Skip to main content

Nieuws

Pluimvee-handelsmissie naar Kenia

Van 23 tot en met 27 mei 2016 organiseert de Netherlands African Business Council (NABC) in nauwe samenwerking met de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Nairobi, Dutch Poultry Centre en de Africa Agribusiness Academy een handelsmissie naar Kenia, gericht op pluimvee. Een deel van deze handelsmissie zal plaatsvinden op de AIPEX in Nairobi. O.a. een matchmakingsessie, een receptie, bedrijfsbezoeken en een seminar maken deel uit van het programma.

Het doel van deze handelsmissie is om Nederlandse bedrijven te introduceren in de Keniaanse pluimveesector en nieuwe handelsrelaties te leggen. Er is eveneens gelegenheid om deel te nemen aan het Holland Paviljoen op de pluimveevakbeurs AIPEX. Onderaan deze pagina vindt u het voorlopige programma.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE OVER DE KENIAANSE PLUIMVEESECTOR EN HET PROGRAMMA VAN DE HANDELSMISSIE.

KORTING VOOR DPC-LEDEN

Het standaardtarief voor deelname aan de missie is 1.750 euro. DPC leden ontvangen 300 euro korting en betalen 1.450 euro. Dutch - Africa Poultry Partners (DAPP) betalen 1.500 euro (korting 250 euro). Is uw bedrijf lid van beide organisaties, dan ontvangt u 550 euro korting en betaalt u 1.200 euro.

Inclusief bij deelname aan de handelsmissie:

Deelname aan seminar en een toegangsbewijs voor bezoek aan de AIPEX, alle programma-onderdelen, matchmaking sessies, vervoer op locatie en coördinatie van de missie.

Exclusief:

Kosten voor de vliegreis, een stand op de AIPEX, out-of-pocket kosten (lunches/diners) en hotel.

 

DEELNAME HOLLAND PAVILJOEN OP AIPEX

Wilt u met een stand deelnemen aan het Holland Paviljoen op de Africa International Poultry EXPO (AIPEX 2016), dan betaalt u 892.50 euro

 

Organisatie

 

 

 

 

Kepro wint Deventer Ondernemers Challenge

Het fit team van Kepro heeft gisteravond tijdens de prijsuitreiking van de Deventer Ondernemers Vitaliteit Challenge een mooie beker en wisselbeker in ontvangst mogen nemen. Daarnaast werd het team benoemd tot het meest inspirerende team van de challenge.

Zeven maanden lang heeft het Kepro team haar best gedaan om deze prijs te verdienen. Zo kreeg het team training over beter slapen en energie managen en is er veel geleerd over gezonde voeding, onder andere door een safari in de supermarkt. De teamleden zijn fysiek getest op vitaliteit om vooruitgang te meten. Coachingsgesprekken hielpen het team om lekker in hun vel te zitten.

Niet alleen de teamleden hebben vooruitgang geboekt op het gebied van vitaliteit. Er zijn ook veel activiteiten georganiseerd voor alle andere collega’s en aanhang. Zo heeft Kepro deelgenomen aan verschillende survival runs, is er een Geocache-wandeling gemaakt, is er gefietst door Deventer en heeft het team alle collega’s laten kennismaken met lekkere, gezonde tussendoortjes. De kinderen en kleinkinderen van de medewerkers werden niet vergeten. Zij mochten, toen Sinterklaas nog in het land was, een middagje gezonde pepernoten komen bakken.

De challenge is voorbij en Kepro is trots op het resultaat, maar dat betekent niet dat Kepro minder aandacht gaat besteden aan vitaliteit en gezondheid. Om tijdens het dagelijkse werk bezig te blijven met vitaliteit is een statafel aangeschaft om staand te overleggen. Het is ook mogelijk om tijdens het werk te fietsen dankzij de bureaufiets. De actieve uitjes zijn inmiddels niet meer weg te denken en zullen een blijvertje zijn.

Inspirerend Poultry India Business Event

Op 24 maart 2016 organiseerde Dutch Poultry Centre het “Poultry India Business Event”.  Deze bijeenkomst, die werd gehouden in het Pluimveemuseum in Barneveld, werd door ruim dertig geïnteresseerden bezocht. Nadat Ruwan Berculo de aanwezigen  had verwelkomd, kwamen achtereenvolgens aan het woord:

  • K.V. Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India
  • Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • Willem Boumans, China Project Development

[ONDERAAN DEZE PAGINA KUNT U DE PRESENTATIES VAN DE SPREKERS DOWNLOADEN!]

Kansen in Quick Service

K.V. Rajeevan schetste een beeld van de Indiase markt.  In India zijn de Quick Service Restaurants in opkomst. Dit betekent kansen voor de pluimveesector. India wordt gekenschetst door “te” weinig concurrentie. Op vele terreinen zijn er maar enkele aanbieders, vaak is het er zelfs maar één. Het is belangrijk dat de concurrentie toeneemt, zodat de consument meer keuzemogelijkheden heeft. Het aantal vegetariërs in India is erg hoog en groeit nog steeds. Wel worden er eieren gegeten, maar veel minder dan in andere landen. Vegetariër is men veelal thuis. In de restaurants wordt wel vlees gegeten. Op een vraag hoe het staat met de voedselveiligheid, antwoordde Rajeevan dat dat heel belangrijk is. Met name jongeren eten steeds vaker “processed chicken”.  Voor het grootste deel wordt echter verse kip gegeten.   

Geduld nodig

Bouke Hamminga vertelde dat zakendoen in India veel geduld vergt. De pluimveesector groeit zeker, maar is nog geen goede ketenintegratie. Broederijen zijn niet compatible met andere bedrijven. De toenemende concurrentie is belangrijk. Processing is de sleutel tot succes. India is het enige land waar eieren per stuk worden afgerekend en niet per kilo. De groei van de middenklasse in India biedt vele kansen. De consumptie van kippenvlees is erg laag. Op dit moment is het nog 3 kilo per jaar per hoofd van de bevolking, maar dit zal naar verwachting snel groeien naar 6 kilo. Wereldwijd is de consumptie van kippenvlees 12 kilo. Hamminga stelde dat het maken van afspraken lastig is. De echte waarheid is anders dan de relatieve waarheid. Achteraf wil men altijd onderhandelen over de overeengekomen voorwaarden. Tenslotte merkt hij op dat het aan kennis niet ontbreekt in India en dat het duur is om een activiteit op te starten.

Grote markt, nog weinig eierenconsumptie

Prekash Ramsingh heeft ter voorbereiding van deze middag  veel investeerders in India gesproken. India is de grootste markt voor eieren. De consumptie ligt echter relatief laag. Per hoofd van de bevolking worden 57 eieren geconsumeerd bij ons is dat 180 eieren. Dat betekent een enorme uitdaging voor de sector. Prekash Ramsingh heeft in India gewoond en was bijna vegetariër geworden. Dit had vooral te maken met de wijze waarop vlees wordt geproduceerd. Het slachten van kippen gebeurt vaak op straat en niet onder de beste omstandigheden. De vleesconsumptie groeit enorm, zo liet hij in zijn presentatie zien. Weinig mensen willen werken in de pluimveesector. Mechanisatie is daarom heel belangrijk.

Nog genoeg te winnen

Adriaan Vernooij bevestigde de opmerkingen van Bouke Hamminga over de echte waarheid en de relatieve waarheid. Overigens heeft de WUR geen klagen over het betalen door de Indiase bedrijven. Het land biedt volop kansen. Welzijn is een steeds belangrijker thema. De pluimveeindustrie is geconcentreerd in het zuiden van India. Dit biedt kansen voor de rest van het land, al zal dat niet meevallen. Ook de overdracht van de Nederlandse kennis biedt veel kansen.

