Skip to main content

Nieuws

Agrifirm, MSD Animal Health, Probroed & Sloot en Hubbard lanceren ProKip Vitaliteitsconcept

In het ProKip Vitaliteitsconcept werken koplopers in de vleeskuikensector integraal samen aan een basisconcept voor vitale kuikens.

In dit concept bundelen de ketenpartners Agrifirm, MSD Animal Health, Probroed & Sloot en Hubbard kennis en innovaties in één strategisch waardeconcept. Dit concept wordt ontwikkeld met partners in de geschakelde netwerken.

Volgens Albert Hoekerswever, oprichter van 5D Connections en initiatiefnemer van het ProKip-ketenconcept, verdienen producenten in het huidige supply chain-businessmodel geld met de marge die zij met leveranciers afspreken of bedingen.

“Dit model gaat vooral over het versterken van je eigen positie, terwijl je ook gezamenlijk een eindproduct levert. In het ProKip-ketenconcept werken we samen binnen een nieuw ketenmodel, waarbij we het eindproduct gezamenlijk ontwikkelen, verwaarden en vermarkten.”

Duurzaam inkopen

Het 5D-ketenmodel dient vijf doelen en belangen tegelijk en kent een nieuw verdienmodel en marketingmodel, legt Hoekerswever uit: “Feitelijk gaat het om een nieuwe manier van ondernemen, niet primair gericht op transactie, maar op transitie naar een nieuwe duurzame vorm van waardecreatie door innovaties te delen in een gezamenlijk concept.”

Hoekerswever wil samen met een kopgroep van producenten en toeleveranciers weer de regie nemen over de verwaarding van hun eigen producten en het vermarkten daarvan, in samenwerking met afnemers die duurzaam willen inkopen uit een op waarde gerichte coöperatieve community.

“Door als keten zelf de regie over vitaliteit te nemen werk je niet alleen concreet en zichtbaar aan het verbeteren van diergezondheid, leefomstandigheden en dierenwelzijn”, zegt Hoekerswever. “Je neemt hiermee als voedselproducent ook verantwoordelijkheid voor een breed gedragen maatschappelijk belang, samen met de partijen die direct invloed hebben op het ontwikkelen van diergezondheid op boerderijniveau.”

Duurzame zorg

In februari 2017 worden de uitkomsten van de ProKip-pilot op boerderijniveau en het eerste marktconcept gepresenteerd aan interne stakeholders en een aantal zorgpartners uit het kennisnetwerk van 5D Connections.

Een van de uitgangspunten van het ProKip Vitaliteitsconcept is het leveren van antibioticavrij kippenvlees. De deelnemende pluimveehouders gebruikten al geen antibiotica meer. Hoekerswever is al in gesprek met partijen uit de zorg, met de vraag om mee te doen aan een pilot om ProKip op het menu te zetten.

Antibioticavrij produceren

De ambitie is om het ProKip Vitaliteitsconcept in Nederland verder te ontwikkelen en het daarna via een gezamenlijk platform internationaal uit te rollen. “Alle deelnemende ketenpartners zijn marktleiders met een internationaal netwerk”, aldus Hoekerswever.

“Op een conferentie over antibioticavrij produceren, eerder dit jaar in Engeland, werd duidelijk dat het produceren van antibioticavrij kippenvlees een ‘license to deliver’ wordt. Nederland loopt daarin ver voorop en die transitie kunnen we vanuit Nederland straks gaan faciliteren.”

 

Bron: www.duurzaambedrijfsleven.nl 

Uitnodiging CEO's bijeenkomst 21 september

Publicatie ‘Wereldleider in duurzame pluimveetechnologie’ en formuleren gezamenlijk actieplan

Uit gesprekken met onze deelnemers komt vaak naar voren dat men zorgen heeft over negatieve berichtgeving rond de pluimveehouderij in de media. Dutch Poultry Centre wil graag meer aandacht genereren voor het belang, de innovativiteit en de veerkracht van de Nederlandse pluimveecluster. Vanuit een positieve insteek en in gezamenlijkheid met overheid, kennisinstellingen, ngo’s en bedrijfsleven kunnen we veel meer bereiken dan alleen. Transparantie, informatie en kennis van de sector en van de internationale verbanden waar binnen zij opereert, is een belangrijke basis voor deze samenwerking. Cijfers en feiten over de toegevoegde waarde van de sector voor onze economie zijn echter vaak onvoldoende bekend.

Het bestuur van DPC heeft Berenschot daarom opdracht gegeven in een publicatie de positie van de Nederlandse pluimveeketen in kaart te brengen. Onder de titel ‘Wereldleider in duurzame pluimveetechnologie’ zal dit rapport op 13 oktober a.s. in Den Haag (Nieuwspoort) gepresenteerd worden. Voordat wij deze publicatie naar buiten brengen, willen wij dit eerst met de CEO’s en eventueel andere beslissers binnen onze deelnemers delen.

Voor een nog op te stellen actieplan hebben wij graag uw inbreng! Wij nodigen de CEO's van onze leden graag uit voor de bijeenkomst op 21 september 2016 vanaf 16.30 uur in Het Groene Paviljoen, Zandheuvelweg 7 in Baarn.
 
Programma
16.30 Ontvangst
17.00 Welkomstwoord door DPC voorzitter Jan Wolleswinkel
17.05 Presentatie publicatie “Wereldleider in duurzame pluimveetechnologie” gevolgd door vraag en antwoord
17.30 Formuleren van gezamenlijk actieplan onder leiding van Edwin Lambregts en Lindy van der Veen, Berenschot
18.30 Afrondende conclusies onder leiding van Jan Wolleswinkel
18.45 Borrel en Buffet
19.45 Afsluiting
20.00 Einde programma 

Aanmelden

Wilt u zich voor de bijeenkomst aanmelden, neem dan contact op met Irina Tutert via i.tutert@poultrycentre.nl

 

Nieuwe gezichten op een gezellige DPC BBQ

De jaarlijkse Zomer BBQ in het Pluimveemuseum was weer gezellig. Het aantal aanmeldingen voor deze netwerkbijeenkomst  was ruim tachtig personen, waaronder veel nieuwe gezichten. Zij maakten kennis met de uiteenlopende zaken waarmee het DPC zich bezighoudt en met leden die een actieve rol binnen het DPC spelen. 

Een goede sfeer en goed eten is gewoonlijk een goede basis voor het samenbrengen van mensen. Dat gold ook nu weer voor de jaarlijkse BBQ van het DPC op woensdag 29 juni in het Pluimveemuseum in Barneveld. DPC voorzitter Jan Wolleswinkel was blij met de goede opkomst. “We verkeren in roerige tijden,” zo zei hij wijzend op de keuze van de Britten om uit de EU te stappen. Daarmee hebben ze gekozen voor het beperken van de bewegingsvrijheid van mens en goederen bij de grens met Groot-Brittannië.  “Wij staan voor goede onderlinge contacten en samenwerking en blijven dat ook na de Brexit naar streven. We hebben altijd verkondigd dat de Nederlandse pluimvee-industrie toonaangevend is en een belangrijke bijdrage levert aan de nationale economie. Helaas krijgen we daar niet altijd de erkenning voor. Daarom is aan Bureau Berenschot de opdracht gegeven de sterke kanten van de Nederlandse pluimveehouderij in kaart te brengen.” Na de zomervakantie komt, volgens Wolleswinkel,  hun rapport op tafel en weten we hoe we er nationaal en internationaal voorstaan. Het is vaak lastig om bijvoorbeeld in Den Haag discussies aan te gaan, omdat daar onderbuikgevoelens  het vaak winnen van de feiten. “Met het Berenschot-rapport in handen verwachten we slagvaardiger te zijn en meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over wie we zijn en wat we te bieden hebben.”  Met dat rapport in handen verwacht Wolleswinkel de Nederlandse pluimveesector ook in het buitenland beter te kunnen positioneren en sterker te staan bij het werven van samenwerkingsovereenkomsten.  

