gestempeld worden op het pluimveebedrijf in het land van productie”, schrijven LTO/NOP & NVP. 

Diermeel terug

De pluimveesector wil dat bij het Diergezondheidsconvenant het principe ‘wie betaalt, bepaalt’ meer wordt toegepast en er sneller en meer inzicht wordt gegeven in gemaakte bestrijdingskosten. Voor behoud van draagvlak bij de achterban is dat essentieel. De ambitie is dat ingrepen bij pluimvee in 2025 niet meer worden uitgevoerd, mits dit vanuit oogpunt van dierwelzijn verantwoord is. „De huidige ontwikkelingen bij het snavelbehandelen laten zien dat een snelle omslag gemaakt kan worden als de vraag uit de markt komt en de hogere kostprijs ook door de markt betaald wordt en niet door wetgeving.” Qua pluimveevoer heeft vooral de toepassing van alternatieve grondstoffen prioriteit. „De focus ligt op verantwoorde toepassing van insecten, herintroductie van dierlijke eiwitten en voor humane consumptie geproduceerde voedingsmiddelen die daarvoor niet meer geschikt zijn, maar nog prima geschikt zijn in diervoeders.”

Pluimveerechten afschaffen

Omdat nagenoeg alle pluimveemest wordt verwerkt, kunnen pluimveerechten worden afgeschaft, volgens NOP en NVP. „Het productierechtenstelsel werkt volgens hen kostprijsverhogend en zet de sector daarmee op eennadelige concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland.” Mocht de politiek besluiten het stelsel van pluimveerechten tijdelijk te behouden, dan zijn enkele aanpassingen noodzakelijk, volgens de belangenbehartigers. „Door middel van slimme combinaties van bestaande en nieuwe technieken is de uitstoot van fijnstof door pluimveebedrijven in 2025 significant verminderd. Integrale oplossingen gericht op verbetering van het stalklimaat hebben daarbij de voorkeur”, aldus LTO/NOP en NVP. 

Maatschappelijke acceptatie

Voor de internationale voorbeeldfunctie en export van kennis en techniek, is het noodzakelijk om als Nederlandse pluimveesector maatschappelijk geaccepteerd te kunnen ondernemen en innoveren. „Verantwoord verder verduurzamen van de pluimveesector vraagt om vrijwillige- en marktinitiatieven in plaats van opgelegde (boven)wettelijke (duurzaamheid)eisen die de continuïteit van de pluimveehouderij in Nederland in gevaar brengen. De overheid faciliteert en de sector ontwikkelt binnen de gegeven kaders”, schrijven LTO/NOP & NVP. 

Bronnen: LTO/NOP, NVP, Pluimveeweb

Inbreng innovaties DPC leden in Poultry Innovation Lab

Het Poultry Innovation Lab op het terrein van Groenhorst College in Barneveld is vrijdag 14 oktober officieel geopend. De stal van het Poultry Expertise Centre is bedoeld voor praktijktrainingen, onderzoek en kennisoverdracht.
Betrokken bedrijven uit de pluimveesector, kennisinstellingen en de overheid namen het initiatief voor de bouw van het Poultry Innovation Lab. Het Poultry Innovation Lab is vooral gericht op de internationale markt en biedt in de eerste plaats een praktijkleersituatie voor leerlingen, studenten en professionals waarbij de vleeskuikens en leghennen zich in een kleinschalige setting bevinden.

Daarnaast vindt er praktijkonderzoek plaats met studenten over diverse innovaties met betrekking tot stalinrichting, klimaatbeheersing, voedselveiligheid, duurzaamheid. Het onderzoek richt zich daarbij op vernieuwende huisvestingsconcepten die gezondheid, gedrag en productie in de sector moeten verbeteren. Het Poultry Expertise Centre is een samenwerkingsverband van bedrijven, overheid en kennisinstellingen, die werkzaam zijn in of betrokken zijn bij de pluimveesector met als doel kennisoverdracht.

Het is een project in de Regio FoodValley en wordt mogelijk gemaakt met steun van de provincie Gelderland. Projectleider is de gemeente Barneveld (namens de Regio Food Valley), de dagelijkse uitvoering van de activiteiten vindt plaats door Aeres en de samenwerkende partners.

Het Poultry Innovation Lab is een project, waarin wordt samengewerkt met zeven partijen, die hun innovaties inbrengen: Jansen Poultry Equipment, Hotraco Group, Fancom, HATO Agricultural Lighting, Impex, VDL Agro Tech, ARBO Pumps Filters en VDB Dienstverlening.

Bron: Pluimveeweb.nl

Meeting inkomende delegatie China

In november organiseert NAFTC een pluimvee delegatie uit China naar Nederland. De delegatie bestaat uit CEO’s van grote bedrijven uit de Chinese pluimvee sector. 

De delegatie wil graag kennis maken met de Nederlandse pluimveesector, Dutch Poultry Centre en de DPC leden. Hiervoor organiseren wij een bijeenkomst. Na een beknopte DPC introductie is er een mogelijkheid om in het kort uw bedrijf te presenteren (2-5 minuten per bedrijf afhankelijk van het aantal deelnemers dat zich aanmeldt). Daarna is een netwerkmoment en een gezamenlijke lunch, waarbij voldoende tijd is om de delegatie persoonlijk te ontmoeten en te spreken.

U bent van harte welkom om erbij te zijn. Het directe contact met lokale marktspelers geeft u veel inzichten in uw zakelijke kansen in China!

Datum & plaats

Vrijdag 11 november 2016, 10.00 - 13.15 uur

Pluimveemuseum, Hessenweg 2A, 3771 RB  Barneveld

Concept programma

10.00 Aankomst van de delegatie in het Pluimveemuseum

10.15 Excursie in het Pluimveemuseum o.l.v. een gids

11.00 Presentatie “Dutch Poultry Sector & Dutch Poultry Centre: facts & figures” door DPC vertegenwoordigers (Dhr. A. de Vries / Dhr. P. Simons)

11.15 Korte introductie van de Chinese delegatie en de aanwezige DPC leden (afhankelijk van het aantal aanwezige bedrijven 2-5 min per bedrijf)

12.00 Netwerken en gezamenlijke lunch

13.15 Vertrek van de delegatie, einde meeting

 

Wilt u de delegatie ontmoeten en kort uw bedrijf presenteren? Meld u dan aan bij Mw. Irina Tutert, i.tutert@poultrycentre.nl, uiterlijk tot 10 november 2016.

Invitation Holland Evening at EuroTier 2016

Dear DPC partners,

Dutch Poultry Center, the agricultural counsellor of the Netherlands Embassy in Berlin, DLG, Topsector Agri&Food and NAFTC are pleased to invite Dutch exhibitors and Dutch visitors of the EuroTier and their business partners for a Holland network event at the EuroTier 2016!

Place & Date

16 November 2016, 18.00 - 20.00 hrs

Exhibition Center Hannover, Germany

Hall 20, ForFarmers Booth E07

With this evening we would like to promote Dutch companies who are active in the food & agri sector in Germany and worldwide! The Holland Evening is a great opportunity to expand your network with other companies, entrepreneurs and trade promotion organizations in the region.

We will be happy to see you!   Please, register your attendance via via this link http://www.formdesk.com/dutchpoultrycentre/eurotier2016.

For any inquiries or questions please contact Mrs. Irina Tutert, i.tutert@poultrycentre.nl.

 

Volg ons op

Contact


© 2021 Dutch Poultry Centre