Subsidie aanvragen

Willem Boumans tenslotte vertelde over de mogelijkheden van subsidie bij het opzetten van activiteiten in India. De deadline voor dit jaar komt er al snel aan. Op 6 april 2016 sluit de mogelijkheid.

 

DOWNLOAD PRESENTATIES

  • “Market developments in India”, door KV Rajeevan, permanent Ambassador VIV worldwide in India 
  • “Zakendoen in India”, ervaringsverhaal van Pas Reform Hatchery Technologies, door Bouke Hamminga, Sales Executive Pas Reform Hatchery Technologies
  • “The Indian Poultry Sector: The untapped opportunity”, door Prekash Ramsingh, director NAFTC India
  • "Challenges for the Indian poultry production systems", door Adriaan Vernooij, project manager Wageningen Universiteit
  • “DHI- regeling en –aanvragen”, door Willem Bouwmans, project manager RVO

 

VIV MEA 2016 Show Review

De eerste editie van VIV MEA heeft de verwachtingen ruimschoots overtroffen. De nieuwe internationale vakbeurs van VIV worldwide op het gebied van pluimvee, zuivel en aquacultuur verwelkomde bezoekers uit talloze landen, variërend van de regio’s Midden-Oosten en Afrika tot Turkije, Iran en Zuid-Centraal-Azië. De 279 exposanten op VIV MEA ontmoetten in totaal 6.243 bezoekende professionals uit 109 landen in het Abu Dhabi National Exhibition Centre.

Klik HIER of OP DE AFBEELDING om de VIV MEA 2016 Show Review te bekijken. Op pagina 4 vindt u het verslag en de foto's van de DPC Conference 'Dutch Approach'!

 

Hoge kwaliteit en uitstekende opkomst

VIV worldwide manager Ruwan Berculo van organisator VNU Exhibitions zegt: "Toen we VIV MEA aankondigden, verwachtten we dat de eerste show tot ongeveer 200 exposanten uit alle delen van de wereld zou samenbrengen om hun producten en diensten aan ongeveer 4.000 topbeslissers en inkopers uit de regio. We bleken gelijk te hebben over de wereldwijde afkomst van de exposerende bedrijven en over de hoge kwaliteit van de bezoekers, maar het aantal bezoekers is veel hoger dan we hadden kunnen hopen voor het debuut van dit nieuwe event. Dit blijkt ook uit de hoge voorlopige waarderingscijfers: bezoekers beoordelen VIV MEA 2016 met een 7,8, exposanten waarderen de show met een 8,0.

"Het is een blijk van groot vertrouwen van de mensen vanuit de industrie in de regio, die VIV MEA heel duidelijk hebben verwelkomd als een regionale show die zich direct als een prominent internationaal platform heeft bewezen. Ondanks de politieke instabiliteit en onrust in sommige gebieden van het Midden-Oosten en de huidige economische onzekerheden in de regio als gevolg van lage olieprijzen, hebben de toonaangevende producenten door hun aanwezigheid in Abu Dhabi aangetoond dat ze vastbesloten zijn om vooruit te kijken en zich te laten informeren over de nieuwste innovatieve en geavanceerde technieken uit de hele wereld.

"Bovendien is het onbetwistbare succes van VIV MEA een bewijs van het ‘familiegevoel’ binnen de industrie, onze organisatie en de kopers en verkopers uit de internationale zakenwereld. Allemaal hebben we de handen ineengeslagen om samen dit belangrijke nieuwe evenement neer te zetten."

 

Uitstekende internationale spreiding

Ongeveer 80% van de bezoekers kwam van buiten de Verenigde Arabische Emiraten, aldus Berculo. Zij vertegenwoordigden een uitstekende spreiding van landen uit het Midden-Oosten, aanzienlijke delen van Afrika en plaatsen in en rond India. De afzonderlijke landen in de noordelijke gebieden van het Afrikaanse continent waren vooral sterk vertegenwoordigd, zoals Egypte, Soedan en Nigeria. Uiteraard kwamen veel bezoekers uit de naburige Golfstaten en Saoedi-Arabië.

"Bijna alle landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika hebben hun eigen beurzen op het gebied van landbouw of veeteelt, maar VIV MEA 2016 is erin geslaagd om zakelijke leiders te trekken uit de hele regio vanwege haar bijzondere mix van wereldwijde leveranciers, innovatie en informatie", licht Berculo toe, "Het succes van onze show werd verder ondersteund door het omlijstende congresprogramma, dat van een aanzienlijk hogere kwaliteit was dan normaal zou worden gevonden op meer lokale beurzen.”

"Ook de co-locatie met het Global Forum for Innovations in Agriculture droeg bij. Bezoekers van beide kanten maakten van de gelegenheid gebruik om beide beurzen te bezoeken, om hun bezoek aan Abu Dhabi nog meer toegevoegde waarde te geven. Deze bezoeken worden geteld als een aanvulling op de 6.243 originele VIV MEA bezoeken.

"Een ander zeer positief aspect voor deze eerste VIV MEA is geweest dat de timing samenviel met de recente flexibelere internationale handelsbetrekkingen met Iran. De beurs werd bezocht door enkele honderden Iraanse producenten van pluimvee en diervoeders, die bevestigden dat de nieuwe zakelijke situatie investeringen en groei aanjaagt. "

Toekomstplannen

VIV MEA heeft haar belofte waargemaakt als ​​succesvol niche-event voor de top van de industrie op het gebied van dierlijke eiwitten, met een sterke nadruk op pluimveevlees en eieren, en daarnaast oplossingen voor de productie van melk en vis. Bezoekers en exposanten hebben inmiddels al suggesties gedaan voor uitbreiding van de toekomstige edities van het event, bijvoorbeeld meer focus op het gebied van verdere vleesverwerking, marketing, branding en productveiligheid.

“VIV MEA keer terug in het begin van februari in 2018," bevestigt Berculo. "We hebben nu een uitstekende show die afwisselt met VIV Asia in Bangkok als een tweejaarlijks internationaal platform met een focus op regionale markten."

 

Start innovatieplatform Dutch Future Egg

Het project Dutch Future Egg, een nieuw open innovatieplatform voor de legpluimveesector, gaat van start. Het doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe productmarktcombinaties voor de legpluimveehouder door samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven. De productmarktcombinaties moeten een nieuw bedrijfseconomisch perspectief voor de legpluimveehouder creëren met autonomie, ondernemerschap, transparantie en eerlijke marges als uitgangspunten.


Het project is ontstaan om op boerderijniveau meerwaarde aan het ei te geven. De schaalvergroting van afgelopen decennia heeft geleid tot producten en diensten met weinig variatie, schrijven de initiatiefnemers in een gezamenlijk persbericht. Noud Janssen, legpluimveehouder in het project: „De toegevoegde waarde in de legpluimveesector komt van de verwerkende bedrijven. De Nederlandse legpluimveehouder verdient te weinig en dat moet veranderen.” 

Door samenwerking van technologie en IT ontstaan slimme concepten voor innovatie op het pluimveebedrijf. Eric Borren Vencomatic Group en initiatiefnemer project: „Bijvoorbeeld een gerobotiseerde verwerkings-, verpakkings- en breekunit voor de legpluimveehouder en een online afstemming tussen regionale vraag en aanbod die binnen dit project worden ontwikkeld. Legpluimveehouders kunnen hiermee inspelen op de consumentenvraag naar gemaks-, genots-, streek- en versproducten.”