Aandacht voor Rusland en China

In het kader van samenwerking vermelde Elena Bragar van European Staff bv dat de mede door hen georganiseerde handelsmissie naar Kazachstan zeer succesvol verlopen is. Een voorliggende ‘memorandum of understanding’ lijkt het begin te zijn van een mooie samenwerking met de Kazachstaanse industrie. Met de nieuwe landbouwattaché in Moskou is reeds gesproken over nieuwe initiatieven om meer zakelijke samenwerkingsverbanden te ontwikkelen in Rusland en omliggende landen. Bragar roept belangstellende bedrijven op om zich bij haar te melden om gezamenlijk op te trekken bij het zoeken van nieuwe contacten en het scheppen van samenwerkingsverbanden.

 

Andries de Vries liet weten dat hij als coördinator voor China op zoek is naar succesverhalen voor de website van het DPC. Voordat VIV China plaats vindt wil hij een paar verhalen op de website hebben om daar promotie voor Nederlandse bedrijven, leden van het DPC, in China en daarbuiten te kunnen maken. “Ideeën zijn van harte welkom, maar weet dat de tijd dringt. De eerste aanzet is reeds gegeven en wordt uitgewerkt, maar er zijn meer welkom.” Deze oproep bleek niet aan dovemansoren gericht, want tijdens de BBQ werden diverse onderwerpen aangedragen en de eerste stappen zijn gezet om een paar daarvan te gaan uitwerken. Zo werd de BBQ niet alleen een smakelijke, maar ook een zakelijk geslaagde bijeenkomst.

 

 

 

 

Drukbezocht Business Seminar Oezbekistan 25 mei

Op 25 mei heeft de Kamer van Koophandel van Tasjkent een bijeenkomst gehouden over de kansen voor de Nederlandse bedrijven in Oezbekistan. Op de bijeenkomst waren 50 Nederlandse bedrijven aanwezig waarvan 18 DPC leden. De bijeenkomst werd volledig gesponsord door de Oezbeekse bankiers en KVK van Tasjkent. De organisatie was in handen van een bureau uit Amsterdam – Red Star Business Development  – waarmee Oezbeken een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend voor toekomstige zakelijke activiteiten. Met Oezbeken daarbij waren er ca 85 personen op de bijeenkomst.

Overzicht van programma en sprekers

Uzbekistan: facts & figures. Business cooperation between Uzbekistan and The Netherlands. The supporting role of the Embassy of Uzbekistan in Brussels.

Mr. Oybek Khamraev, Counsellor for Trade and Economy, Embassy of Uzbekistan in Brussels, Belgium.

 

Perspectives of economic development and business opportunities in Uzbekistan.

Mr. Temurhon Naim, Deputy-Head of the Investment Department,  Uzbekistan Chamber of Commerce and Industry, Uzbekistan.  

 

Detailed information about the MTP internship programme for Managers from Uzbekistan in Dutch companies as a platform of cooperation between Uzbek and Dutch enterprises.

Mr. Grigorios Kontzoglou, Senior Advisor,  Uzbekistan Chamber of Commerce and Industry, Uzbekistan.

 

Netwerken met de CEO‘s  van Oezbeekse bedrijven en investeerders van de “Uzbek Industrial and Construction Bank”.

 

 

Handelsdelegatie uit Oezbekistan

Van 16 tot en met 25 mei ontving Dutch Poultry Centre een pluimveedelegatie uit Oezbekistan. De delegatie bestond uit CEO’s van grote agroholdings, investeerders van “Uzbek Industrial and Construction Bank” en vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel van Tasjkent. Het doel van de handelsmissie was contacten te leggen met Nederlandse bedrijven die met name actief zijn in de pluimveesector. 

Op dinsdag 17 en woensdag 18 mei woonden de deelnemers aan de missie de Poultry Summit Europe 2016 bij in Utrecht. De Summit was een productie van VIV worldwide en had als centraal thema 'A world without antibiotics'. Een reeks prominente sprekers en trendwatchers belichtten het actuele onderwerp van diverse kanten.

Op 19 mei werd de groep ontvangen op het kantoor van DPC in Veenendaal. Piet Simons verzorgde een presentatie inclusief facts, figures en markttrends in de pluimveesector. Na de lunch vertrok het gezelschap naar PTC+, waar zij zowel een bedrijfspresentatie kregen als een tweetal trainingen met de onderwerpen 'Broiler Farm Management' en 'Analogic broiler production'.

Op vrijdag 20 mei was het de beurt aan HatchTech om de gasten een training te geven over de 'Latest Trends in Incubation Technologies' - en hoe de Dutch approach op dit gebied werkt. Na de lunch bracht de delegatie een bezoek aan legpluimveebedrijf "De Peppel" voor een rondleiding en een ontmoeting met eigenaar Theo Bos. Hij gaf de gasten inzicht in de wijze waarop Nederlandse pluimveehouders leven en werken. De middag werd afgesloten met een bezoek aan het Pluimveemuseum in Barneveld.

Op maandag 23 mei werd een bezoek gebracht aan vleeskuikenbedrijf Kees Koolen in Bergeijk.

Vervolgens werd de delegatie ontvangen bij VDL Agrotech in Eindhoven. VDL verzorgde een training 'Housing and climate systems for the intensive poultry sector'. En het bedrijf deed goede zaken: er werd een contract getekend met Imkon Broiler voor een order voor 4 turn-key broilerstallen in de Tasjkent regio. 

De tweede helft van de middag was Vencomatic Group gastheer. In Eersel vond een training 'Innovative solutions for housing, egg handling and climate control' plaats.

Op dinsdag 24 mei bracht de groep een bezoek aan het laboratorium van GD Animal Health in Deventer. Hier werden presentaties  verzorgd door Jan Willem de Vries van GD en Dawn Reinhoudt van Agraplan.

Op woensdag 25 mei werd het officiële programma afgesloten met een Nederlands-Oezbeeks Business Seminar getiteld 'Business Opportunities for Dutch companies in Uzbekistan'. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de Kamer van Koophandel van Tasjkent met ondersteuning van Dutch Poultry Centre. Klik hier voor een kort verslag van de bijeenkomst.

 

 

 

 

ABN Amro Insights over pluimveesector 2016

ABN Amro bank verwacht dat de omzet van de Nederlandse pluimveesector dit jaar licht groeit. „Het volume neemt mogelijk iets af, maar doordat meer pluimveehouders overschakelen naar hogere segmenten, zoals Freiland en bio in de legsector, neemt de omzet licht toe”, verwacht sectormanager Wilbert Hilkens van ABN Amro.

De pluimveehouderij kende volgens de bank een aantal goede jaren. Met name de vleeskuikenhouders hebben geprofiteerd van een toenemende consumptie van kippenvlees. Ook legpluimveehouders profiteerden vorig jaar van gunstige export, schrijft ABN Amro bank woensdag 11 mei in haar visie op de pluimveesector voor 2016. 