Voor dit project is een consortium opgericht met de projectpartners: Vencomatic Group, Nomar Holding, TU Eindhoven, HAS Hogeschool, Omnivoor, Dataleaf, Product Experience en Kokreateur.

Door de toezegging van subsidie door OPZuid, het Europees Innovatieprogramma voor Zuid Nederland en cofinanciering door Provincie Brabant met aanbeveling van AgriFood Capital en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij kan het project, met een begroting van bijna 3 miljoen euro, starten.

Bron: Pluimveeweb, 5 februari 2016

Nieuwe US-broederij Bell & Evans met HatchCare

Bell & Evans en HatchTech hebben een overeenkomst getekend voor de bouw van een nieuw turn-key broederijproject in Fredericksburg, PA, VS. De greenfield broederij bevat 36 MicroClimer Setters en 12 HatchCare units, evenals een compleet koel- verwarmings- en instalatiesysteem. De broederij krijgt een productiecapaciteit van 78.000.000 eendagskuikens per jaar. De filosofie van Bell & Evans, een bekende producent van biologische en antibioticavrije kip, sluit naadloos aan op de innovatieve oplossingen die HatchTech biedt. Met dit grote nieuwe broederij project is de HatchCare revolutie in de VS ontketend.

Scott Sechler Sr., President en Eigenaar van Bell & Evans geeft het volgende commentaar: “Ik heb Europa vaak bezocht tijdens mijn zoektocht naar ons volgende broedsysteem. HatchTech past perfect bij Bell & Evans, niet alleen vanwege de hoogstaande technologie die ze bieden, maar omdat ze vooruitstrevend zijn in alles wat ze doen. Hun focus op diervriendelijkheid komt volledig overeen met mijn filosofie om de stress bij onze kippen te minimaliseren, door het dierwelzijn een constante hoge aandacht te geven. Het is een goed ontworpen en weldoordacht systeem. Bij Bell & Evans zijn wij bijzonder enthousiast en trots om samen met HatchTech de eerste op diervriendelijkheid gefocuste kuikenbroederij in de Verenigde Staten te bouwen.”

Gilbert Klumpenaar, International Sales Manager bij HatchTech vindt het een compliment om met een bedrijf als Bell & Evans samen te werken. “HatchCare samen met Bel & Evans in de VS op de markt brengen is een perfecte zet voor ons beiden. Bell & Evans produceert biologische en antibioticavrije kip, met een sterke focus op het dierwelzijn. HatchCare zal positief bijdragen aan alles waar zij als bedrijf voor staan.”

OVER BELL & EVANS

Bell & Evans is een familiebedrijf dat gevestigd is in Fredericksburg, PA. Het is de grootste producent van antibioticavrije kip in de VS. Als pioniers in de pluimveesector behalen zij hun succes met de productie van uitzonderlijke kwaliteit vleeskuikens in een stressvrije omgeving, sinds 1998 doen zij dit zonder het gebruik van antibiotica.

OVER HATCHTECH

Bij HatchTech is het leveren van superieure kuikenkwaliteit door innovatieve en op onderzoek gebaseerde oplossingen leidend. Dit doen zij met een totaalconcept van de broederij tot aan de stal, voorzien van uitstekende service om een constant hoge kwaliteit te behalen. De op onderzoek gebaseerde kennis van HatchTech stelt hen in staat om hoogstaande en gebruiksvriendelijke producten te ontwikkelen voor de wereldwijde pluimvee sector.  

PUM zoekt Senior Experts

PUM is op zoek naar Senior Experts die belangeloos hun kennis en expertise willen aanwenden voor landen en bevolkingsgroepen die minder bedeeld zijn en dringend hulp nodig hebben om zich verder te ontwikkelen. PUM specialiseert zich op het gebied van land- en tuinbouw, water en industrieel ontwerp. Binnen de agrarische tak is PUM op zoek naar mensen uit de pluimveebranche.

De senior experts van PUM werken allen op vrijwillige basis. Zij geven zakelijke adviezen en technische ondersteuning aan organisaties en bedrijven in ontwikkelingslanden en opkomende markten, met het doel om duurzame groei te realiseren en faciliteren.

EXPERTISEGEBIEDEN

  • Alternative poultry production systems
  • Family poultry farming, organic
  • Farm buildings, equipment & systems (poultry farming)
  • Farm buildings, infrastructure (poultry farming)
  • Hatchery and hatching process
  • On-farm feed processing
  • On-farm poultry slaughtering and processing
  • Other poultry species: ducks, geese, pigeons, etc
  • Other small animal species: rabbits, guinea pigs, etc
  • Poultry breeding, rearing, growing
  • Poultry farm management and record keeping
  • Poultry feeding, healthcare
  • Poultry feeds formulation
  • Poultry health and veterinary care
  • Poultry manure handling, waste management
  • Poultry, operational management
  • Training, extension services (Poultry Farming)

PROFIEL

  • U heeft ongeveer 30 jaar werkervaring in het bedrijfsleven
  • U vindt het overdragen van uw kennis en ervaring een uitdaging
  • U spreekt goed Engels (Frans, Spaans is een pré)
  • U heeft affiniteit met ontwikkelingslanden en/of opkomende markten
  • U bent avontuurlijk, flexibel en ontmoet graag mensen uit verschillende culturen
  • U beschikt over het nodige improvisatievermogen

AANMELDEN

Bent u of kent u iemand die senior expert wil worden? Zo meldt u zich aan:

  1. ga naar www.pum.nl
  2. ga naar volunteer
  3. ga naar become a senior expert
  4. vul de gevraagde gegevens in
  5. procedure start

In de praktijk duurt de procedure enkele maanden. Indien u als senior expert bent ingeschreven kunt u te allen tijde zelf beslissen om al dan niet in te gaan op een aanbod voor een missie.

VRAGEN?

Jo Voet, Sector coordinator Poultry and Pig Farming
PUM Netherlands Senior Experts Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Tel.: +31 (0)70 349 05 55
E-mail:  Jo.Voet@pum.nl
Website: www.pum.nl

DPC Marktcafé 4 nov: internationale handelsbevordering tot 2018

Het centrale thema van het druk bezochte Marktcafé van 4 november jl. was internationale handelsbevordering. De komende drie jaar staan China en Afrika centraal op de agenda van DPC. Daarnaast ontwikkelt DPC voor aanstormende landen zoals Indonesië en Iran een programma. Kansrijke markten als bijvoorbeeld Oezbekistan, Vietnam, Sri Lanka en de Verenigde Arabische Emiraten worden nader onderzocht.

Voorzitter Jan Wolleswinkel opende het Marktcafé op de Venco Campus in Eersel. In zijn speech benadrukte hij dat een geïntegreerde aanpak van het grootste belang is en blijft om internationaal succesvol te kunnen zijn. “Alleen op die manier kunnen we de Nederlandse pluimvee-industrie goed presenteren en wereldwijd het verschil maken."

Focuslanden

Ruwan Berculo zette helder en overzichtelijk uiteen hoe DPC te werk gaat om voet aan de grond te krijgen in de benoemde focuslanden. Voor alle focuslanden worden samenwerkingspartners geselecteerd en wordt een land- of regiocoördinator benoemd. "Met alles wat we doen in deze focuslanden is het uitgangspunt om open samenwerkingen aan te gaan. Zonder exclusiviteit, maar met commitment. Alleen dan kan DPC een goede begeleidende rol spelen," aldus Ruwan.