Vleeskuikenstapel toegenomen 

„De schaalvergroting in de pluimveehouderij zet al een aantal jaren door. Vorig jaar bereikte het aantal in Nederland gehouden kippen een hoogtepunt met ruim 106 miljoen dieren. Ten opzichte van 2014 is dit een toename van een kleine 4 procent”, schrijft de bank.  

„De verdeling tussen leg- en vleeskippen is ongeveer 45/55. Hierbij is de vleeskuikenstapel over de laatste tien jaar sneller toegenomen dan de leghennenstapel. Tegenover de groei van de pluimveestapel staat al jaren een krimp in het aantal bedrijven. In 2015 telde Nederland nog 2.048 pluimveebedrijven tegenover ruim 2.800 tien jaar eerder.”

Exportmarkten

In 2015 heeft de export van pluimveeproducten (vlees & eieren) zich positief ontwikkeld. De toenemende export voor vleeskuikens is een trend die al jaren doorzet en volgens ABN Amro de komende jaren licht zal afvlakken. 

Een positieve verrassing was de gegroeide eierenexport in 2015. Met name buiten de EU nam de exportwaarde fors toe met ruim 15 procent. Extra vraag vanuit de VS zorgden hier voor een forse opleving. Voor de komende jaren blijft de exportmarkt voor Nederlandse pluimveehouders van cruciaal belang vanwege de hoge zelfvoorzieningsgraad van Nederland. 

‘Positieve rendementsontwikkeling geen zekerheid’

„2015 was voor de pluimveehouderij een positief jaar. De gemiddelde rentabiliteit in de sector lag vorig jaar op 5,5 procent. Met name de legpluimveehouders kenden een goed jaar, met een rendement van 8 procent.” Deze sector kenmerkt zich echter door een grote volatiliteit, mede door de grote afhankelijkheid van exportmarkten. De groei van de afgelopen jaren lijkt langzaam voorbij te zijn, volgens ABN Amro. Voor de pluimveehouderij blijft kostprijsefficiency een belangrijk speerpunt om voldoende rendement te kunnen behalen.

Kip en ei weer kek

„Er wordt meer kip en ei gegeten door de veranderende samenstelling van de bevolking in Noordwest-Europa, het gezondheidsimago en de lage prijs in een tijd van beperkte koopkracht. Dit zorgt ervoor dat de kip- en eierconsumptie per hoofd van de bevolking in Europa stijgt met respectievelijk 1 en 0,6 procent per jaar. Door in te spelen op consumententrends ontstaan mogelijkheden voor verdere groei”, stelt de bank. 

Bron: Pluimveeweb 11 mei 2016 en ABN Amro Insights sectorrapport Pluimveesector

Pluimvee-handelsmissie naar Kenia

Van 23 tot en met 27 mei 2016 organiseert de Netherlands African Business Council (NABC) in nauwe samenwerking met de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Nairobi, Dutch Poultry Centre en de Africa Agribusiness Academy een handelsmissie naar Kenia, gericht op pluimvee. Een deel van deze handelsmissie zal plaatsvinden op de AIPEX in Nairobi. O.a. een matchmakingsessie, een receptie, bedrijfsbezoeken en een seminar maken deel uit van het programma.

Het doel van deze handelsmissie is om Nederlandse bedrijven te introduceren in de Keniaanse pluimveesector en nieuwe handelsrelaties te leggen. Er is eveneens gelegenheid om deel te nemen aan het Holland Paviljoen op de pluimveevakbeurs AIPEX. Onderaan deze pagina vindt u het voorlopige programma.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE KENIAANSE PLUIMVEESECTOR EN HET PROGRAMMA VAN DE HANDELSMISSIE.

KORTING VOOR DPC-LEDEN

Het standaardtarief voor deelname aan de missie is 1.750 euro. DPC leden ontvangen 300 euro korting en betalen 1.450 euro. Dutch - Africa Poultry Partners (DAPP) betalen 1.500 euro (korting 250 euro). Is uw bedrijf lid van beide organisaties, dan ontvangt u 550 euro korting en betaalt u 1.200 euro.

Inclusief bij deelname aan de handelsmissie:

Deelname aan seminar en een toegangsbewijs voor bezoek aan de AIPEX, alle programma-onderdelen, matchmaking sessies, vervoer op locatie en coördinatie van de missie.

Exclusief:

Kosten voor de vliegreis, een stand op de AIPEX, out-of-pocket kosten (lunches/diners) en hotel.

 

DEELNAME HOLLAND PAVILJOEN OP AIPEX

Wilt u met een stand deelnemen aan het Holland Paviljoen op de Africa International Poultry EXPO (AIPEX 2016), dan betaalt u 892.50 euro

 

Organisatie

 

 

 

 

Kepro wint Deventer Ondernemers Challenge

Het fit team van Kepro heeft gisteravond tijdens de prijsuitreiking van de Deventer Ondernemers Vitaliteit Challenge een mooie beker en wisselbeker in ontvangst mogen nemen. Daarnaast werd het team benoemd tot het meest inspirerende team van de challenge.

Zeven maanden lang heeft het Kepro team haar best gedaan om deze prijs te verdienen. Zo kreeg het team training over beter slapen en energie managen en is er veel geleerd over gezonde voeding, onder andere door een safari in de supermarkt. De teamleden zijn fysiek getest op vitaliteit om vooruitgang te meten. Coachingsgesprekken hielpen het team om lekker in hun vel te zitten.

Niet alleen de teamleden hebben vooruitgang geboekt op het gebied van vitaliteit. Er zijn ook veel activiteiten georganiseerd voor alle andere collega’s en aanhang. Zo heeft Kepro deelgenomen aan verschillende survival runs, is er een Geocache-wandeling gemaakt, is er gefietst door Deventer en heeft het team alle collega’s laten kennismaken met lekkere, gezonde tussendoortjes. De kinderen en kleinkinderen van de medewerkers werden niet vergeten. Zij mochten, toen Sinterklaas nog in het land was, een middagje gezonde pepernoten komen bakken.

De challenge is voorbij en Kepro is trots op het resultaat, maar dat betekent niet dat Kepro minder aandacht gaat besteden aan vitaliteit en gezondheid. Om tijdens het dagelijkse werk bezig te blijven met vitaliteit is een statafel aangeschaft om staand te overleggen. Het is ook mogelijk om tijdens het werk te fietsen dankzij de bureaufiets. De actieve uitjes zijn inmiddels niet meer weg te denken en zullen een blijvertje zijn.

Inspirerend Poultry India Business Event

Op 24 maart 2016 organiseerde Dutch Poultry Centre het “Poultry India Business Event”.  Deze bijeenkomst, die werd gehouden in het Pluimveemuseum in Barneveld, werd door ruim dertig geïnteresseerden bezocht. Nadat Ruwan Berculo de aanwezigen  had verwelkomd, kwamen achtereenvolgens aan het woord:

  • K.V. Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India
  • Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • Willem Boumans, China Project Development

[ONDERAAN DEZE PAGINA KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN!]

Kansen in Quick Service

K.V. Rajeevan schetste een beeld van de Indiase markt.  In India zijn de Quick Service Restaurants in opkomst. Dit betekent kansen voor de pluimveesector. India wordt gekenschetst door “te” weinig concurrentie. Op vele terreinen zijn er maar enkele aanbieders, vaak is het er zelfs maar één. Het is belangrijk dat de concurrentie toeneemt, zodat de consument meer keuzemogelijkheden heeft. Het aantal vegetariërs in India is erg hoog en groeit nog steeds. Wel worden er eieren gegeten, maar veel minder dan in andere landen. Vegetariër is men veelal thuis. In de restaurants wordt wel vlees gegeten. Op een vraag hoe het staat met de voedselveiligheid, antwoordde Rajeevan dat dat heel belangrijk is. Met name jongeren eten steeds vaker “processed chicken”.  Voor het grootste deel wordt echter verse kip gegeten.   

Geduld nodig

Bouke Hamminga vertelde dat zakendoen in India veel geduld vergt. De pluimveesector groeit zeker, maar is nog geen goede ketenintegratie. Broederijen zijn niet compatible met andere bedrijven. De toenemende concurrentie is belangrijk. Processing is de sleutel tot succes. India is het enige land waar eieren per stuk worden afgerekend en niet per kilo. De groei van de middenklasse in India biedt vele kansen. De consumptie van kippenvlees is erg laag. Op dit moment is het nog 3 kilo per jaar per hoofd van de bevolking, maar dit zal naar verwachting snel groeien naar 6 kilo. Wereldwijd is de consumptie van kippenvlees 12 kilo. Hamminga stelde dat het maken van afspraken lastig is. De echte waarheid is anders dan de relatieve waarheid. Achteraf wil men altijd onderhandelen over de overeengekomen voorwaarden. Tenslotte merkt hij op dat het aan kennis niet ontbreekt in India en dat het duur is om een activiteit op te starten.

Grote markt, nog weinig eierenconsumptie

Prekash Ramsingh heeft ter voorbereiding van deze middag  veel investeerders in India gesproken. India is de grootste markt voor eieren. De consumptie ligt echter relatief laag. Per hoofd van de bevolking worden 57 eieren geconsumeerd bij ons is dat 180 eieren. Dat betekent een enorme uitdaging voor de sector. Prekash Ramsingh heeft in India gewoond en was bijna vegetariër geworden. Dit had vooral te maken met de wijze waarop vlees wordt geproduceerd. Het slachten van kippen gebeurt vaak op straat en niet onder de beste omstandigheden. De vleesconsumptie groeit enorm, zo liet hij in zijn presentatie zien. Weinig mensen willen werken in de pluimveesector. Mechanisatie is daarom heel belangrijk.

Nog genoeg te winnen

Adriaan Vernooij bevestigde de opmerkingen van Bouke Hamminga over de echte waarheid en de relatieve waarheid. Overigens heeft de WUR geen klagen over het betalen door de Indiase bedrijven. Het land biedt volop kansen. Welzijn is een steeds belangrijker thema. De pluimveeindustrie is geconcentreerd in het zuiden van India. Dit biedt kansen voor de rest van het land, al zal dat niet meevallen. Ook de overdracht van de Nederlandse kennis biedt veel kansen.

Subsidie aanvragen

Willem Boumans tenslotte vertelde over de mogelijkheden van subsidie bij het opzetten van activiteiten in India. De deadline voor dit jaar komt er al snel aan. Op 6 april 2016 sluit de mogelijkheid.

 

DOWNLOAD PRESENTATIES

  • “Market developments in India”, door KV Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India 
  • “Zakendoen in India”, ervaringsverhaal van Pas Reform Hatchery Technologies, door Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • “The Indian Poultry Sector: The untapped opportunity”, door Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • "Challenges for the Indian poultry production systems", door Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • “DHI- regeling en –aanvragen”, door Willem Bouwmans, project manager RVO

 

VIV MEA 2016 Show Review

De eerste editie van VIV MEA heeft de verwachtingen ruimschoots overtroffen. De nieuwe internationale vakbeurs van VIV worldwide op het gebied van pluimvee, zuivel en aquacultuur verwelkomde bezoekers uit talloze landen, variërend van de regio’s Midden-Oosten en Afrika tot Turkije, Iran en Zuid-Centraal-Azië. De 279 exposanten op VIV MEA ontmoetten in totaal 6.243 bezoekende professionals uit 109 landen in het Abu Dhabi National Exhibition Centre.

Klik HIER of OP DE AFBEELDING om de VIV MEA 2016 Show Review te bekijken. Op pagina 4 vindt u het verslag en de foto's van de DPC Conference 'Dutch Approach'!

 

Hoge kwaliteit en uitstekende opkomst

VIV worldwide manager Ruwan Berculo van organisator VNU Exhibitions zegt: "Toen we VIV MEA aankondigden, verwachtten we dat de eerste show tot ongeveer 200 exposanten uit alle delen van de wereld zou samenbrengen om hun producten en diensten aan ongeveer 4.000 topbeslissers en inkopers uit de regio. We bleken gelijk te hebben over de wereldwijde afkomst van de exposerende bedrijven en over de hoge kwaliteit van de bezoekers, maar het aantal bezoekers is veel hoger dan we hadden kunnen hopen voor het debuut van dit nieuwe event. Dit blijkt ook uit de hoge voorlopige waarderingscijfers: bezoekers beoordelen VIV MEA 2016 met een 7,8, exposanten waarderen de show met een 8,0.

"Het is een blijk van groot vertrouwen van de mensen vanuit de industrie in de regio, die VIV MEA heel duidelijk hebben verwelkomd als een regionale show die zich direct als een prominent internationaal platform heeft bewezen. Ondanks de politieke instabiliteit en onrust in sommige gebieden van het Midden-Oosten en de huidige economische onzekerheden in de regio als gevolg van lage olieprijzen, hebben de toonaangevende producenten door hun aanwezigheid in Abu Dhabi aangetoond dat ze vastbesloten zijn om vooruit te kijken en zich te laten informeren over de nieuwste innovatieve en geavanceerde technieken uit de hele wereld.

"Bovendien is het onbetwistbare succes van VIV MEA een bewijs van het ‘familiegevoel’ binnen de industrie, onze organisatie en de kopers en verkopers uit de internationale zakenwereld. Allemaal hebben we de handen ineengeslagen om samen dit belangrijke nieuwe evenement neer te zetten."

 

Uitstekende internationale spreiding

Ongeveer 80% van de bezoekers kwam van buiten de Verenigde Arabische Emiraten, aldus Berculo. Zij vertegenwoordigden een uitstekende spreiding van landen uit het Midden-Oosten, aanzienlijke delen van Afrika en plaatsen in en rond India. De afzonderlijke landen in de noordelijke gebieden van het Afrikaanse continent waren vooral sterk vertegenwoordigd, zoals Egypte, Soedan en Nigeria. Uiteraard kwamen veel bezoekers uit de naburige Golfstaten en Saoedi-Arabië.

"Bijna alle landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika hebben hun eigen beurzen op het gebied van landbouw of veeteelt, maar VIV MEA 2016 is erin geslaagd om zakelijke leiders te trekken uit de hele regio vanwege haar bijzondere mix van wereldwijde leveranciers, innovatie en informatie", licht Berculo toe, "Het succes van onze show werd verder ondersteund door het omlijstende congresprogramma, dat van een aanzienlijk hogere kwaliteit was dan normaal zou worden gevonden op meer lokale beurzen.”

"Ook de co-locatie met het Global Forum for Innovations in Agriculture droeg bij. Bezoekers van beide kanten maakten van de gelegenheid gebruik om beide beurzen te bezoeken, om hun bezoek aan Abu Dhabi nog meer toegevoegde waarde te geven. Deze bezoeken worden geteld als een aanvulling op de 6.243 originele VIV MEA bezoeken.