Prioriteit: op de kaart in China

NAFTC (Netherlands Agro, Food and Technology Centre) is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering in China. Arthur Vernooij: " China is in de vleeskuikensector de tweede speler in de wereldmarkt, voor leghennen zelfs de eerste speler. Er begint langzaam een verschuiving naar schaalvergroting te komen, om efficiënter te kunnen werken. Maar vlak ook niet uit dat er een groeiende aandacht vanuit de Chinese overheid is als het gaat om voedselveiligheid en milieu. Er komt meer aandacht voor de vraag hoe je een duurzame en veilige kip kunt produceren.” De vraag naar vooruitstrevende oplossingen zal daarom groeien en daar liggen kansen voor Nederlandse pluimveetoeleveranciers. Wel is het van belang dat China Nederland veel meer als een ‘high potential’ gaat zien. “Daar zijn we nog niet", waarschuwde Vernooij, “De Chinese draak kijkt nog te veel naar het Oosten en niet naar het Westen. Nederland staat niet in de Top 3 in de hoofden van de Chinees.” Door op zijn beurt samenwerkingen te zoeken met lokale partners kan NAFTC Nederland in China beter op de kaart zetten. Om dit te realiseren zijn samenwerkingen aangegaan met de CAAA (China Animal Agriculture Association) en de CMA (China Meat Association).

Promotie in China

De komende drie jaar staan diverse promotieactiviteiten op de agenda om de zichtbaarheid van Nederland te verhogen en als speler op de Chinese kaart te zetten. Zo organiseert in 2015 en 2016 NAFTC zogeheten Poultry Trails naar relaties in China, brengt Chinese delegaties naar de beurzen VIV MEA 2016 en Eurotier 2016. Er komen Holland Paviljoens op VIV China, CAHE en CIMIE. “Het is in China van belang dat je je als geheel presenteert. Als klein bedrijf val je weg in de massa. De kracht van NAFTC is dat zij toegang tot lokale netwerken geeft en als een associatie optreedt,” aldus Vernooij. 

Continuïteit

Oey Toen Ping van het Shunda China Project Centre en eveneens partner van DPC in China, zette uiteen waar de kansen liggen in China. "Door de beweging naar schaalvergroting wordt China steeds interessanter. Gekoppeld aan de ketenaanpak die wij vanuit Nederland bieden kan er een mooie match ontstaan. Hiervoor moeten we onderscheidend vermogen inzetten en dat betekent dat we onze kennis op een constructieve manier gaan overbrengen. We moeten hierbij een beweging maken van korte termijn opleiden naar continuïteit. Doen we dit niet, dan zal de handel zich beperken tot een eenmalige transactie."

Priority market: Afrika

NABC is de samenwerkingspartner voor handelsbevordering met Afrika. Lars Kramer legde in zijn presentatie de werkwijze van NABC uit. NABC ondersteunt ondernemers in Nederland en Afrika met diverse activiteiten vanuit vier lokale kantoren in Algerije, Ethiopië, Ghana en Kenia. Lars Kramer: “Wij voorzien bedrijven van adequate marktinformatie. In Afrika promoten we het zakendoen met Nederlandse bedrijven. Daarnaast helpt NABC actief bij het leggen van lokale contacten. “Daarbij zetten we onze netwerken in Nederland en op lokaal niveau actief in, zowel op het gebied van de publieke als de private sector.” 

Dutch Africa Poultry Platform

NABC heeft het Dutch Africa Poultry Platform opgericht, om de handelsbevordering voor de pluimveesector nog specifieker vorm te geven. Binnen het platform is er een expert-contact voor pluimveetoeleveranciers die willen starten in Afrika, dan wel hun activiteiten willen verdiepen. Lid worden van het platform heeft voordelen. Zo organiseert NABC handelsmissies en bedrijfsbezoeken, zorgt voor nieuws updates over Afrikaanse pluimveemarkten in Afrikaanse landen, deelt informatie over projecten en biedt toegang tot interessante netwerken. "In Ethiopië en Nigeria liggen momenteel de meeste kansen voor de pluimvee-industrie, gevolgd door Ghana en Kenia. Wees wel bewust dat door het orthodox-christelijke geloof er maanden en dagen geen dierlijk voedsel gegeten mag worden. Hier moet je rekening mee houden in productie(on)mogelijkheden".

Uit de praktijk in Afrika

Jan Kampschöer van De Heus deelde zijn ervaringen en wijze lessen over het zakendoen in Afrika. De Heus heeft een joint-venture in Ethiopië, Alema Koudijs Feed. In Egypte is er de joint-venture Koudijs Kapo Feed. "Belangrijk is om je bewust te zijn van de andere situaties in Afrikaanse landen. Dat geldt per land en gaat niet alleen om de economische, maar ook om politieke, en culturele situaties en de visie op milieu. Denk niet dat je dat als bedrijf kunt wijzigen. Zorg ervoor dat je je bedrijfsstrategie aanpast. Don't change the market, deal with it!” Het hebben van lokaal management hebben is essentieel, maar het is niet eenvoudig om goede mensen aan te trekken. Investeren in relaties met management en medewerkers is eveneens belangrijk. “Een vertrouwensband opbouwen is van groot belang, maar wees je ervan bewust dat er verschillen in inzicht bestaan tussen mensen. Zorg voor duidelijkheid in de communicatie.” Naast bedrijfsmatige zaken is ook de dagelijkse praktijk anders. Transport gaat anders en er wordt gewerkt met zakgoed. Huisvesting van dieren is ook anders. Ook voor dergelijke situaties adviseert Kampschöer om oplossingen en systemen te zoeken die passen bij de lokale behoeften. “Zorg altijd voor een plan B. Laat je niet verrassen."

Bertus Bronkhorst van PTC+ onderschreef de ervaringen van De Heus en benadrukte daarnaast de gelijkenissen. "Er zijn heel veel processen die wij ook kunnen implementeren. Hierbij is het onze kennis die het verschil kan maken. Het gaat erom dat ter plekke kennis wordt gedeeld met de lokale ondernemers, zodat zij kunnen werken met de geleverde productielijnen en wij samenwerkingen kunnen realiseren die aan beide kanten succesvol zijn op lange termijn."

 

 

Succesvolle Business Trade Mission naar Iran

DPC, VIV Worldwide en Sunsafa sloegen de handen ineen voor de Business Trade Mission 2015 naar Iran, van 29 oktober tot en met 2 november in Teheran. Het doel: een marktverkenning en nieuwe handelscontacten leggen tussen de Nederlandse en Iraanse pluimvee- en eierensector.

Iran is een aantrekkelijke markt, maar nog voor veel bedrijven onontgonnen terrein. Met de Iraanse specialist Sunsafa en ondersteuning van VIV Worldwide organiseerde DPC de Business Trade Mission 2015 naar Teheran.

Intensief programma

Het vierdaagse, door Sunsafa georganiseerde programma was een plezierige balans van business en pleasure. Op de aankomstdag 29 oktober werd een korte rondleiding door Teheran georganiseerd voor de gasten.

Op 30 oktober waren meetings georganiseerd op de stands van een aantal deelnemers van de vakbeurs PLEX 2015: o.a. Sabzdasht Co. (breeding), Sorooshe-e Roshd (feed), Iran Eggs House (table eggs), Toyouran Abzar (poultry equipment) and Razi Vaccine & Serum Research Institue (pharmceutical).