"Een ander zeer positief aspect voor deze eerste VIV MEA is geweest dat de timing samenviel met de recente flexibelere internationale handelsbetrekkingen met Iran. De beurs werd bezocht door enkele honderden Iraanse producenten van pluimvee en diervoeders, die bevestigden dat de nieuwe zakelijke situatie investeringen en groei aanjaagt. "

Toekomstplannen

VIV MEA heeft haar belofte waargemaakt als ​​succesvol niche-event voor de top van de industrie op het gebied van dierlijke eiwitten, met een sterke nadruk op pluimveevlees en eieren, en daarnaast oplossingen voor de productie van melk en vis. Bezoekers en exposanten hebben inmiddels al suggesties gedaan voor uitbreiding van de toekomstige edities van het event, bijvoorbeeld meer focus op het gebied van verdere vleesverwerking, marketing, branding en productveiligheid.

“VIV MEA keer terug in het begin van februari in 2018," bevestigt Berculo. "We hebben nu een uitstekende show die afwisselt met VIV Asia in Bangkok als een tweejaarlijks internationaal platform met een focus op regionale markten."

 

Start innovatieplatform Dutch Future Egg

Het project Dutch Future Egg, een nieuw open innovatieplatform voor de legpluimveesector, gaat van start. Het doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe productmarktcombinaties voor de legpluimveehouder door samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. De productmarktcombinaties moeten een nieuw bedrijfseconomisch perspectief voor de legpluimveehouder creëren met autonomie, ondernemerschap, transparantie en eerlijke marges als uitgangspunten.


Het project is ontstaan om op boerderijniveau meerwaarde aan het ei te geven. De schaalvergroting van afgelopen decennia heeft geleid tot producten en diensten met weinig variatie, schrijven de initiatiefnemers in een gezamenlijk persbericht. Noud Janssen, legpluimveehouder in het project: „De toegevoegde waarde in de legpluimveesector komt van de verwerkende bedrijven. De Nederlandse legpluimveehouder verdient te weinig en dat moet veranderen.” 

Door samenwerking van technologie en IT ontstaan slimme concepten voor innovatie op het pluimveebedrijf. Eric Borren Vencomatic Group en initiatiefnemer project: „Bijvoorbeeld een gerobotiseerde verwerkings-, verpakkings- en breekunit voor de legpluimveehouder en een online afstemming tussen regionale vraag en aanbod die binnen dit project worden ontwikkeld. Legpluimveehouders kunnen hiermee inspelen op de consumentenvraag naar gemaks-, genots-, streek- en versproducten.”

Voor dit project is een consortium opgericht met de projectpartners: Vencomatic Group, Nomar Holding, TU Eindhoven, HAS Hogeschool, Omnivoor, Dataleaf, Product Experience en Kokreateur.

Door de toezegging van subsidie door OPZuid, het Europees Innovatieprogramma voor Zuid Nederland en cofinanciering door Provincie Brabant met aanbeveling van AgriFood Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij kan het project, met een begroting van bijna 3 miljoen euro, starten.

Bron: Pluimveeweb, 5 februari 2016

Nieuwe US-broederij Bell & Evans met HatchCare

Bell & Evans en HatchTech hebben een overeenkomst getekend voor de bouw van een nieuw turn-key broederijproject in Fredericksburg, PA, VS. De greenfield broederij bevat 36 MicroClimer Setters en 12 HatchCare units, evenals een compleet koel- verwarmings- en instalatiesysteem. De broederij krijgt een productiecapaciteit van 78.000.000 eendagskuikens per jaar. De filosofie van Bell & Evans, een bekende producent van biologische en antibioticavrije kip, sluit naadloos aan op de innovatieve oplossingen die HatchTech biedt. Met dit grote nieuwe broederij project is de HatchCare revolutie in de VS ontketend.

Scott Sechler Sr., President en Eigenaar van Bell & Evans geeft het volgende commentaar: “Ik heb Europa vaak bezocht tijdens mijn zoektocht naar ons volgende broedsysteem. HatchTech past perfect bij Bell & Evans, niet alleen vanwege de hoogstaande technologie die ze bieden, maar omdat ze vooruitstrevend zijn in alles wat ze doen. Hun focus op diervriendelijkheid komt volledig overeen met mijn filosofie om de stress bij onze kippen te minimaliseren, door het dierwelzijn een constante hoge aandacht te geven. Het is een goed ontworpen en weldoordacht systeem. Bij Bell & Evans zijn wij bijzonder enthousiast en trots om samen met HatchTech de eerste op diervriendelijkheid gefocuste kuikenbroederij in de Verenigde Staten te bouwen.”

Gilbert Klumpenaar, International Sales Manager bij HatchTech vindt het een compliment om met een bedrijf als Bell & Evans samen te werken. “HatchCare samen met Bel & Evans in de VS op de markt brengen is een perfecte zet voor ons beiden. Bell & Evans produceert biologische en antibioticavrije kip, met een sterke focus op het dierwelzijn. HatchCare zal positief bijdragen aan alles waar zij als bedrijf voor staan.”

OVER BELL & EVANS

Bell & Evans is een familiebedrijf dat gevestigd is in Fredericksburg, PA. Het is de grootste producent van antibioticavrije kip in de VS. Als pioniers in de pluimveesector behalen zij hun succes met de productie van uitzonderlijke kwaliteit vleeskuikens in een stressvrije omgeving, sinds 1998 doen zij dit zonder het gebruik van antibiotica.

OVER HATCHTECH

Bij HatchTech is het leveren van superieure kuikenkwaliteit door innovatieve en op onderzoek gebaseerde oplossingen leidend. Dit doen zij met een totaalconcept van de broederij tot aan de stal, voorzien van uitstekende service om een constant hoge kwaliteit te behalen. De op onderzoek gebaseerde kennis van HatchTech stelt hen in staat om hoogstaande en gebruiksvriendelijke producten te ontwikkelen voor de wereldwijde pluimvee sector.  

PUM zoekt Senior Experts

PUM is op zoek naar Senior Experts die belangeloos hun kennis en expertise willen aanwenden voor landen en bevolkingsgroepen die minder bedeeld zijn en dringend hulp nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. PUM specialiseert zich op het gebied van land- en tuinbouw, water en industrieel ontwerp. Binnen de agrarische tak is PUM op zoek naar mensen uit de pluimveebranche.

De senior experts van PUM werken allen op vrijwillige basis. Zij geven zakelijke adviezen en technische ondersteuning aan organisaties en bedrijven in ontwikkelingslanden en opkomende markten, met het doel om duurzame groei te realiseren en faciliteren.

EXPERTISEGEBIEDEN

  • Alternative poultry production systems
  • Family poultry farming, organic
  • Farm buildings, equipment & systems (poultry farming)
  • Farm buildings, infrastructure (poultry farming)
  • Hatchery and hatching process
  • On-farm feed processing
  • On-farm poultry slaughtering and processing
  • Other poultry species: ducks, geese, pigeons, etc
  • Other small animal species: rabbits, guinea pigs, etc
  • Poultry breeding, rearing, growing
  • Poultry farm management and record keeping
  • Poultry feeding, healthcare
  • Poultry feeds formulation
  • Poultry health and veterinary care
  • Poultry manure handling, waste management
  • Poultry, operational management
  • Training, extension services (Poultry Farming)

PROFIEL

  • U heeft ongeveer 30 jaar werkervaring in het bedrijfsleven
  • U vindt het overdragen van uw kennis en ervaring een uitdaging
  • U spreekt goed Engels (Frans, Spaans is een pré)
  • U heeft affiniteit met ontwikkelingslanden en/of opkomende markten
  • U bent avontuurlijk, flexibel en ontmoet graag mensen uit verschillende culturen
  • U beschikt over het nodige improvisatievermogen

AANMELDEN

Bent u of kent u iemand die senior expert wil worden? Zo meldt u zich aan:

  1. ga naar www.pum.nl
  2. ga naar volunteer
  3. ga naar become a senior expert
  4. vul de gevraagde gegevens in
  5. procedure start

In de praktijk duurt de procedure enkele maanden. Indien u als senior expert bent ingeschreven kunt u te allen tijde zelf beslissen om al dan niet in te gaan op een aanbod voor een missie.

VRAGEN?

Jo Voet, Sector coordinator Poultry and Pig Farming
PUM Netherlands Senior Experts Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Tel.: +31 (0)70 349 05 55
E-mail:  Jo.Voet@pum.nl
Website: www.pum.nl

DPC Marktcafé 4 nov: internationale handelsbevordering tot 2018

Het centrale thema van het druk bezochte Marktcafé van 4 november jl. was internationale handelsbevordering. De komende drie jaar staan China en Afrika centraal op de agenda van DPC. Daarnaast ontwikkelt DPC voor aanstormende landen zoals Indonesië en Iran een programma. Kansrijke markten als bijvoorbeeld Oezbekistan, Vietnam, Sri Lanka en de Verenigde Arabische Emiraten worden nader onderzocht.

Voorzitter Jan Wolleswinkel opende het Marktcafé op de Venco Campus in Eersel. In zijn speech benadrukte hij dat een geïntegreerde aanpak van het grootste belang is en blijft om internationaal succesvol te kunnen zijn. “Alleen op die manier kunnen we de Nederlandse pluimvee-industrie goed presenteren en wereldwijd het verschil maken."

Focuslanden

Ruwan Berculo zette helder en overzichtelijk uiteen hoe DPC te werk gaat om voet aan de grond te krijgen in de benoemde focuslanden. Voor alle focuslanden worden samenwerkingspartners geselecteerd en wordt een land- of regiocoördinator benoemd. "Met alles wat we doen in deze focuslanden is het uitgangspunt om open samenwerkingen aan te gaan. Zonder exclusiviteit, maar met commitment. Alleen dan kan DPC een goede begeleidende rol spelen," aldus Ruwan.

Prioriteit: op de kaart in China

NAFTC (Netherlands Agro, Food and Technology Centre) is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering in China. Arthur Vernooij: " China is in de vleeskuikensector de tweede speler in de wereldmarkt, voor leghennen zelfs de eerste speler. Er begint langzaam een verschuiving naar schaalvergroting te komen, om efficiënter te kunnen werken. Maar vlak ook niet uit dat er een groeiende aandacht vanuit de Chinese overheid is als het gaat om voedselveiligheid en milieu. Er komt meer aandacht voor de vraag hoe je een duurzame en veilige kip kunt produceren.” De vraag naar vooruitstrevende oplossingen zal daarom groeien en daar liggen kansen voor Nederlandse pluimveetoeleveranciers. Wel is het van belang dat China Nederland veel meer als een ‘high potential’ gaat zien. “Daar zijn we nog niet", waarschuwde Vernooij, “De Chinese draak kijkt nog te veel naar het Oosten en niet naar het Westen. Nederland staat niet in de Top 3 in de hoofden van de Chinees.” Door op zijn beurt samenwerkingen te zoeken met lokale partners kan NAFTC Nederland in China beter op de kaart zetten. Om dit te realiseren zijn samenwerkingen aangegaan met de CAAA (China Animal Agriculture Association) en de CMA (China Meat Association).

Promotie in China

De komende drie jaar staan diverse promotieactiviteiten op de agenda om de zichtbaarheid van Nederland te verhogen en als speler op de Chinese kaart te zetten. Zo organiseert in 2015 en 2016 NAFTC zogeheten Poultry Trails naar relaties in China, brengt Chinese delegaties naar de beurzen VIV MEA 2016 en Eurotier 2016. Er komen Holland Paviljoens op VIV China, CAHE en CIMIE. “Het is in China van belang dat je je als geheel presenteert. Als klein bedrijf val je weg in de massa. De kracht van NAFTC is dat zij toegang tot lokale netwerken geeft en als een associatie optreedt,” aldus Vernooij. 

Continuïteit

Oey Toen Ping van het Shunda China Project Centre en eveneens partner van DPC in China, zette uiteen waar de kansen liggen in China. "Door de beweging naar schaalvergroting wordt China steeds interessanter. Gekoppeld aan de ketenaanpak die wij vanuit Nederland bieden kan er een mooie match ontstaan. Hiervoor moeten we onderscheidend vermogen inzetten en dat betekent dat we onze kennis op een constructieve manier gaan overbrengen. We moeten hierbij een beweging maken van korte termijn opleiden naar continuïteit. Doen we dit niet, dan zal de handel zich beperken tot een eenmalige transactie."

Priority market: Afrika

NABC is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering met Afrika. Lars Kramer legde in zijn presentatie de werkwijze van NABC uit. NABC ondersteunt ondernemers in Nederland en Afrika met diverse activiteiten vanuit vier lokale kantoren in Algerije, Ethiopië, Ghana en Kenia. Lars Kramer: “Wij voorzien bedrijven van adequate marktinformatie. In Afrika promoten we het zakendoen met Nederlandse bedrijven. Daarnaast helpt NABC actief bij het leggen van lokale contacten. “Daarbij zetten we onze netwerken in Nederland en op lokaal niveau actief in, zowel op het gebied van de publieke als de private sector.” 

Dutch Africa Poultry Platform

NABC heeft het Dutch Africa Poultry Platform opgericht, om de handelsbevordering voor de pluimveesector nog specifieker vorm te geven. Binnen het platform is er een expert-contact voor pluimveetoeleveranciers die willen starten in Afrika, dan wel hun activiteiten willen verdiepen. Lid worden van het platform heeft voordelen. Zo organiseert NABC handelsmissies en bedrijfsbezoeken, zorgt voor nieuws updates over Afrikaanse pluimveemarkten in Afrikaanse landen, deelt informatie over projecten en biedt toegang tot interessante netwerken. "In Ethiopië en Nigeria liggen momenteel de meeste kansen voor de pluimvee-industrie, gevolgd door Ghana en Kenia. Wees wel bewust dat door het orthodox-christelijke geloof er maanden en dagen geen dierlijk voedsel gegeten mag worden. Hier moet je rekening mee houden in productie(on)mogelijkheden".

Uit de praktijk in Afrika

Jan Kampschöer van De Heus deelde zijn ervaringen en wijze lessen over het zakendoen in Afrika. De Heus heeft een joint-venture in Ethiopië, Alema Koudijs Feed. In Egypte is er de joint-venture Koudijs Kapo Feed. "Belangrijk is om je bewust te zijn van de andere situaties in Afrikaanse landen. Dat geldt per land en gaat niet alleen om de economische, maar ook om politieke, en culturele situaties en de visie op milieu. Denk niet dat je dat als bedrijf kunt wijzigen. Zorg ervoor dat je je bedrijfsstrategie aanpast. Don't change the market, deal with it!” Het hebben van lokaal management hebben is essentieel, maar het is niet eenvoudig om goede mensen aan te trekken. Investeren in relaties met management en medewerkers is eveneens belangrijk. “Een vertrouwensband opbouwen is van groot belang, maar wees je ervan bewust dat er verschillen in inzicht bestaan tussen mensen. Zorg voor duidelijkheid in de communicatie.” Naast bedrijfsmatige zaken is ook de dagelijkse praktijk anders. Transport gaat anders en er wordt gewerkt met zakgoed. Huisvesting van dieren is ook anders. Ook voor dergelijke situaties adviseert Kampschöer om oplossingen en systemen te zoeken die passen bij de lokale behoeften. “Zorg altijd voor een plan B. Laat je niet verrassen."