Op 31 oktober vonden Business Meetings plaats met producenten, investeerders, pluimveehouders (vlees-, leg- en vermeerderingssectoren), groothandels, retailers, machineleveranciers, leveranciers van diervoeders en additieven, veterinairen en beleidsmakers.  Toonaangevende organisaties als de Iran Layer Poultry Union, Iran Broiler Poultry Sector and Iran Veterinary Organization waren aanwezig, evenals een afvaardiging van het Ministerie van Landbouw.

De BTM werd afgesloten met een bezoek aan een aantal toeristische trekpleisters in Teheran, zoals het Golestan Palace, het Iran National Museum en de Milad Tower.

 

 

Sunsafa

Sunsafa is een succesvolle beursorganisator in Iran, met een specialisatie op de dierproductieketen. CEO is Habib Rahbarsafa, die de Business Trade Mission 2015 zelf leidde. Producties van Sunsafa zijn o.a. de Tabriz International Poultry Expo, Kish Poultry and Livestock Expo (een samenwerking met VIV) en de Food and Beverages Production Industry Expo. Naast beurzen organiseert Sunsafa eveneens Business Trade Missions.

DPC neemt deel aan economische missie Zuid Korea

Op uitnodiging van de gemeente Barneveld nam DPC voorzitter Jan Wolleswinkel van 18 tot en met 24 oktober 2015 deel aan een economische missie uit de regio Food Valley naar Zuid Korea. Een tegenbezoek nadat al tweemaal een missie uit dat land de regio Food Valley en in het bijzonder de gemeenten Barneveld en Wageningen had bezocht. De Koreaanse stad Iksan (305.000 inwoners) is het centrum van de voedsel- en kennisindustrie en heeft met twee universiteiten behoefte aan verdieping met de contacten in Nederland. Men is bezig een zogeheten Foodpolis te ontwikkelen waarin activiteiten op het gebied van voedsel en voeding geclusterd worden. Op een 358 ha groot terrein vinden nu de eerste bouwactiviteiten plaats. Men kijkt daarbij ook naar de wijze waarop in ons land Food Valley zich ontwikkeld heeft.

Poultry Expertise Centre in Iksan

Voor de Nederlandse pluimveehouderij is met name van belang dat het Poultry Expertise Centre (PEC) in Barneveld exclusieve rechten krijgt om een dergelijk centrum ook in Iksan op te zetten. Bij het PEC zijn meer dan tien DPC deelnemers betrokken en een uitrol naar Zuid Korea kan de naamsbekendheid van deze bedrijven alleen maar vergroten. Bovendien laat de samenwerking op het gebied van kennisoverdracht duidelijk zien dat de “Dutch approach” werkt. Door samen te werken ontstaan nieuwe mogelijkheden waar de hele pluimveesector van kan profiteren.

Eén en ander is vastgelegd in een Memorandum of Understanding (MOU) dat door de burgemeesters van Iksan en Barneveld is ondertekend. Deze ondertekening kreeg veel publiciteit in de Koreaanse media. Tijdens het bezoek aan Harim, de grootste pluimveeintegratie van Zuid Korea, werden door een aan de missie deelnemend bedrijf en overheden afspraken gemaakt voor een vervolgtraject. Nader contact wordt door de Koreanen ook gezocht voor het door ontwikkelen van apparatuur om snelle AI tests te kunnen uitvoeren. Ook werd aandacht gevraagd voor de toevoeging van kruidenextracten aan vleeskuikenvoer. Dit om darmstoornissen (coccidiose) te verminderen en daarmee het gebruik van antibiotica te reduceren. Ook op dit terrein zijn vervolgafspraken gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

Van gras tot glas: Marktcafé FrieslandCampina Innovation Centre

Melk bevat evenals eieren veel essentiële nutriënten. Het was daarom buitengewoon boeiend om tijdens het DPC Marktcafé te horen wat FrieslandCampina doet om die te gelde te maken. Vooral omdat deze zuivelreus alles in het werk stelt om dit op een zo duurzaam mogelijke manier te doen.

 

 

Het Marktcafé van september vond plaats in het FrieslandCampina Innovation Centre in Wageningen. Beperkingen aan de bezoekerscapaciteit van dit in 2013 door Koningin Maxima geopende onderzoekscentrum maakte dat alleen leden van het DPC waren uitgenodigd. Ondanks de ruime aanmelding maakten slechts iets meer dan twintig leden hun opwachting in dit imposante complex. Na een korte introductie door voorzitter Jan Wolleswinkel werd een uiteenzetting gegeven over het ontstaan van FrieslandCampina.

Ambities

Dr. Ger Willems, Director Scientific Affairs en Site Manager, schetste de geschiedenis en de structuur van het zuivelbedrijf. Het begon allemaal in 1871 met een paar boeren; anno 2015 is Friesland Campina met 19.054 leden-veehouders een van de grootste zuivelproducenten ter wereld. Door de export van een groeiend aantal producten naar meer dan 100 landen wordt een jaaromzet van ruim 11 miljard euro gegenereerd. De ledenraad beslist over belangrijke strategische plannen, maar de uitvoering ligt bij de directie van Royal FrieslandCampina NV. Ger Willems schetste de grote ambities van het bedrijf: “Friesland Campina wil niet persé de grootste zijn, maar wel de beste. Productkwaliteit en -veiligheid door de gehele productieketen heen staan hoog in het vaandel.” Door de samenvoeging van alle R&D afdelingen van het bedrijf in dit ultramoderne gebouw op de Campus in Wageningen – volledig ingericht op Het Nieuwe Werken - is ook de doelstelling van het centrum aangepast. Innovatie staat voorop en R&D is het gevolg. Daarmee is alles gericht op het ontwikkelen van nieuwe zuivelgerelateerde producten en hun verpakking. En dat was tijdens de rondleiding te zien.

 Van gras tot glas

“FrieslandCampina zet hoog in als het gaat om verduurzaming van de zuivelindustrie,” vertelde Manager Corporate Environmental affairs & Sustainability, Dr. Jaap Petraeus‎. Daarbij spelen dierwelzijn en bescherming van het milieu een grote rol. Door de groeiende wereldbevolking en toename van de inkomens in veel exportlanden heeft de zuivelindustrie een goede toekomst. Anderzijds heeft men te maken met een ouder wordende boerenstand en schaarste aan natuurlijke hulpmiddelen, zoals landbouwgrond, water en energie. “We zetten vooral in op het terugdringen van het antibioticagebruik, het verhogen van de leeftijd van de koe (door reductie van mastitis en klauwproblemen) en zichtbare zorg voor het landschap en natuur door toepassing van de kringloopwijzer”, benadrukte Petraeus, “Onze afnemers willen kunnen bouwen op een duurzame aanpak en dus moeten we dat garanderen.  Daarom gaan we voor verduurzaming van gras tot glas. Het kost evenwel tijd om met de ketenpartners tot overeenstemming te komen als het gaat om verduurzamen en de verdeling van de daaraan verbonden kosten.”

In dat opzicht verschilt de problematiek niet veel van die van de pluimveehouderij, maar de integrale aanpak is bijzonder. Is het een voorbeeld om te volgen? Die vraag blijft vooralsnog onbeantwoord. Maar het heeft de aanwezigen tot nadenken gezet, aldus Jan Wolleswinkel na afloop. Hij bedankte de heren van FrieslandCampina voor de inspirerende uiteenzettingen en de gelegenheid om een kijkje in hun keuken te mogen nemen.

Dr. Ger Willems laat zien welke producten en merken er zoal door FrieslandCampina op de markt worden gebracht.