Bertus Bronkhorst van PTC+ onderschreef de ervaringen van De Heus en benadrukte daarnaast de gelijkenissen. "Er zijn heel veel processen die wij ook kunnen implementeren. Hierbij is het onze kennis die het verschil kan maken. Het gaat erom dat ter plekke kennis wordt gedeeld met de lokale ondernemers, zodat zij kunnen werken met de geleverde productielijnen en wij samenwerkingen kunnen realiseren die aan beide kanten succesvol zijn op lange termijn."

 

 

Succesvolle Business Trade Mission naar Iran

DPC, VIV Worldwide en Sunsafa sloegen de handen ineen voor de Business Trade Mission 2015 naar Iran, van 29 oktober tot en met 2 november in Teheran. Het doel: een marktverkenning en nieuwe handelscontacten leggen tussen de Nederlandse en Iraanse pluimvee- en eierensector.

Iran is een aantrekkelijke markt, maar nog voor veel bedrijven onontgonnen terrein. Met de Iraanse specialist Sunsafa en ondersteuning van VIV Worldwide organiseerde DPC de Business Trade Mission 2015 naar Teheran.

Intensief programma

Het vierdaagse, door Sunsafa georganiseerde programma was een plezierige balans van business en pleasure. Op de aankomstdag 29 oktober werd een korte rondleiding door Teheran georganiseerd voor de gasten.

Op 30 oktober waren meetings georganiseerd op de stands van een aantal deelnemers van de vakbeurs PLEX 2015: o.a. Sabzdasht Co. (breeding), Sorooshe-e Roshd (feed), Iran Eggs House (table eggs), Toyouran Abzar (poultry equipment) and Razi Vaccine & Serum Research Institue (pharmceutical).

Op 31 oktober vonden Business Meetings plaats met producenten, investeerders, pluimveehouders (vlees-, leg- en vermeerderingssectoren), groothandels, retailers, machineleveranciers, leveranciers van diervoeders en additieven, veterinairen en beleidsmakers.  Toonaangevende organisaties als de Iran Layer Poultry Union, Iran Broiler Poultry Sector and Iran Veterinary Organization waren aanwezig, evenals een afvaardiging van het Ministerie van Landbouw.

De BTM werd afgesloten met een bezoek aan een aantal toeristische trekpleisters in Teheran, zoals het Golestan Palace, het Iran National Museum en de Milad Tower.

 

 

Sunsafa

Sunsafa is een succesvolle beursorganisator in Iran, met een specialisatie op de dierproductieketen. CEO is Habib Rahbarsafa, die de Business Trade Mission 2015 zelf leidde. Producties van Sunsafa zijn o.a. de Tabriz International Poultry Expo, Kish Poultry and Livestock Expo (een samenwerking met VIV) en de Food and Beverages Production Industry Expo. Naast beurzen organiseert Sunsafa eveneens Business Trade Missions.

DPC neemt deel aan economische missie Zuid Korea

Op uitnodiging van de gemeente Barneveld nam DPC voorzitter Jan Wolleswinkel van 18 tot en met 24 oktober 2015 deel aan een economische missie uit de regio Food Valley naar Zuid Korea. Een tegenbezoek nadat al tweemaal een missie uit dat land de regio Food Valley en in het bijzonder de gemeenten Barneveld en Wageningen had bezocht. De Koreaanse stad Iksan (305.000 inwoners) is het centrum van de voedsel- en kennisindustrie en heeft met twee universiteiten behoefte aan verdieping met de contacten in Nederland. Men is bezig een zogeheten Foodpolis te ontwikkelen waarin activiteiten op het gebied van voedsel en voeding geclusterd worden. Op een 358 ha groot terrein vinden nu de eerste bouwactiviteiten plaats. Men kijkt daarbij ook naar de wijze waarop in ons land Food Valley zich ontwikkeld heeft.

Poultry Expertise Centre in Iksan

Voor de Nederlandse pluimveehouderij is met name van belang dat het Poultry Expertise Centre (PEC) in Barneveld exclusieve rechten krijgt om een dergelijk centrum ook in Iksan op te zetten. Bij het PEC zijn meer dan tien DPC deelnemers betrokken en een uitrol naar Zuid Korea kan de naamsbekendheid van deze bedrijven alleen maar vergroten. Bovendien laat de samenwerking op het gebied van kennisoverdracht duidelijk zien dat de “Dutch approach” werkt. Door samen te werken ontstaan nieuwe mogelijkheden waar de hele pluimveesector van kan profiteren.

Eén en ander is vastgelegd in een Memorandum of Understanding (MOU) dat door de burgemeesters van Iksan en Barneveld is ondertekend. Deze ondertekening kreeg veel publiciteit in de Koreaanse media. Tijdens het bezoek aan Harim, de grootste pluimveeintegratie van Zuid Korea, werden door een aan de missie deelnemend bedrijf en overheden afspraken gemaakt voor een vervolgtraject. Nader contact wordt door de Koreanen ook gezocht voor het door ontwikkelen van apparatuur om snelle AI tests te kunnen uitvoeren. Ook werd aandacht gevraagd voor de toevoeging van kruidenextracten aan vleeskuikenvoer. Dit om darmstoornissen (coccidiose) te verminderen en daarmee het gebruik van antibiotica te reduceren. Ook op dit terrein zijn vervolgafspraken gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

Van gras tot glas: Marktcafé FrieslandCampina Innovation Centre

Melk bevat evenals eieren veel essentiële nutriënten. Het was daarom buitengewoon boeiend om tijdens het DPC Marktcafé te horen wat FrieslandCampina doet om die te gelde te maken. Vooral omdat deze zuivelreus alles in het werk stelt om dit op een zo duurzaam mogelijke manier te doen.

 

 

Het Marktcafé van september vond plaats in het FrieslandCampina Innovation Centre in Wageningen. Beperkingen aan de bezoekerscapaciteit van dit in 2013 door Koningin Maxima geopende onderzoekscentrum maakte dat alleen leden van het DPC waren uitgenodigd. Ondanks de ruime aanmelding maakten slechts iets meer dan twintig leden hun opwachting in dit imposante complex. Na een korte introductie door voorzitter Jan Wolleswinkel werd een uiteenzetting gegeven over het ontstaan van FrieslandCampina.

Ambities

Dr. Ger Willems, Director Scientific Affairs en Site Manager, schetste de geschiedenis en de structuur van het zuivelbedrijf. Het begon allemaal in 1871 met een paar boeren; anno 2015 is Friesland Campina met 19.054 leden-veehouders een van de grootste zuivelproducenten ter wereld. Door de export van een groeiend aantal producten naar meer dan 100 landen wordt een jaaromzet van ruim 11 miljard euro gegenereerd. De ledenraad beslist over belangrijke strategische plannen, maar de uitvoering ligt bij de directie van Royal FrieslandCampina NV. Ger Willems schetste de grote ambities van het bedrijf: “Friesland Campina wil niet persé de grootste zijn, maar wel de beste. Productkwaliteit en -veiligheid door de gehele productieketen heen staan hoog in het vaandel.” Door de samenvoeging van alle R&D afdelingen van het bedrijf in dit ultramoderne gebouw op de Campus in Wageningen – volledig ingericht op Het Nieuwe Werken - is ook de doelstelling van het centrum aangepast. Innovatie staat voorop en R&D is het gevolg. Daarmee is alles gericht op het ontwikkelen van nieuwe zuivelgerelateerde producten en hun verpakking. En dat was tijdens de rondleiding te zien.