Een kijkje in een uit elkaar spattende druppel melk en welke bestanddelen daarin zitten.

Jan Wolleswinkel bedankt de heren Willems and Petraeus voor de gastvrijheid en hun verhalen.

 

Dit bezoekverslag is geschreven door: Wiebe van der Sluis

Dutch-China Poultry Forum

Onlangs werd een Dutch-Chinees Poultry Forum georganiseerd in Chongping (China)  door DPDA, waaraan diverse Dutch Poultry Centre leden een bijdrage leverden.  Het forum werd bezocht door 23 Chinese pluimvee bedrijven met 80 personen. Een teken dat er nog veel belangstelling is voor de Nederlandse producten en methoden in China.

 

China ontwikkelt zich snel, vooral via totale integraties in de pluimveesector.  Maar er is nog steeds een behoorlijk verschil met Nederland op het gebied van integratie aanpak, het technische niveau van installaties en de deskundigheid van mensen.  Men ziet Nederland als leider in kennis ontwikkeling, onderwijs en praktijkscholing, technologie en installaties en de gezondheidsbewaking.

Ook ziet met de nieuwe systemen en methoden steeds in Nederlands ontstaan en opbloeien.

 

Voor de “Best Practices” op het gebied van o.a. duurzame productiemethoden, efficiënt produceren en besparing op grondstoffen moet je dus in Nederland zijn vinden de organisatoren van het forum. De DPC leden Jansen Poultry Equipment, Fancom BV, Hato Agriculture Lighting, Dorset GM en Nijhuis onderstreepten dit in hun bijdragen op dit forum.


Uit de zaal kwam de wens naar voren om dit forum ook volgend jaar weer te organiseren.  Ondertussen wordt ook onderzocht of er dit jaar een tweede oriëntatie bezoek aan Nederland gebracht kan worden, zoals dat ook begin dit jaar al plaats vond.

Forum

Foto 1. Veel aandacht voor het forum.

China

Foto 2. Henk Haring wordt geïnterviewd door de CAAA media group.

Nationaal Pluimveecongres 2015 over trends en toekomstkansen

Op woensdag 27 mei jl. vond in Hotel van der Valk in Veenendaal het Nationaal Pluimveecongres 2015 plaats. Een ruime 300 vakgenoten beleefden een congres met inspirerende sprekers, die elk hun visie deelden op de toekomst van de Nederlandse pluimveehouderij. Het congres werd georganiseerd door het Dutch Poultry Centre en LTO Nederland/NOP. De organisatie was in handen van Dutch Poultry Centre. Dagvoorzitter was Fabian Brockötter, hoofdredacteur Pluimveehouderij. VIV Worldwide en Rabobank waren hoofdsponsors.

Voorzitter van het Dutch Poultry Centre Jan Wolleswinkel opende het congres. Hij ging in op het centrale thema van het congres: "Leren van de toekomst - De toekomst zal het leren". De heer Wolleswinkel verwoordde er trots op te zijn dat de Nederlandse kennis - de Dutch Approach - met succes de wereld over gaat, maar benadrukte het belang om scherp te blijven: op de wereldmarkt maar ook op de ontwikkelingen in eigen land.

Aalt Dijkhuizen schetste een beeld van toekomstige goede marktkansen: "Het voeden van een groeiende wereldpopulatie vormt een geweldige uitdaging." Meer welvaart, meer mensen met middeninkomens, meer vraag naar voedsel. "In de komende 40 jaar is er meer voedsel nodig dan in de afgelopen 4.000 jaar. Hierbij is productiviteit het sleutelwoord." De heer Dijkhuizen voorziet dat de consument een steeds sterkere rol krijgt in de nabije toekomst. Voedselveiligheid, tracking en tracing zijn de grootste risicofactoren in productiesystemen. Nederland heeft een uitstekend imago op het gebied van kennis, technologie en voedselveiligheid. "Het is van belang dat je hierin voorop blijft lopen. Blijven ontwikkelen dus."

Ruud Zanders bracht een mooi overzicht van 50 jaar pluimvee, onderwijs en maatschappij in beeld. "De praktijkscholen hebben een grote bijdrage geleverd aan de huidige internationale positie van de pluimveesector." Frank Dales adviseerde de aanwezigen om te werken aan een toekomstvisie op integrale verduurzaming van de gehele sector, inclusief concrete doelen en een uitvoeringsplan. Ruud Huirne schetste de vooruitzichten van de (internationale) pluimveesector op het gebied van vlees, vermeerdering en leg. Daarnaast ging hij in op het belang van kwalitatief ondernemerschap in een tijd van veranderend consumentengedrag. 

 

Hieronder kunt u de presentaties van de sprekers nogmaals nalezen:

  • Aalt Dijkhuizen, voorzitter Topsector Agri & Food
  • Ruud Zanders, CAH Vilentum
  • Frank Dales, Dierenbescherming
  • Ruud Huirne, Rabobank Nederland

 

 

AGRITECH - Tel Aviv Israël 27-30 april 2015

DPC voorzitter Jan Wolleswinkel bezocht op uitnodiging van 27 tot 30 april de Agritech beurs in Tel

Aviv, die eens per drie jaar gehouden wordt. Een beurs met als aandachtsveld Agro, Voedsel, Water

en Technologie. Naast de bezoekers uit Israël waren met name gasten uit India, China en enkele

Afrikaanse landen ( Nigeria) zichtbaar aanwezig. De Nederlandse delegatie, georganiseerd door

Three4life, stond onder leiding van de heer Jan Hak. In nauw contact met de ambassade werd

ingespeeld op een goede presentatie van het Nederlandse bedrijfsleven door een oranje gekleurd

Holland Point op de beurs in te richten. Een aantal DPC leden was met eigen stands aanwezig, terwijl

anderen hun zakelijke belangen in Turn-key projecten van Israëlische ondernemingen hadden onder

gebracht.

 

Naast contacten op de beurs kreeg Jan Wolleswinkel op een door de ambassade georganiseerd

symposium gelegenheid de structuur en werkwijze van de Nederlandse pluimveesector uit te leggen.

Dit in relatie tot het thema “Vermindering van voedselverspilling”. Een thema met veel plantaardige

raakvlakken maar door de Nederlandse Pluimvee Keten ook goed vanuit de dierlijke benadering in te

vullen. Het produceren van diervoeders gebeurt in Nederland door efficiënt gebruik van grondstoffen

en gebruik van producten die niet (meer) geschikt zijn voor menselijke consumptie. Vragen werden

met name gesteld over de wereldwijde exportpositie van de Nederlandse agribusiness in relatie tot

de grootte van ons land.

 

Israel

Aboutaleb opent Dutch Innovation Seminar en bezoekt VIV Asia

Tijdens VIV Asia 2015 organiseerden het Dutch Poultry Centre en VIV het Dutch Innovation Seminar. Het Seminar werd geopend door de heer Ahmed Aboutaleb, Burgemeester van Rotterdam. Namens DPC trad Ruud Duijghuisen op als moderator. Het Dutch Innovation Seminar ontstond als vervolg op de zeer succesvolle Innovatie & Cocreatie bijeenkomst in november 2014. Een aantal DPC leden deelde hun visie en innovaties met bezoekers van VIV Asia.

De volgende bijdragen werden door de leden geleverd;

  • Transition to new broiler production systems, door Sander Lourens, Researcher Poultry Health, Wageningen UR Livestock Research
  • Informed decision-making in the modern hatchery, door Bouke Hamminga, Director international sales and business development, Pas Reform Hatchery Technologies
  • A turn-key delivered broiler farm: a logical link in an integrated chain, door Mari van Gruijthuijsen, Jansen Poultry Equipment
  • Feed poultry in Asia, door Jan Cortenbach, Chief Technical Officer, Wellhope - De Heus Animal Nutrition B.V.
  • Poultry manure processing, door Henk Haaring, General manager, Dorset Green Machines B.V
  • Precision Livestock Farming - animal as a sensor, door Simon Lague, Manager business development, Fancom B.V.
  • Food safety and security in broiler production, door Janjaap van der Mark, Regional Sales Manager Asia, Marel Stork Poultry Processing

 Aboutaleb

Na de opening van het Seminar bezocht de heer Aboutaleb een aantal leden van het Dutch Poultry Centre op de beursvloer van VIV Asia, o.a.: Marel Stork Poultry Processing, Ottevanger Milling, MOBA, Foodmate en Pas Reform Hatchery Technologies. Piet Simons overhandigde zijn boek 'Kippen" aan de Burgemeester.

 

Groot succes VIV Asia 2015

VIV Asia 2015 is zeer succesvol geweest voor een groot aantal Dutch Poultry Centre Preferred Partners. De beurs heeft alle verwachtingen overtroffen en is de bewezen place-to-be voor professionals uit de productie en verwerking van dierlijke eiwitten uit de hele Aziatische regio.

 

"VIV Asia 2015 heeft onze verwachtingen overtroffen," aldus project manager Ruwan Berculo. "We wilden dat het een show werd die voor iedereen in Azië relevant is, en ook voor de melk, aquacultuur, vlees en eieren bedrijven als haar vaste thema van voer naar vlees was zijn. Dit is zeker bereikt en tegelijkertijd is de show weer groter geworden. "We verwachtten ongeveer hetzelfde aantal bezoekers als in 2013, maar uiteindelijk bezochten meer dan 38.000 mensen de beurs: een stijging van meer dan 15% ten opzichte van 2013 Het belangrijkste punt naar mijn mening is dat VIV Asia nu definitief gevestigd is als de belangrijkste ontmoetingsplaats voor mensen uit heel Azië die betrokken zijn bij de productie en verwerking van dierlijke eiwitten. Iedereen - concurrenten en collega's – zijn hier aanwezig. VIV Asia is de plek om jezelf goed te informeren over technieken en markten, alsook over innovaties en internationale leveranciers."

Pluimvee en eieren

Het belang van de pluimveesector in het profiel van VIV Asia is opnieuw onderstreept in 2015, met een grote groei in bezoekers afkomstig uit Aziatische landen met een sterke interesse in het produceren van kippen en eieren. Het International Egg Committee organiseerde het Asian Leadership Forum in Bangkok vlak voor de show. Men had verwacht dat het tweedaagse forum ongeveer 35 deelnemers zou trekken, maar niet minder dan 110 marktleiders waren aanwezig. Het ligt in de bedoeling om dit IEC evenement eveneens naast VIV Asia 2017 te zetten. Berculo benadrukt het belang van de rol van de verschillende partnerorganisaties in het helpen bij diverse congressen en side-events. “In het pluimveesegment waren het Dutch Poultry Centre en Poultry International van Watt Global Media belangrijke partners.”

Hoge waarderingscijfers

Ruwan: "Voor ons als organisator is de mening van onze exposanten en bezoekers over VIV Asia het belangrijkst. Tijdens de show hebben we mensen gevraagd om hun ervaring te beoordelen met een cijfers tussen 1 en 10. Voor de exposanten was de gemiddelde score 8.0, dat is een zeer goed resultaat. Maar de bezoekers beoordeelden dit jaar nog beter, met een 8.5. "Vooral hun mening wordt gewaardeerd."

Nederland Partnerland

Nederland was het eerste officiële partnerland van VIV Asia. Twee Nederlandse paviljoens, het Dutch Innovation Seminar en diverse netwerkevenementen resulteerden in een belangrijke impuls van de handelsbetrekkingen tussen de Aziatische en Nederlandse vakgenoten. Het Dutch Innovation Seminar was een co-productie van VIV met het Dutch Poultry Centre. De Burgemeester van Rotterdam, de heer Ahmed Aboutaleb, opende het seminar en maakte een rondleiding op de beursvloer, waar hij een bezoek bracht aan een aantal Nederlandse exposanten.

Feiten en cijfers

Deze 12e editie van VIV Asia had 874 exposanten, vergeleken met 770 op de vorige editie van de beurs in 2013. Dit jaar waren er 178 bedrijven die voor het eerst deelnamen. Het aantal bezoekers was 38.425, wat neerkomt op een stijging van 15,6% ten opzichte van de 33.229 bezoekers in 2013. Uit de bezoekregistratie blijkt dat er een grote stijging is in het aantal mensen Azië, Oceanië, het Midden-Oosten, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika en West-Europa. Het aantal buitenlandse bezoekers buiten Thailand steeg met 18,2% tot 25.302, met de grootste toename uit Cambodja, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka en China. De beurs werd bezocht door mensen uit 124 landen.

Klik hier voor de VIV Asia 2015 Digital Review, foto's, video's en presentaties.

VIV Asia entree vlaggen

Freshlight Agri wint Business Succes- en Innovatie Award

FreshlightAgri heeft de Nationale Business Succes Award 2014 en de Innovatie Award 2014 gewonnen met haar innovatieve producten voor de agrarische sector. Deze awards worden ondersteund door het TV programma De Succesfactor op RTL7. De keuze voor FreshlightAgri was unaniem. Steven van Eijck (jurylid): ‘FreshlightAgri richt zich op de voor de Nederlands economie zeer relevante pluimveesector. Met een innovatief ionisatiesysteem weet FreshlightAgri de meest optimale luchtkwaliteit in de stal te brengen. Het welzijn van de veehouder en het dier worden hiermee spectaculair verbeterd. Geuren, fijnstof en ziektekiemen verdwijnen, longproblemen worden voorkomen, gebruik van antibiotica wordt beperkt, de uitval van dieren verminderd en de vleesopbrengst per kip wordt verhoogd.’

Schoon stalklimaat

FreshlightAgri is begin 2014 gestart om ionisatieproducten vanuit de humane sector geschikt te maken voor industriële toepassingen, waaronder de agrarische sector. Inmiddels hebben we voor de agrarische sector ionisatieproducten ontwikkeld met een ionenproductie van 40 tot meer dan 250 miljoen ionen per cm3, per seconde. Bij een goede verdeling van de ionisatoren in de stal zal dit resulteren in een nagenoeg schoon stalklimaat. Om het effect van ‘eenvoudige’ ionisatieproducten aan te tonen in de agrarische sector hebben we een stal van een vleeskuikenbedrijf ingericht met ionisatieproducten. Het klimaat in de stal is vanaf dag één beduidend schoner en dus gezonder voor mens en dier. Daarnaast is de uitstoot sterk verminderd.

Proefstal

Uit metingen is gebleken dat de proefstal ruim 30% minder VOC’s bevatte en dat vooral de concentratie ammoniak sterk afnam. Ook de voederconversie verbeterde (20% minder voer, 10% hoger slachtgewicht), dus minder grondstoffen met hogere productie. Tot slot daalde het medicijngebruik en het uitvalpercentage. Oftewel, gezondere dieren en gezonder vlees. Genoeg redenen om de deze ionisatieproducten door te ontwikkelen. Zo biedt FreshlightAgri nu ook full spectrum daglicht LED-lampen. Dit licht zorgt ervoor dat de dieren vitamine D3 aanmaken, wat een positief effect heeft op de spijsvertering en hormoonhuishouding.