 Van gras tot glas

“FrieslandCampina zet hoog in als het gaat om verduurzaming van de zuivelindustrie,” vertelde Manager Corporate Environmental affairs & Sustainability, Dr. Jaap Petraeus‎. Daarbij spelen dierwelzijn en bescherming van het milieu een grote rol. Door de groeiende wereldbevolking en toename van de inkomens in veel exportlanden heeft de zuivelindustrie een goede toekomst. Anderzijds heeft men te maken met een ouder wordende boerenstand en schaarste aan natuurlijke hulpmiddelen, zoals landbouwgrond, water en energie. “We zetten vooral in op het terugdringen van het antibioticagebruik, het verhogen van de leeftijd van de koe (door reductie van mastitis en klauwproblemen) en zichtbare zorg voor het landschap en natuur door toepassing van de kringloopwijzer”, benadrukte Petraeus, “Onze afnemers willen kunnen bouwen op een duurzame aanpak en dus moeten we dat garanderen.  Daarom gaan we voor verduurzaming van gras tot glas. Het kost evenwel tijd om met de ketenpartners tot overeenstemming te komen als het gaat om verduurzamen en de verdeling van de daaraan verbonden kosten.”

In dat opzicht verschilt de problematiek niet veel van die van de pluimveehouderij, maar de integrale aanpak is bijzonder. Is het een voorbeeld om te volgen? Die vraag blijft vooralsnog onbeantwoord. Maar het heeft de aanwezigen tot nadenken gezet, aldus Jan Wolleswinkel na afloop. Hij bedankte de heren van FrieslandCampina voor de inspirerende uiteenzettingen en de gelegenheid om een kijkje in hun keuken te mogen nemen.

Dr. Ger Willems laat zien welke producten en merken er zoal door FrieslandCampina op de markt worden gebracht.

Een kijkje in een uit elkaar spattende druppel melk en welke bestanddelen daarin zitten.

Jan Wolleswinkel bedankt de heren Willems and Petraeus voor de gastvrijheid en hun verhalen.

 

Dit bezoekverslag is geschreven door: Wiebe van der Sluis

Dutch-China Poultry Forum

Onlangs werd een Dutch-Chinees Poultry Forum georganiseerd in Chongping (China)  door DPDA, waaraan diverse Dutch Poultry Centre leden een bijdrage leverden.  Het forum werd bezocht door 23 Chinese pluimvee bedrijven met 80 personen. Een teken dat er nog veel belangstelling is voor de Nederlandse producten en methoden in China.

 

China ontwikkelt zich snel, vooral via totale integraties in de pluimveesector.  Maar er is nog steeds een behoorlijk verschil met Nederland op het gebied van integratie aanpak, het technische niveau van installaties en de deskundigheid van mensen.  Men ziet Nederland als leider in kennis ontwikkeling, onderwijs en praktijkscholing, technologie en installaties en de gezondheidsbewaking.

Ook ziet met de nieuwe systemen en methoden steeds in Nederlands ontstaan en opbloeien.

 

Voor de “Best Practices” op het gebied van o.a. duurzame productiemethoden, efficiënt produceren en besparing op grondstoffen moet je dus in Nederland zijn vinden de organisatoren van het forum. De DPC leden Jansen Poultry Equipment, Fancom BV, Hato Agriculture Lighting, Dorset GM en Nijhuis onderstreepten dit in hun bijdragen op dit forum.


Uit de zaal kwam de wens naar voren om dit forum ook volgend jaar weer te organiseren.  Ondertussen wordt ook onderzocht of er dit jaar een tweede oriëntatie bezoek aan Nederland gebracht kan worden, zoals dat ook begin dit jaar al plaats vond.

Forum

Foto 1. Veel aandacht voor het forum.

China

Foto 2. Henk Haring wordt geïnterviewd door de CAAA media group.

Nationaal Pluimveecongres 2015 over trends en toekomstkansen

Op woensdag 27 mei jl. vond in Hotel van der Valk in Veenendaal het Nationaal Pluimveecongres 2015 plaats. Een ruime 300 vakgenoten beleefden een congres met inspirerende sprekers, die elk hun visie deelden op de toekomst van de Nederlandse pluimveehouderij. Het congres werd georganiseerd door het Dutch Poultry Centre en LTO Nederland/NOP. De organisatie was in handen van Dutch Poultry Centre. Dagvoorzitter was Fabian Brockötter, hoofdredacteur Pluimveehouderij. VIV Worldwide en Rabobank waren hoofdsponsors.

Voorzitter van het Dutch Poultry Centre Jan Wolleswinkel opende het congres. Hij ging in op het centrale thema van het congres: "Leren van de toekomst - De toekomst zal het leren". De heer Wolleswinkel verwoordde er trots op te zijn dat de Nederlandse kennis - de Dutch Approach - met succes de wereld over gaat, maar benadrukte het belang om scherp te blijven: op de wereldmarkt maar ook op de ontwikkelingen in eigen land.

Aalt Dijkhuizen schetste een beeld van toekomstige goede marktkansen: "Het voeden van een groeiende wereldpopulatie vormt een geweldige uitdaging." Meer welvaart, meer mensen met middeninkomens, meer vraag naar voedsel. "In de komende 40 jaar is er meer voedsel nodig dan in de afgelopen 4.000 jaar. Hierbij is productiviteit het sleutelwoord." De heer Dijkhuizen voorziet dat de consument een steeds sterkere rol krijgt in de nabije toekomst. Voedselveiligheid, tracking en tracing zijn de grootste risicofactoren in productiesystemen. Nederland heeft een uitstekend imago op het gebied van kennis, technologie en voedselveiligheid. "Het is van belang dat je hierin voorop blijft lopen. Blijven ontwikkelen dus."

Ruud Zanders bracht een mooi overzicht van 50 jaar pluimvee, onderwijs en maatschappij in beeld. "De praktijkscholen hebben een grote bijdrage geleverd aan de huidige internationale positie van de pluimveesector." Frank Dales adviseerde de aanwezigen om te werken aan een toekomstvisie op integrale verduurzaming van de gehele sector, inclusief concrete doelen en een uitvoeringsplan. Ruud Huirne schetste de vooruitzichten van de (internationale) pluimveesector op het gebied van vlees, vermeerdering en leg. Daarnaast ging hij in op het belang van kwalitatief ondernemerschap in een tijd van veranderend consumentengedrag. 

 

Hieronder kunt u de presentaties van de sprekers nogmaals nalezen:

  • Aalt Dijkhuizen, voorzitter Topsector Agri & Food
  • Ruud Zanders, CAH Vilentum
  • Frank Dales, Dierenbescherming
  • Ruud Huirne, Rabobank Nederland

 

 

Volg ons op

Contact

Dutch Poultry Centre
Landjuweel 15
3905 PG  Veenendaal
The Netherlands


Kamer van Koophandel 08132038


© 2023 Dutch Poultry Centre