Meer weten over de innovatieve producten van FreshlightAgri? Kijk dan op www.freshlightagri.com.

 freshlightagri

Marktcafé op locatie bij Hotraco Agri.

Op 18 maart 2015 was de Hotraco Group gastheer voor het Marktcafé van Dutch Poultry Centre. Circa 50 gasten maakten gebruik van de uitnodiging.
Na de gastvrije ontvangst met koffie en de traditionele Limburgse Vlaai, heette de voorzitter van DPC, Jan Wolleswinkel, iedereen van harte welkom.

Hij bedankte de Hotraco Group voor de ontvangst en de mogelijkheid om een kijkje te nemen achter de schermen van dit bedrijf. Na een aantal huishoudelijk mededelingen gaf hij het woord aan Diederik Fetter, algemeen directeur van de Hotraco Group.

De heer Fetter zei vereerd te zijn dat er zoveel mensen van de uitnodiging gebruik hebben gemaakt. Vervolgens gaf hij een toelichting op het bedrijf en haar activiteiten.
Bij de meesten zal vooral Hotraco Agri bekend zijn, dit onderdeel is ook het grootste onderdeel van de groep. Wat de meesten niet zullen weten is dat de Hotraco Groupo acht business units omvat t.w.:

  • Hotraco Agri
  • HG Industrial
  • HG Building Automation
  • Airtechnic Solutions
  • Mooij Agro
  • Hotraco Orti
  • HG Innovative Solutions
  • HG Ulfima

Hotraco werd in 1974 opgericht en heeft inmiddels 180 medewerkers. De omzet bedraagt 40 millioen euro, 80% hiervan gaat naar het buitenland.
De Hotraco Group heeft een aantal kerncompetenties waarbij centraal staat: betrouwbare, robuuste en klantspecifieke oplossingen.  Elke business unit heeft zijn eigen identiteit, gespecialiseerde process know how and software.

Er is veel aandacht voor het ontwikkelen en door ontwikkelen van systemen. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de modernste technieken. Hiervoor is veel kennis in huis en waar nodig wordt dit ingehuurd. Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van Fortica, Fortica PC en Fortica Remote.
In 2014 was Hotraco winnaar van de VIV Innovation Award.

De Fetter maakt tenslotte gebruik om aandacht te vragen voor Alpe d’HuZes. Hij zet zich in om zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel. Mede namens DPC zal hij de uitdaging om naar boven te fietsen, dit jaar weer aangaan. Hij roept de aanwezigen op om als sponsor op te treden.

Nadat Jan Wolleswinkel de heer Fetter heeft bedankt voor de gastvrijheid en zijn inleiding, krijgen de aanwezigen een rondleiding door het bedrijf. Bij terugkomst waren de reacties voluit positief over hetgeen ze hadden gezien.

De avond werd besloten met een informeel samenzijn, waarbij de inwendige mens niet werd vergeten.

MarktcafeMarktcafe

Pluimveedag voor prominente gasten van het Ministerie van Economische zaken

Internationale gasten van het ministerie van EZ op bezoek bij DPCDe praktijk is toch nog steeds de beste etalage van de Nederlandse agrarische sector, zal men  bedacht hebben bij het ministerie van EZ. En zo kwamen ze bij Dutch Poultry Centre vragen om een praktijk dag Pluimvee  te organiseren voor een zeer gevarieerde groep gasten. De gasten kwamen vanuit verschillende landen over de hele wereld; vanuit diverse Aziatisch landen , Afrika, Europa en het Amerikaanse continent.   Ze bezochten o.a. een legpluimveee bedrijf met mestdroging , de Rondeelstal en een vleeskuikenbedrijf.

Middels korte inleidingen van DPC-voorzitter Jan Wolleswinkel en Andries de Vries, die de groep begeleidde, werden de gasten op de hoogte gesteld van de functie van DPC en haar ondersteunende rol bij het uitdragen van de waarde van de Nederlandse Pluimvee industrie. Ook Alex Spieker van de NOP was een deel van de dag aanwezig om de gasten bij te praten over de organisatie van de pluimveehouderij in  Nederland.

Verschillende gasten gaven op de slotbijeenkomst met het ministerie aan dat juist de praktijkbezoeken indrukwekkend waren. De productieresultaten van de verschillende bedrijven noemden ze als indicatie voor wat de Nederlandse industrie presteert aan zowel technologie als ook aan competentie opbouw van de mensen die in de bedrijven werken.  Er kwamen ook enkele bijzondere opmerkingen voorbij zoals “Wat is het overal netjes”  maar ook “wat is het hier allemaal vol”.   
Beelden blijven hangen en via gemaakte foto’s en bedrijfsinformatie krijgen deze gasten dat ook nog thuis gestuurd om het verder in hun eigen land uit te dragen.

DPC-bijeenkomst over Innovatie in de Pluimveehouderij

VAN CO-CREATIE NAAR INNOVATIE:

Samen werken aan de pluimveehouderij van de toekomst

Co-creatie is de sleutel tot het realiseren van doorbraken die toekomstbepalend zijn voor de economie.  Ook voor innovatie in de pluimveesector is co-creatie een belangrijke aanjager.

Dutch Poultry Centre organiseert op 19 november a.s. Venco Campus van 14.30 tot 18.30 uur een bijeenkomst over innovatie in de pluimveehouderij. Doelstelling is het bevorderen van het samen oppakken van uitdagingen in de sector.

Ideeën pitchen

Na een korte inleiding door Jan Wolleswinkel trapt Creapreneur Paul Rinkens af met een inspirerende  warming-up. Vervolgens zullen 10 leden van Dutch Poultry Centre een idee pitchen dat zij graag samen met andere leden zouden willen aanpakken.

Een greep uit de onderwerpen:

Pitch

Organisatie

Data uitwisseling voor een optimaal ketenresultaat

Pas Reform

Een goede voorbereiding op 100 weken productie van leghennen

WUR

Realiseren en vermarkten van waarde in de vleeskuikenketen

Nutreco

Het Pluimveevoer van de Toekomst.

Feed Design Lab

Blended learning: kans of bedreiging?

PTC+

Een goede begeleiding van het uitkomen van kuikens in de stal.

Vencomatic

Teaming-up for animal health.

GD

Het Nieuwe Scharrelen: aandacht voor pluimveehouder, kip en milieu.

WUR

Meat quality issues in modern day broiler processing

Marel

Geïntegreerde systeemoplossingen voor de internationale markt.

WUR

Discussieer mee over innovaties in uw vakgebied en meld u direct aan via http://www.dutchpoultrycentre.nl/aanmelden.
Wij verwelkomen u graag op de Venco Campus!

 Programma

14.30 uur               Inloop

15.00                     Intro door Jan Wolleswinkel

15.10                     Warming up door creapreneur Paul Rinkens

15.45                     10 spraakmakende pitches

16.15                     Pauze en intekenen speeddates

16.30                     1e speeddate ronde

17.00                     2e speeddate ronde

17.30                     Terugkoppeling ervaringen

17.45                     Netwerkborrel

18.30                     Slot

 

Locatie

Venco Campus

Meerheide 200

5521 DW Eersel

 

Volg ons op

Contact

Dutch Poultry Centre
Landjuweel 15
3905 PG  Veenendaal
The Netherlands


Kamer van Koophandel 08132038


© 2023 Dutch Poultry Centre